QOS/atm router spørgsmål
Fra : Newbie Hansen

Dato : 22-10-02 14:20

Hej gruppe

Jeg har i dag 2 PC koblet op på ADSL. Den ene har et ATM- netkort og et
almindeligt netkort. Den anden Benytter PC 1 som gateway.

Jeg overvejer at udskifte PC 2 med en family net PC til at have stående under
mit TV. Da jeg/min pige ønsker at surfe fra denne PC også, er det ikke
længere hensigtsmæssigt at skulle have en PC tændt for at skulle surfe på en
anden.

Derfor, hvis jeg skal investere i en router ønsker jeg en router med "quality
of service" således at jeg kan begrænse båndbreden for de forskellige
tilslutninger.

Jeg aner stort set intet om routere, men da jeg har et ADSL-modem, skal jeg
vel også have en router med ATM udgang eller hva'

Jeg har intet behov for en fast IP (jeg er ligeglad)

Jeg ønsker en router uden begrænsninger (derfor skal jeg vel købe den selv).

Jeg vil blive glad, hvis nogle kan hjælpe mig lidt ud af tågen her ved at
foreslå en router der imødekommer mine ønsker. Eller eventuelt svare på om
min PC 133 med Win 95 vil kunne håndtere ATM-netkortet ordentligt og gøre det
ud for gateway (En 133Mhz er ikke så dyr at have tændt)

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-10-02 14:54

22 Oct 2002 13:19:43 GMT, skrev Newbie Hansen <sure@hereyougo>:

>Jeg har i dag 2 PC koblet op på ADSL. Den ene har et ATM- netkort og et
>almindeligt netkort. Den anden Benytter PC 1 som gateway.

news:dk.edb.netvaerk er den rigtige gruppe til spørgsmål om
routere.

Evt. også news:tele.internet.adsl, hvis det er specifikt
TDC-problem.

Fra : Bulldog

Dato : 22-10-02 17:07

> [...]
skal jeg
> vel også have en router med ATM udgang eller hva'

Efficent networks Speedstream 5711, har en ATM port til din ADSL og
mulighed for at tilslutte4 stk PC på en indbygget HUB.
Jeg ved ikke om der er mulighed for at styre båndbredden på de
forskelige porte, men ellers kan du jo lave en båndbredde-begrænser med
en lille PC på den ene port og sætte en switch efter den.

> Jeg har intet behov for en fast IP (jeg er ligeglad)
>
> Jeg ønsker en router uden begrænsninger (derfor skal jeg vel købe den
selv).

Den før omtalte 5711 er vidst ret dyr, 7- 8.000,- eller der omkring

http://www.kandu.dk/

Fra : Morten Isaksen

Dato : 22-10-02 23:35

"Bulldog" <Bulldog.news@kandu.dk> wrote in message

> Den før omtalte 5711 er vidst ret dyr, 7- 8.000,- eller der omkring

Jeg forsøgte at få fat på en for en måned siden uden held. Fik at vide at
det eneste alternativ var en Cisco 3600, som koster den del mere.

Jeg fik i stedet konverteret ADSL'en til ethernet.

/Morten