Nybegynder - hvilken Linux?
Fra : Hans Skjalm

Dato : 21-10-02 21:51

Jeg er helt nybegynder med hensyn til Linux, men er meget interesseret i at
prøve at installere den.

Jeg har set, at der findes flere forskellige versioner af Linux. Red Hat -
Mandrake -SuSE og flere andre.
Jeg har søgt lidt og set at nogen anbefaler Mandrake til nybegyndere. Jeg
har også læst en anmeldelse i "PC World" af SuSE Linix 8.0, hvor de roser
den meget. Jeg har også læst om SuSE Linux 8.1 på nettet og den ser meget
tiltalende ud.
Sådan som jeg har forstået det, er det mere den grafiske brugerflade der er
forskellig. Linux kernen er den samme i dem alle. Er dette rigtigt?

Jeg har forestillet mig at installere Linux på min pc hvor i forvejen kører
Windows XP.
Dette har jeg forstået sagtens kan lade sig gøre med double-boot.

Er der nogen der kan give et bud på hvilken Linux-version jeg skal vælge at
starte med?

Med venlig hilsen
Hans

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 21-10-02 22:36

On Mon, 21 Oct 2002 22:51:25 +0200, Hans Skjalm wrote:

> Jeg er helt nybegynder med hensyn til Linux, men er meget interesseret i
> at prøve at installere den.
<SNIP>
> Jeg har forestillet mig at installere Linux på min pc hvor i forvejen
> kører Windows XP.
> Dette har jeg forstået sagtens kan lade sig gøre med double-boot.
Dual boot, men ellers har du ret. Jeg kører pt. både med Mandrake 8.2 og
Windows 98 + 2000 (på grund af arbejde).

> Er der nogen der kan give et bud på hvilken Linux-version jeg skal vælge
> at starte med?
Standardsvaret plejer at være "den, som dine venner bruger (for så er
hjælpen nær)". Ellers er alle tre distributioner (Mandrake, SUSE, Red
Hat) gode begyndervalg

--
Mikkel Bundgaard
Student at IT University of Copenhagen

Fra : frank damgaard

Dato : 21-10-02 23:26

Hans Skjalm <hskjalm@image.dk> wrote:

> [...]

> Sådan som jeg har forstået det, er det mere den grafiske brugerflade der er
> forskellig. Linux kernen er den samme i dem alle. Er dette rigtigt?

Til dels ja.
Men kernen kan konfigureres forskelligt, og med en distribution
er der en færdiglavet kerne (eller flere) der gerne et patchet
så den virker med diverse hardware.
Tilpasning til hardware kan så ske via en (grafisk) grænseflade
uden at skulle oversætte en ny kerne.

Det program der styrer opsætning af et GNU/Linux system
er også forskelligt. Yast2 i SuSE , drakconf? i Mandrake, osv.

> Jeg har forestillet mig at installere Linux på min pc hvor i forvejen kører
> Windows XP.
> Dette har jeg forstået sagtens kan lade sig gøre med double-boot.

Ja, hvis du har ledige partitioner på din harddisk
eller ledig partitionsplads.
Hvis XP er formateres med hpfs og fylder hele disken så
kan det blive bøvlet.

> Er der nogen der kan give et bud på hvilken Linux-version jeg skal vælge at
> starte med?

Mandrake CD-images kan downloades fra internet eller installeres
fra internet, men det kræver ADSL, og helst ikke alt for langsom.
se http://www.linux.dk/

SuSE kan købes inkl. mamualer. Der er dog også en mulighed
for ftp install. (ofte nogen tid efter nyeste version er
udkommet)

Se også Linux - Friheden til at vælge installation :
http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/index.html
http://www.linux.dk/artikler/artikel-01.php

--
no signature :)

Fra : Bjorn Andersen

Dato : 22-10-02 05:10

Hans Skjalm wrote:

> [...]
> Dette har jeg forstået sagtens kan lade sig gøre med double-boot.
>
> Er der nogen der kan give et bud på hvilken Linux-version jeg skal

Der er skrevet meget godt om SuSE 8.0:
http://www.linuxin.dk/artikler/index.php?id=53
Dog er 8.1 lige på trapperne i Danmark (ikke kommet endnu). SuSE koster
dog som regel penge (kan også installeres direkte via ftp).

Mandrake 9.0 er lige kommet. Se her:
http://www.linuxin.dk/artikler/index.php?id=115 Den kan hentes fra
Sunsite.dk

RedHat (nyeste 8.0) er dog den der er blevet mest omtalt, da de har
indhentet de andre i et stort skridt. Den kan også hentes fra ftp.sunsite.dk

Der er ingen der er "bedst" valget er alene dit eget.

V.H.
Bjørn Andersen