[MSSQL] SELECT MAX() plus lidt ekstra?
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 23-10-02 12:43

Hej NG.

Jeg har to tabeller som følger:
States:
ID OrgUnit Step State Date
1 A 1 1 22-10-02
1 B 1 1 22-10-02
1 A 2 2 23-10-02
2 B 1 1 22-10-02
2 B 2 2 23-10-02
StateNames:
State Text
1 Afventer
2 Godkendt

Hvordan SELECT'er jeg de poster i States for et givent ID med det højeste
step kombineret med teksten fra StateNames?
Altså for ID = 1 vil jeg have
ID OrgUnit Step State Text Date
1 A 2 2 Godkendt 23-10-02
1 B 1 1 Afventer 22-10-02
Og for ID = 2 vil jeg have
2 B 2 2 Godkendt 23-10-02

Hvis jeg kan nøjes med felterne OrgUnit og Step kan jeg få det til at virke
med Max(Step) og GROUP BY OrgUnit, men jeg kan ikke nøjes med de felter. Jeg
har prøvet med CROSS JOIN og INNER JOIN, men kan ikke få det ønskede
resultat.

Nogle ideer?
På forhånd tak
Stefan

Fra : Svend Weiersøe

Dato : 23-10-02 13:28

"Stefan Kristensen" <a@a> skrev i en meddelelse
> [...]
Jeg
> har prøvet med CROSS JOIN og INNER JOIN, men kan ikke få det ønskede

Følgende virker i ACCESS
SELECT Xstates.ID, Xstates.OrgUnit, Xstates.Step, Xstates.State,
StateNames.Text, Xstates.Date
FROM StateNames INNER JOIN States AS Xstates ON StateNames.State =
Xstates.State
where Xstates.Step = (select max (Step) from states where id = Xstates.ID
and

OrgUnit = Xstates.OrgUnit)
mvh

SWN

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 23-10-02 14:21

Du er jo for vild en SQL haj
Jeg var jo ude i noget værre snavs, men det her er jo dejlig simpelt, og så
virker det...

Mange tak for hjælpen.
Stefan

ps.
Det her kommer nok lidt sent, da der er problemer hos TDC, men tak det skal
du ha'.