Nyt bundkort samme diske.
Fra : Gregers Petersen

Dato : 23-10-02 20:55

Hejsa.

Jeg står for at skulle smide et nyt bundkort i min linuxbox, jeg vil i den
forbindelse meget gerne beholde mine nuværende partitioner på diskene, hvad
skal jeg gøre for at få det til at glide optimalt.

Jeg kører Mandrake 9.0.

Skal jeg lave en reinstall eller hur?
I nyere windowsversioner er der en slags repair-utility, har Mandrake en
pendant til den?

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 23-10-02 21:09

On Wed, 23 Oct 2002 21:55:19 +0200, Gregers Petersen wrote:

> [...]
> i den forbindelse meget gerne beholde mine nuværende partitioner på
> diskene, hvad skal jeg gøre for at få det til at glide optimalt.

Det lyder da godt nok lidt voldsomt - kan du ikke bare nøjes med at
sætte diskene på samme controllere (så de ikke skifter navn)?

Hvad er det du forestiller dig vil gå i stykker af at du skifter
bundkort?

Mvh.

--
"Fra én som sover for lidt, Adam Sjøgren
som synes verden er stor" asjo@koldfront.dk

Fra : Gregers Petersen

Dato : 23-10-02 22:04

"Adam Sjøgren" <spamtrap@koldfront.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er det du forestiller dig vil gå i stykker af at du skifter
> bundkort?

F.eks. at den ikke kan finde adresserne til netkort, grafikkort mm.
Men det er måske bare mig der har dårlige erfaringer med M$-produkter

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 23-10-02 22:16

Gregers Petersen wrote:
> F.eks. at den ikke kan finde adresserne til netkort, grafikkort mm.
> Men det er måske bare mig der har dårlige erfaringer med M$-produkter

Du vil med garanti få problemer hvis dit nye bundkort ikke supporteret :)

Har dit nye board support for flere CPU'er?

Ellers er det typisk nye disk controller (jeg har aldrig oplevet at IDE
giver problemer) men et skift mellem to forskellige SCSI kontrollere kan
godt drille.

Endvidere kan fx skift af netværkskort også drille, dog typisk ikke
særlig meget.

--
Christian E. Lysel, http://www.spindelnet.dk/

Fra : Martin Christensen

Dato : 23-10-02 22:32

Fra : Gregers Petersen

Dato : 24-10-02 08:36

"Martin Christensen" <knightsofspamalot-factotum@gvdnet.dk> skrev i en
meddelelse news:87bs5kdep3.fsf@gvdnet.dk...
> Ja, det er det, ligesom alle andre, der har prøvet det. Jeg gjorde
> samme nummer for nogle måneder siden. Linux bootede uden en eneste
> bemærkning. Skift du trygt dit bundkort ud.

Ok, lyder betryggende

Tak til alle for de gode svar.

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 25-10-02 19:46

"Gregers Petersen" <usenet2@fjern-dettegpweb.dk> wrote:

>Ok, lyder betryggende

Jeg kan tilfoeje lidt:
For et aar eller to siden flyttede jeg en harddisk med Redhat 6.x
og Win98 over paa et nyt bundkort.

Boot af RedHat var ikke noget problem. Jeg fik under opstarten at
vide, hvad der var fundet af ny hardware, og blev vistnok stillet
et par spoergsmaal om, hvorvidt den fortsat skulle huske
opsaetningen af den gamle hardware. Derefter var maskinen
koereklar uden reboot.

Win98 skulle rebootes 5-6 gange, foer den havde fundet al
hardware. Undervejs glemte den driverne til grafikkort og
netkort, som jo ellers ikke var udskiftet, saa dem blev jeg noedt
til at installere igen.

--
Allan

Fra : John Hinge

Dato : 26-10-02 11:35

On 25 okt 2002 Allan Olesen was heard to say:

> [...]
> et par spoergsmaal om, hvorvidt den fortsat skulle huske
> opsaetningen af den gamle hardware. Derefter var maskinen

Det er også hvad jeg har hørt, altså om Linux, at det sku være
relativt smertefrit at lave det nummer..
Pesonligt oplevede jeg godtnok en mini krise for nyligt.
Det netkort min stakkels server brugte, ku den ikke køre 100mbit
på.. Efter megen leden, fandt vi ud af at det ku det bare ikke
under Linux, basta.. (RealTek variant)så jeg nassede et 3Com..
Jeg er ikke så erfaren med at skifte hardware under *nix, men
fik at vide et jeg bare sku slukke maskinen og bytte kort,
så ville det virke.. hmm ikke helt... Det er meget meget svært
at diagnosticere på en headless installation når netkortet
ikke svarer.. meget meget svært...
Nå, jeg fik sat en skærm og et keyboard til, og efter megen
roden fik rødhættes textmode config tools liv i dyret, og
jeg har ikke haft nogen probs siden.

> Win98 skulle rebootes 5-6 gange, foer den havde fundet al
> hardware.
Windows lider generelt af en overdreven trang til at reboote.
Hver gang der kommer en ny opdatering via Windows Update, skriver
den altid at Windows *måske* bliver nød til at reboote efter
installation af opdateringen.. Jeg har endnu ikke set at den
*ikke* sku genstarte... Det eneste tidspunkt jeg har været
nød til at boote min server er hvis jeg skifter kerne på
den, og der er den da nærmest lovligt undskyldt.. :)

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs