Hvilket OpenSource CMS
Fra : Kim Schulz

Dato : 23-10-02 19:58

hejsa
Jeg sidder og kigger lidt rundt på nettet efter et godt opensource
Content management system, da jeg er kommet til at love at der fandtes
et som kunne matche et kommercielt ASP kodet CMS.
Men hvad er egenligt anbefalelsesværdige af Opensource CMS'er på
markedet?
Det skal bruges til at opbygning af et omfangsrigt site med mange sider
og gerne med stor variation i opbygning osv.
Et krav er selvfølgelig at det ikke smadrer koden så den ikke er w3c
validérbar (Det kan det kommercielle produkt ikke klare, men det mener
jeg bør være et minimumskrav).

Lige som en bemærkning, så kan jeg nævne at Zope IKKE er det jeg ønsker.

--
Kim Schulz - Freelance Development | Marriage is the waste-paper basket
Email : kim @ schulz.dk | of the emotions.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 23-10-02 20:29

Kim Schulz wrote:

> Jeg sidder og kigger lidt rundt på nettet efter et godt opensource
> Content management system, da jeg er kommet til at love at der fandtes
> et som kunne matche et kommercielt ASP kodet CMS.

Sidst, jeg tjekkede (for over et år siden), var der masser af gode open
source-CMS'er, men de var ikke brugervenlige nok til, at almindelige
sekretær-typer kunne bruge dem.

> [...]
> og gerne med stor variation i opbygning osv.
> Et krav er selvfølgelig at det ikke smadrer koden så den ikke er w3c

Se, dér har vi et problem. De fleste brugervenlige CMS-editorer bruger
et eller andet Microsoft-pjat. Det giver to problemer: 1. CMS'en virker
kun i Explorer. 2. HTML-koden er ugyldig. Det burde faktisk med det
nyeste DOM være muligt at lave en editor, der følger standarderne, men
det er vist ikke lavet endnu (og det er i øvrigt heller ikke nogen nem
opgave).

Så hvis du insisterer på, at CMS-editoren skal generere gyldig kode,
skal du nok enten lede efter ikke-brugervenlige CMS'er, der lader
brugerne skrive rå HTML, eller efter brugervenlige CMS'er, der bruger
Java til editoren.

Fra : Anders Johannsen

Dato : 23-10-02 21:14

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.email@eksempel.dk> wrote in message

> Se, dér har vi et problem. De fleste brugervenlige CMS-editorer bruger
> et eller andet Microsoft-pjat. Det giver to problemer: 1. CMS'en virker
> kun i Explorer. 2. HTML-koden er ugyldig.

Jeg går ud fra at du med "Microsoft-pjat" mener MSHTML udvidelserne i
Internet Explorer?

Hvad er det nøjagtigt der gør, at et CMS som anvender disse udvidelser i
forbindelse med en editor ikke kan levere gyldig HTML kode?

/A

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 23-10-02 21:20

Anders Johannsen wrote:
> [...]
>
> Hvad er det nøjagtigt der gør, at et CMS som anvender disse udvidelser i
> forbindelse med en editor ikke kan levere gyldig HTML kode?

Det kunne de i princippet godt. I de tilfælde, hvor jeg har set den
slags ting, har det bare ikke været tilfældet.

Min hovedanke mod den slags editorer er dog, at de gør, at kun Internet
Explorer-brugere kan redigere siderne.

Fra : Kim Schulz

Dato : 23-10-02 20:54

On Wed, 23 Oct 2002 21:29:29 +0200
> [...]
> open source-CMS'er, men de var ikke brugervenlige nok til, at
> almindelige sekretær-typer kunne bruge dem.
[snip]

Hvis vi ser bort fra det med koden som skal være validerbar, kan du så
nævne nogle CMS'er som er anbefalelsesværdige?
Jeg har selv kigget en del på Typo3 (meget stort og avanceret - og så er
det danskproduceret) og så EzPublish.
Begge er rimeligt gode, men mangler efter min mening lige det sidste for
at være helt gode til store sider - måske er det bare mig som er
krævende.
Jeg har kigget lidt på de der richtext editorer som er ude til IE (og
den som kan komme med i Mozilla/netscape) og det ser jo alt sammen meget
lækkert ud (har selv benyttet det til et mindre CMS jeg selv lavede til
nogle firmaer engang). Det ville nu være rart hvis nogen fik taget sig
sammen til at lave en sådanne som rent faktisk kunne lave pæn kode og
samtidig virke i de fleste store browsere Nå måske drømmetænkning.

--
Kim Schulz - Freelance Development | You could live a better life, if
Email : kim @ schulz.dk | you had a better mind and a better

Fra : Torben Nielsen

Dato : 23-10-02 21:25

On Wed, 23 Oct 2002 20:57:43 +0200, Kim Schulz wrote:

> [...]
> et som kunne matche et kommercielt ASP kodet CMS.
> Men hvad er egenligt anbefalelsesværdige af Opensource CMS'er på

Har du prøvet at søge efter CMS på freshmeat.net ??

Der er nok at vælge i mellem, men modenheden på projekterne varierer
temmelig meget !

Torben

Fra : Kim Schulz

Dato : 23-10-02 21:29

[snip]

> Har du prøvet at søge efter CMS på freshmeat.net ??

ja og på sourceforge og på hotscripts og på ...og på ... og på....

> Der er nok at vælge i mellem, men modenheden på projekterne varierer
> temmelig meget !

ja det er netop derfor jeg spørger! Det er en jungle og jeg har ikke
lyst til at teste dem alle samme for blot at konstatere at de er ganske
elendige.
--
Kim Schulz - Freelance Development | Deliver yesterday, code today,
Email : kim @ schulz.dk | think tomorrow.

Fra : Torben Nielsen

Dato : 23-10-02 21:35

On Wed, 23 Oct 2002 22:29:19 +0200, Kim Schulz wrote:

> [...]
>
> ja det er netop derfor jeg spørger! Det er en jungle og jeg har ikke
> lyst til at teste dem alle samme for blot at konstatere at de er ganske

Jeg sidder og kigger nå nogle stykker nu - og back-end (back-end.org) ser
lovende ud !

Torben

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 24-10-02 06:46

Kim Schulz (kim@schulz.dk) skrev:

> Det skal bruges til at opbygning af et omfangsrigt site med mange
> sider og gerne med stor variation i opbygning osv.

Hvad er det typiske indhold på siderne?
Eller sagt m.a.o., hvad produceres der typisk?

Hvis vi er ovre i CMS/portal genren kan jeg anbefale Postnuke.
Se http://www.postnuke.com
Mit eget postnuke site: www.humlebaekonline.dk

--
Peter Thomas Fischer, System Administrator - 62.242.71.26
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk