[MSSQL] Import af telefonnumre
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-10-02 15:19

Det er åbenbart ikke min dag i dag.

Jeg skal flytte en masse persondata fra et Excelark til en sql-
server (2000). Nogle af kolonnerne indeholder telefonnumre. Her er
de fleste naturligt nok numeriske (ala 33224411), men der er også
andre typer - dels "Hemmeligt nr." og dels numre på formen "+46 233
444".

Excel viser dem fint nok. Men når jeg forsøger at flytte dem til
sql-server mister jeg enten de numeriske eller de ikke-numeriske
værdier. Det er logisk nok at ikke numeriske værdier ikke bliver
indsat i et numerisk felt. Men jeg forstår simpelthen ikke hvorfor
de numeriske værdier ikke bare bliver indsat som tekst når jeg
benytter nvarchar som datatype.

Er der nogen der kan hjælpe?

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-10-02 08:51

Som svar på skriblerier nedfældet af Jens Gyldenkærne Clausen :

> [...]
>
> Excel viser dem fint nok. Men når jeg forsøger at flytte dem til
> sql-server mister jeg enten de numeriske eller de ikke-numeriske

Har du defineret din række som dataområde
ved ikke om det er det, men jeg plejer at markere rækken/-erne som et samlet
område før importen i MSSQL
Det plejer da at virke
Hvilken Excel provider vælger du i EntMan?

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-10-02 11:46

Peter Lykkegaard skrev:

> Har du defineret din række som dataområde
> ved ikke om det er det, men jeg plejer at markere rækken/-erne
> som et samlet område før importen i MSSQL
> Det plejer da at virke

Det må jeg prøve. Jeg endte med at eksportere til en csv-fil.

> Hvilken Excel provider vælger du i EntMan?

Jeg har altid bare valgt den der står Excel 97/2000 på.

Jeg fandt denne side om problemet:
<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q194124> -
der angiver at man kan bruge parameteren IMEX=1 i en
connectionstring for at tvinge Excel til at opfatte noget som
tekst. Men det var ikke sådan lige at få til at virke. Den anden
løsning angivet af MS er virkelig skøn:

| Insure that the data in Excel is entered as text. Just
| reformatting the Excel column to Text will not accomplish this.
| You must re-enter the existing values after reformatting the
| Excel column. In Excel, you can use F5 to re-enter existing
| values in the selected cell.

Ja tak - værs'go at rette tre felter i 8000 rækker...

Der er visse ting ved MS-produkter der bare ikke er specielt smart.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-10-02 13:30

> [...]

> Ja tak - værs'go at rette tre felter i 8000 rækker...
>
> Der er visse ting ved MS-produkter der bare ikke er specielt smart.

M$ har være lam i roen i det tilfælde

Opret en formel i rækken ved siden af, der henviser til den oprindelige
række
Formlen bruger du til at kovertere til tekst vha CStr - burde virke imho

Noget ala =CStr(A1)

Jeg har prøvet at importere data til MSSQL baseret på formler i anden
sammenhæng, så den side af det er ok

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-10-02 14:05

Peter Lykkegaard skrev:

> Opret en formel i rækken ved siden af, der henviser til den
> oprindelige række
> Formlen bruger du til at kovertere til tekst vha CStr - burde
> virke imho

God idé. Desværre kommer jeg formentlig først ud for problemet om
et år - så der har jeg sikkert glemt alt om denne løsning

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-10-02 14:56

Som svar på skriblerier nedfældet af Jens Gyldenkærne Clausen :

> Desværre kommer jeg formentlig først ud for problemet om
> et år - så der har jeg sikkert glemt alt om denne løsning

Så spørg bare igen

mvh/Peter Lykkegaard