Beskidte øre
Fra : CARSTEN KROGHSBO

Dato : 22-10-02 15:12

Min boxer har fået beskidte ører og jeg ved, at min far i gamle dage
vaskede ørerne på hans boxer med et eller andet. Er der nogen der ved
hvad der bruges og hvordan det gøres eller skal man til dyrlæge hver
gang.

Fra : Jørgen

Dato : 23-10-02 14:18

Du kan komme noget madolie i ørene, husk at olien
skal havde stuetemperatur, madolien vil opløser ørevoksen.
bagefter renser ud op med en tot vat, 2-3 gange.

Der er mange når de kælder med hunden massere
og kælder dem bag ørene, det er en meget dårlig ide
da der vil blive produceret mere ørevoks.

hilsen
Jørgen og Nico

Fra : Gjøl

Dato : 23-10-02 14:26

"Jørgen" <j.bodholdt@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan komme noget madolie i ørene, husk at olien
> skal havde stuetemperatur, madolien vil opløser ørevoksen.
> bagefter renser ud op med en tot vat, 2-3 gange.

Du kan også på Apoteket købe noget til at renseørene med, men det er hårde
sager da der er sprit i, og det kan ikke være rart at få i øret. Men det er
vist kun til rigtig grimme tilfælde, husk at et hundeøre ikke automatisk kan
tømme øregangen for vædske, da den går nedad, så alt skal enten fordampe
eller søbes op med vattotter.
Umiddelbar er den med olien nok den bedste, gør det et sted hvor evt.
kraftig hovedrysten ikke sviner. En engangsprøjte er et godt stykke redskab
til olien.

Fra : Holm

Dato : 23-10-02 21:42

> Du kan komme noget madolie i ørene, husk at olien
> skal havde stuetemperatur, madolien vil opløser ørevoksen.
> bagefter renser ud op med en tot vat, 2-3 gange.

Hej Jørgen og Nico

NEJ NEJ NEJ OG ATTER NEJ !!!!
Mad olie hører hjemme i mad , kamillete er noget man drikker....
Man skal absolut holde sig helt og holdent fra at putte unødige ting i ører
eller øjne på hunde , det gør kun problemerne større !!!!
Olie er meget fedtet og er IKKE et stof der er i stand til at "rense" et
beskidt hunde-øre...brug en god ørerens som er beregnet på hundeører!!!!Olie
vil aldrig kunne opløse ørevoks/snavs..det er overtro og gamle husråd, og de
er ikke nemme at aflive , men nu prøver jeg igen !!
Det kan ikke siges for tit!!!!!!
Ligeledes er kamille-te et dårligt produkkt til at "skylle" øjene med ,
ganske enkelt fordi der "kan " være bittesmå partikler fra teen i , og disse
kan trænge ind i øjet og forårsage f.eks. ridser!!!
Brug små flasker saltvand , som kan erhverves ganske billigt på apoteket
!!!!!!!

> Der er mange når de kælder med hunden massere
> og kælder dem bag ørene, det er en meget dårlig ide
> da der vil blive produceret mere ørevoks.

Har ingen betydning !
Min egen hund på 12 år har ALDRIG i hele sit liv fået renset ører eller har
haft problemer , og jeg er en ivrig ørenusser , til dels for at vende hunden
til at blive kigget i dem /rørt ved hvis der nu skulle være noget med
dem..ørerne.
Nogle hunde producerer meget voks , andre næsten intet......sådan er det nu
engang !!!

Og mange hilsener fra en veterinær assistent !!

Holm

Fra : Leyna

Dato : 24-10-02 06:08

On Wed, 23 Oct 2002 22:41:49 +0200, "Holm" <dortheholm@tdcspace.dk>
wrote:

> [...]
>kan trænge ind i øjet og forårsage f.eks. ridser!!!
>Brug små flasker saltvand , som kan erhverves ganske billigt på apoteket

Nu må jeg altså lige blande mig. Jeg har selv i mange år brugt
kamille-the til at bade dyre- og menneske øjne med, men kun når der
har været betændelse. Kamille-theen har renset og dyrene har været
raske igen på under 48 timer. Der er aldrig nogen af dyrene der har
taget skade. End ikke kanariefuglene. Og kamille-theen var såmænd også
et af de midler som vores egen dyrlæge anbefalede.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Sander

Dato : 24-10-02 08:33

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> taget skade. End ikke kanariefuglene. Og kamille-theen var såmænd også
> et af de midler som vores egen dyrlæge anbefalede.

Jeg vil give Leyna ret.
Kamille- the er blevet anbefalet til os, af både dyrlæge og læge, i
forbindelse med øjenbetændelse. Det er ikke altid nok, men af og til virker
det. Hvis man bruger brev-the er det også begrænset, hvor mange små
partikler der er i.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Holm

Dato : 24-10-02 13:00

> [...]
virker
> det. Hvis man bruger brev-the er det også begrænset, hvor mange små

Hej med jer

Ja jeg kan godt forstå jeres argumenter , men jeg har rent faktisk set
skader netop pga. disse gamle "husråd".
Kammille-te ER et godt produkt , især hvis man drikker det ! Jeg sår ikke
tvivl om teens gode egenskaber , og den er ret god til f.eks sårhelings
omslag osv. men bare ikke til øjne , hverken mennesker eller dyr!
Teen har slet ikke den PH værdi der skal til , for at hjælpe i et øje.
Man kan godt bade betændelse omkring et øje , men der er altså risiko ved at
putte det ind i øjet !!!!
Og ja , kammillete har helbredende virkning.

Jeg har oplevet skader i bla. hesteøjne , og jeg kender faktisk ikke én
dyrlæge der anbefaler det , og jeg kender temmelig mange , da jeg arbejder i
faget !

Gamle husråd KAN være meget nyttige , men når der skal ændres på dem , så er
de uhyggeligt sejlivede , og der er entusiaster som aldrig vil give slip på
disse råd .
Det er altid op til én selv at benytte forskellige midler , men desværre kan
vores dyr ikke sige fra , hverken overfor te eller olie ....vi propper det
bare i , og tager det for gode varer hvis det er et kært gammelt husråd.

Jeg går heller ikke KUN ind for kemiske midler , der skal man også passe på.
Jeg gør nogle erfaringer og tager de bedste , altid.
Men man da ligesom være klar over hvad et øje består af , for at kunne
behandle det !! Og det mener jeg at dyrlæger og læger godt ved ...og jeg ved
da ihvertfald at det ikke er kammille-te der sejler rundt derinde , til
dagligt i hvert fald .....LOL...)
Så det er nu bedst at anvende saltvand !!!

Mange gode hilsener Holm

Fra : Jørgen

Dato : 24-10-02 11:49

madolie er brugt af mange dyrlæger landet over.
man må jo ikke komme for meget i ørene, kun lidt.

kamille-te er et godt middel til forskellige små ting,
jeg bruger det også selv til mit fuglehold, men hvis det
er støre ting må man aldrig lade være med at gå til
dyrlæge og lade ham se på det.

Jørgen & Nico

ps. madolie kan også bruges hvis du har klistermærker
som du have af, og der sider klister tilbage, olie opsløser
gummiet.

Fra : Pia J

Dato : 24-10-02 17:29

"Jørgen" <j.bodholdt@tdcadsl.dk> wrote in message
> madolie er brugt af mange dyrlæger landet over.
> man må jo ikke komme for meget i ørene, kun lidt.

Ville babyolie på en vatrondel så ikke være bedre? Det er ligesom lavet til
at bruges på kroppen... men ligefrem hælde det ind i ørerne ville jeg nok
ikke.

:Pia

Fra : Holm

Dato : 24-10-02 19:53

Jørgen <j.bodholdt@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3db7d05a$0$97648$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> madolie er brugt af mange dyrlæger landet over.

Hmmm...jeg tror babyolie ville egne sig bedre...og hvad for nogle dyrlæger
taler vi om mon , og hvor mange ?
Er det noget du har en statistik på ???
Har du nogensinde prøvet at rense et øre op , som var ødelagt fordi
velmenende hundefolk selv ville putte "lidt" olie i , for at rense det ???
Olie = fedt
Fedt = noget snavs sætter sig mere fast i, og noget som er vanskeligt at
"rense" af igen
Altsammen ikke særligt godt for hundeører.Du kan ikke overbevise mig om
andet , men tak for debatten!!!

> man må jo ikke komme for meget i ørene, kun lidt.

Alt er relativt. Hvis du blot smører lidt på flapperne kan det da godt være
det er ok ! Men hvis du kender bare lidt til anatomien i et hundeøre , så er
du vel også fuldt ud klar over at hvis der kommer underlige ting ned til
trommehinden , så er det altså kun dyrlægen der kan rense det op igen , og
det foregår i fuld narkose!!!

> kamille-te er et godt middel til forskellige små ting,
> jeg bruger det også selv til mit fuglehold, men hvis det
> er støre ting må man aldrig lade være med at gå til
> dyrlæge og lade ham se på det.

Nemmerlig !!!!
> ps. madolie kan også bruges hvis du har klistermærker
> som du have af, og der sider klister tilbage, olie opsløser
> gummiet.

Uha..så må det jo være skrappe midler der er i madolie ???
Mon det så en dag opløser ørerne på hunden også ??? ))))

Holm )

Fra : CARSTEN KROGHSBO

Dato : 25-10-02 22:26

Waou det kan skabe debat.

Jeg har nu været på apoteket efter et ørerensemiddel og det virker
fint, samtidig har jeg ledt på nettet og fundet ud af at voksen i
dette tilfælde stammer fra øremider så det var lige en tur til
dyrlæge.

Madolien tror jeg ikke rigtigt på til hundeører, men det er
rigtigt at det er ganske udemærket til at opløse etiketter, men
der er brun sæbe også.

Kamilleteen er til øjenomgivelser ved betændelse og ikke til øjet,
det er vist det det gamle husråd siger.

Med venlig hilsen

Carsten Kroghsbo