Kan man udkommentere i en konfigurationfil~
Fra : Christian Thorsen

Dato : 22-10-02 11:49

Hej!

Når man editerer i en konfigurationsfil er det rart at kunne udkommentere
sine kommandoer!

Kan man det på en Cisco-router (f.eks. IOS 12.1) ?
Kan man det med en Pix (f.eks. 6.2) ?

Hilsen
Christian

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-10-02 12:40

On Tue, 22 Oct 2002 12:48:41 +0200, "Christian Thorsen"
<nospam@nospam.com> wrote:

> Når man editerer i en konfigurationsfil er det rart at kunne
> udkommentere sine kommandoer!

Ja, eller simpelthen at bruge det som dokumentation for, hvorfor
konfigurationen ser ud som den gør, og hvad de enkelte linier
bruges til. Jeg bruger det fx. meget i konfiguratiosntemplates
(når vi laver store netværk med masser af kasser).

> Kan man det på en Cisco-router (f.eks. IOS 12.1) ?

Ja, med "!".

> Kan man det med en Pix (f.eks. 6.2) ?

Ja, med ":".

-A
PS: Et godt hint er at se, hvad boxen selv gør, når den viser sin
konfiguration.

Fra : Christian Thorsen

Dato : 22-10-02 14:12

Hej Asbjørn!

Tak for et godt svar - lige hvad jeg kunne bruge!

> PS: Et godt hint er at se, hvad boxen selv gør, når den viser sin
> konfiguration.

Øhm.... hvad mener du, jeg forstår ikke helt....

Hilsen
Christian

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-10-02 14:25

On Tue, 22 Oct 2002 15:11:34 +0200, "Christian Thorsen"
<nospam@nospam.com> wrote:

> Øhm.... hvad mener du, jeg forstår ikke helt....

Hvis du laver 'sh run' på en router, vil du se, at den fylder "!"
ind i konfigurationen (for at gøre den mere læselig). Og "!" er
jo netop routerens kommentartegn.

Hvis du gør noget tilsvarende på en PIX, vil du se, at den bruger
":", og hvis du gør det på en CatOS-switch, vil du se, at den
bruger "#".

-A

Fra : Christian Thorsen

Dato : 23-10-02 05:54

Nå, ok.. på den måde!

Tak for svaret.

Jeg kan nu ikke se at PIX'en fylder mere ind i konf.filen - men jeg forstår
hvad du mener nu!

Det er i øvrigt lidt underligt at det er forskellige tegn i hvert
forskelligt OS fra Cisco. Men det er nok noget historisk...

Jeg er først for nyligt begyndt at rode lidt med PIX-OS.
Det minder lidt om IOS - men er alligevel ebn del forskelligt... mon Cisco
har tænkt sig hen ad vejen at tilrette PIX-OS - så det bliver mere lig IOS?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-10-02 21:29

On Wed, 23 Oct 2002 06:54:28 +0200, "Christian Thorsen"
<nospam@hotmail.com> wrote:

> Jeg kan nu ikke se at PIX'en fylder mere ind i konf.filen - men
> jeg forstår hvad du mener nu!

Den skriver da i hvert fald versionsnummer i toppen.

> Det er i øvrigt lidt underligt at det er forskellige tegn i hvert
> forskelligt OS fra Cisco. Men det er nok noget historisk...

Ja, det er simpelthen udtryk for, at de forskellige CLI'er kommer
fra forskellige firmaer.

> [...]
> minder lidt om IOS - men er alligevel ebn del forskelligt... mon
> Cisco har tænkt sig hen ad vejen at tilrette PIX-OS - så det

Der er ikke meget, der tyder på at PIXOS CLI skulle forsvinde any
time soon. Men de har da lavet masser af (småting) så det minder
mere om Classical IOS. Og så er der jo conduits og outbounds, der
blev til access-lister.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian Thorsen

Dato : 24-10-02 05:09

> Den skriver da i hvert fald versionsnummer i toppen.

Du har ret!
Tak for gode svar

Chr.