Hvilke hunde ?
Fra : Christian Stidsen

Dato : 23-10-02 17:24

Hvis man skal dele de forskellige hunde op i nogle hovedgrupper, hvilke
ville det så være ?
Evt. de samme som bruges ved udstillinger o.l.

M.v.h.

Christian Stidsen

Fra : Max Larsen

Dato : 24-10-02 10:05

Jamen det kommer da an på hvad dit formål er med opdelingen. Er det
størrelse, pelstype, brugsegenskaber eller noget helt andet?

Kærligst

Max Larsen

Fra : Sander

Dato : 24-10-02 12:25

"Christian Stidsen" <christian@spammer.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man skal dele de forskellige hunde op i nogle hovedgrupper, hvilke
> ville det så være ?
> Evt. de samme som bruges ved udstillinger o.l.

Nu er jeg ikke bekendt med, hvordan udstillingerne deler det op, men mit bud
vil være:

Jagthund, vagthund, hyrdehund, selskabshund, brugshund osv. i den dur.

Hvorfor spørger du ?

mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-10-02 12:53

"Sander" <sander@tjekmig.dk> wrote in message

> "Christian Stidsen" <christian@spammer.dk> skrev i en meddelelse
>

> Nu er jeg ikke bekendt med, hvordan udstillingerne deler det op, men mit
> [...]
- stående
- apporterende
- drivende

> vagthund,
- schæfer
- rothweiler

> hyrdehund,
- collie

> selskabshund,
- puddel,
- terriere (nogle)

> brugshund
- alle hunde der bruges til noget.....så er alle hunde vel
brugshunde......hunde der udfører arbejde :)

> osv. i den dur.

ala ovenst. ?

--
mvh/regards

Christian

Fra : x Vuf x

Dato : 24-10-02 13:15

Thu, 24 Oct 2002 13:52:54 +0200, "Christian B. Andresen"
<mailto:username@domain.country> wrote:

>- stående
>- apporterende
>- drivende

>- schæfer
>- rothweiler
Dobbermann

>- collie
Border Collie
Old English Sheepdog

>- puddel,
>- terriere (nogle)
Papillon (Kontinental Dværgspaniel)

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com

Fra : Sander

Dato : 24-10-02 13:46

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3db7df17$0$28834

> ala ovenst. ?

Ja, sådan cirka. Der er sikkert flere.

Der er sikkert også hunde, som går under flere kategorier.

Selvfølgelig er de fleste hunde " brugshunde ". Jeg tænkte mere politihund,
handicaphund osv.

De fleste hunde hører vel også under kategorien: Familiehund.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 24-10-02 12:58

Hej Christian
Jeg ved ikke om du tænker på FCI's (den internationale sammenslutning af
kenneler) kategorisering af hunderacer?

Der ser nogenlunde sådan ud:
Group 1 Sheepdogs and Cattle Dogs (except Swiss Cattle Dogs)
Group 2 Pinscher and Schanuzer - Molossoid breeds - Swiss Mountain and
Cattle Dogs and other breeds
Group 3 Terriers
Group 4 Dachshunds
Group 5 Spitz and primitive types
Group 6 Scenthounds and related breeds
Group 7 Pointing Dogs
Group 8 Retrievers - Flushing Dogs - Water Dogs
Group 9 Companion and Toy Dogs
Group 10 Sighthounds

Den og yderligere information kan findes på følgende side:

http://www.fci.be/nomenclatures.asp?lang=en

Mvh
Kim

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 24-10-02 23:39

"Christian Stidsen" <christian@spammer.dk> wrote in message
> [...]
> ville det så være ?
> Evt. de samme som bruges ved udstillinger o.l.

Øh Christian - hvorfor spørger du - ren nysgerrighed, for du har osse spurgt
om det samme, bare om katte, i news:dk.fritid.dyr.kat?

MvH Aragorn_dk