økonomi matematik
Fra : Nano**

Dato : 23-10-02 21:18

Jeg skal til at skrive 3.gs opgave og har valgt at skrive i matematik. Da
jeg til næste år gerne vil studere HA el. lign på Handelshøjsskolen, finder
jeg det naturligt, at skrive om øknomi. Jeg er dog lidt på bar bund vedr.
valg af et mere præcis emne. Har i nogen gode idèer?
Har selv tænkt lidt på:
Matematiske modeller i økonmi
Optimering i økonomi

Håber i kan hjælpe mig lidt

Fra : Peter B. Juul

Dato : 24-10-02 00:12

"Nano**" <nano@nospam.dk> writes:

> [...]
> jeg det naturligt, at skrive om øknomi. Jeg er dog lidt på bar bund vedr.
> valg af et mere præcis emne. Har i nogen gode idèer?

Måske et eller andet indenfor spilteori?
--
Peter B. Juul, o.-.o "Mennesker kan ikke få nå at få mere end 6 børn,
The RockBear. ((^)) da de kun kan amme en af gangen."

Fra : Andreas Ring

Dato : 24-10-02 00:30

Eller skriv om forbrugerens nyttemaksimeringsproblem, altså hvordan en
forbruger finder ud af hvilke kombinationer af forskellige goder han skal
forbruge, for givne priser og for et givet budget.

Evt. kan du vise hvordan man udleder en forbrugers efterspørgselsfunktion
(hvor meget af en vare han efterspørger for en given pris) fra hans
nyttefunktion. Det kan du vise for mange forskellige nyttefunktioner, dem er
der nok at tage af, så det har potentiale. Samtidig er det rimeligt
matematisk (masser af differentiering), og pensum på økonomi, også HA mener
jeg.

Skriv gerne hvis du skal vide mere.

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 24-10-02 00:55

Nano** wrote:

> [...]
> finder jeg det naturligt, at skrive om øknomi. Jeg er dog lidt på bar bund
> vedr. valg af et mere præcis emne. Har i nogen gode idèer?

Du kan kigge på lineær programmering, som er ret anvendeligt når det kommer
til optimeringer.

Litteratur for lineær programmering
http://www.math.auc.dk/gym3g/emner/emne10.html

Eksempel på opgaveformulering
http://www.mat.dk/uvmidler/skr-opg/opgaver/anaa9051.htm

Kort note med eksempler: Hva er lineær programmering?
http://www.stud.ifi.uio.no/~majaf/ny/essay.pdf

--
Jonas Kongslund <jonas(at)kongslund.dk> http://www.kongslund.dk/
The programmer, like the poet, works only slightly removed from pure