Pixelfejl på TFT-skærme - stort e. lille p~
Fra : Alex

Dato : 22-10-02 16:12

Jeg så på en TFT skræm i dag og fik at vide at garantien først trådte
i kraft hvis der var over 7 pixel i stykker.

Jeg synes 7 er et højt tal i den forbindelse....

Men hvor bange skal man egentlig være for pixelfejl, hvor hyppigt
foreskommer de? Hvor stort et prolem i praksis? Og er der forskel på
mærkernes garanti.

Jeg ville gerne høre et par meninger herom inden jeg køber min skærm.

Alex

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 22-10-02 16:20

"Alex" <alexhxhansen@sol.dk> skrev

> Men hvor bange skal man egentlig være for pixelfejl, hvor hyppigt
> foreskommer de?

I dag er der ved at være langt mellem dem. Heldigvis. Det sker alligevel at
de er der, og hvis det sker kan du håbe på at du har købt skærmen pr.
postorde. Så kan du nemlig vælge at benytte dig af den 14-dages returret som
er på alle postordre-køb. Husk dog, at du selv skal betale portoomkostninger
for den manøvre...

> Hvor stort et prolem i praksis?

Et problem der bliver mindre og mindre for hver dag, der går fordi
producenterne bliver bedre og bedre til at lave fejlfri skærme.

> Og er der forskel på mærkernes garanti.

Ja - EIZO og ViewSonic har så vidt jeg husker(!) en 0-døde pixel tolerance.
Andre tolererer 1 pixel, mens nogle helt andre har mystiske regler om at
x-antal inden for et bestemt areal tolereres. Tjek de enkelte producenters
hjemmesider for oplysninger om hvor mange døde pixel de tolererer, for der er
ret store variationer.

> Jeg ville gerne høre et par meninger herom inden jeg køber min skærm.

Hermed min.

mvh
Peter

Fra : Madsen

Dato : 22-10-02 16:20

Alex skrev:

> Jeg ville gerne høre et par meninger herom inden jeg køber min skærm.

Du har sikkert større chance for den rette hjælp i den gruppe som
omhandler skærme. <News:dk.edb.hardware.skaerm> hedder den.

Madsen.

Fra : Morten

Dato : 22-10-02 16:20

"Alex" <alexhxhansen@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg så på en TFT skræm i dag og fik at vide at garantien først trådte
> i kraft hvis der var over 7 pixel i stykker.

Egentlig synes jeg at 7 er et ret lille tal ... du skal tænke på at du på et
normalt skærmbillede i 1024 x 768 har over 780.000 pixels ... så 7 er jo
ikke noget man normalt ville ligge mærke til...

Fra : Peter T.

Dato : 22-10-02 16:25

Alex wrote:

> Men hvor bange skal man egentlig være for pixelfejl, hvor hyppigt
> foreskommer de?

De opstår svjv på fabrikken.

> Jeg ville gerne høre et par meninger herom inden jeg køber min skærm.

Horribelt at producenten ikke vil bytte skærmen ved pixelfejl. Hvis jeg er
dig, vil jeg udse mig en passende monitor og bede om, at få den, du vil
købe, demonstreret. Så har du chance for at finde pixelfejl, inden du
betaler.
Bemærk at der findes sorte pixelfejl og farvede pixelfejl. Altså tjek
monitoren ved rød, grøn og blå primær farve.

--
Mvh. Peter T.
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

"I love the smell of new hardware in the morning"

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 23-10-02 02:22

> [...]
> mærkernes garanti.
>
> Jeg ville gerne høre et par meninger herom inden jeg køber min skærm.

Jeg har opsat en del TFT skærme altid de billigste 15" jeg kunne finde. Så
der er vel tale om 3-4 forskellige mærker. De ældste er 2-3 år gamle nu, og
ikke en eneste af dem har en eneste synlig pixelfejl.
Så min erfaring er at selv de billige skræme er af en god kvalitet på det
punkt. Det der så kan være en ulempe ved de billige skærme er at de ofte har
en længere opdateringstid. Dette gør dem uegnede til spil og film, men til
kontorbrug er de gode, og billedet står altså bedre (end alm. CRT) også på
de billige. Desuden undgår du irriterende reflekser fra f.eks. vinduer og
lamper.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Alex

Dato : 23-10-02 13:01

Tak for de forskellige responses

Nu har jeg lidt at gå efter...