Mailserver - installation mm
Fra : Peter Rinder

Dato : 22-10-02 21:53

Jeg har to servere oppe at køre - begge med redhat 8. Den ene kører som
webserver med apache, php og mysql. Den anden kører som mailserver - i
øjeblikket med qmail og vpopmail.
Begge servere kører godt, men jeg er kom lidt i problemer, da jeg skulle
have et webinterface til mailserveren til at køre.
Jeg vil gerne have mulighed for at kunne tilføje/administrere virtuelle
domæner til mailserveren. Desuden vil jeg gerne have at brugere af
mailserveren har mulighed for at administrere mail-adresser til deres
domæne: tilføje nye adresser, lave forwarding og ændre passwords.

Jeg vil gerne have administrationssiderne til at ligge på webserveren, men
de skal selvfølgelig have mulighed for at komme i kontakt med de nødvendige
filer på mailserveren. Er der nogen der kender et system, der kan klare det
jeg har brug for. Hvis der i stedet er mulighed for at alle mailserverens
brugerinformationer kan ligge i en MySQL-database på webserveren kan jeg
sagtens selv lave brugerfladen til resten. Men jeg er i tvivl om det kan
lade sig gøre.

Jeg er forøvrigt ikke bleg for at prøve med noget andet end qmail (fx
postfix) hvis der er nogen der har gode erfaringer med det.

Fra : Morten Kjær Nielsen

Dato : 22-10-02 22:13

On Tue, 22 Oct 2002 22:52:41 +0200, "Peter Rinder"
<p_rinder@NOSPAMstofanet.dk> wrote:

>øjeblikket med qmail og vpopmail.
^^^^^^^^^^^^^^^^^

> [...]
>mailserveren har mulighed for at administrere mail-adresser til deres
>domæne: tilføje nye adresser, lave forwarding og ændre passwords.

vqadmin (server administrator) og qmailadmin (domain administrator og
user interface) fra inter7.com (som også står bag vpopmail).

--
Morten!

Fra : Peter Rinder

Dato : 22-10-02 22:30

> vqadmin (server administrator) og qmailadmin (domain administrator og
> user interface) fra inter7.com (som også står bag vpopmail).

Skal disse to ting ikke køre på samme computer som mailserveren?
Det synes jeg nemlig umiddelbart det ser ud som.

Fra : Morten Kjær Nielsen

Dato : 22-10-02 22:45

On Tue, 22 Oct 2002 23:29:37 +0200, "Peter Rinder"
<p_rinder@NOSPAMstofanet.dk> wrote:

>Skal disse to ting ikke køre på samme computer som mailserveren?
>Det synes jeg nemlig umiddelbart det ser ud som.

Jov, eller man kan vel lave noget med at mounte noget vil jeg tro.

--
Morten!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-10-02 16:44

"Peter Rinder" <p_rinder@NOSPAMstofanet.dk> wrote in

> Jeg vil gerne have administrationssiderne til at ligge på
> webserveren, men de skal selvfølgelig have mulighed for at komme
> i kontakt med de nødvendige filer på mailserveren.

Kan du ikke bare lade det køre på mailserveren på f.eks. port 81 ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
"I am a nobody, and nobody is perfect; therefore I am perfect."

Fra : Peter Rinder

Dato : 23-10-02 17:31

> Kan du ikke bare lade det køre på mailserveren på f.eks. port 81 ?

Jeg ville bare gerne være fri for at køre apache på mailserveren.

/Peter

Fra : Peter Makholm

Dato : 23-10-02 20:23

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> writes:

> Kan du ikke bare lade det køre på mailserveren på f.eks. port 81 ?

Nu synes jeg selv jeg plejer at være ret kvik til at læse RFC'er, men
hverken i RFC2368, RFC2821 eller RFC2822 kan jeg se hvordan det kan
lade sig gøre at addresserer en mail til en server der lytter på en
ikke-standard port.

Jeg mener heller ikke at det kan angives i en MX-record.

Oplys mig.

--
Peter Makholm | I have something to say: It's better to burn in
peter@makholm.net | hell, than to fade away!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-10-02 21:42

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote in

> [...]
> hvordan det kan lade sig gøre at addresserer en mail til en
> server der lytter på en ikke-standard port.

WebAdmin tingen skal vel ikke køre på mailserver-softwaren ? ;)
Jeg mente at han skulle køre web-admin tingen på mailserver-maskinen
og så bare sende den på en anden port for at begge var tilgængelige
via samme ip.

Fra : Morten Kjær Nielsen

Dato : 23-10-02 21:51

On Wed, 23 Oct 2002 21:22:46 +0200, Peter Makholm <peter@makholm.net>
wrote:

>Oplys mig.

At det ikke er en mailserver, men administrations web-interfacet der
er tale om

--
Morten!

Fra : Peter Makholm

Dato : 23-10-02 21:59

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> writes:

> WebAdmin tingen skal vel ikke køre på mailserver-softwaren ? ;)

Jeg var ellers helt sikker på at du sagde at han skulle kører
mailserveren på port 81.

--
Peter Makholm | Emacs is the only modern general-purpose
peter@makholm.net | operating system that doesn't multitask

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-10-02 18:24

> Jeg var ellers helt sikker på at du sagde at han skulle kører
> mailserveren på port 81.

"det" var admin-tingen ;)