Opgraderinger
Fra : MaRk

Dato : 21-10-02 20:38

Hej

Jeg har tænkt mig at opgradere min pc som lyder:

800 mhz duron med ukendt køler.
ecs k7vza vers. 1.0
448mb ram (256 sd-133+128 sd-133+64 sd-100)
40 gb seagate IV
Geforce 3 ti 200
Soundblaster live pci 128
cd rom og brænder samt floppy

Jeg har tænkt mig at pille min duron og og bundkortet ud. samt ram klodsen
på 64 mb og den på 128 mb.

Jeg vil have et ECS k7s5a m. lyd og lan. fordi jeg har været godt tilfreds
med dette bundkort og har bygget flere pc'er med dette bundkort, samt at det
kan tage sd ram.

Så vil jeg have en amd xp 1700+ fordi det lyder som en god og billig cpu.
Samt Titan TTC-D5T cpu-køler fordi den har fået gode andmeldelser og kun
koster 65 kroner

Og så skal der en 256 mb sd pc-133 blok i til 198 kroner. Hvad er den store
forskel på DDR og SD ram??

Er det noget jeg skal vælge i stedet for dette eller hvad?
_______

Så skal mine forældres pc også have en tur, de har nu en IBM aptiva pc:

p2 350mhz
ukendt bundbræt
128 mbram fordel på 2 64 blokke.
Onboard gfx
Onboard lyd (tror jeg)
8 gb IBM disk.
dvd og brænder.

De får (mod mindre beløb) mit bundkort, cpu og køler samt 128mb ram stang.
Så vil min far have en større hdd, det bliver nok en 40 gb seagate. De skal
have et nyt garfikort. Det mår gerne være brugt, det skal koste cirka 500
kroner hvad kan de få der??

Men kan mit bundkort godt side i det IBM aptiva kabinet??? og kan psu'en
leverer strøm nok?? (jeg gætter på det er en 230 watts psu)

MaRk [ www.mgrj.1go.dk ]
Husk at fjerne: "FJERN" i mail adressen

Fra : Leony

Dato : 22-10-02 08:33

"MaRk" <m-jonsFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Så vil jeg have en amd xp 1700+ fordi det lyder som en god og billig cpu.
> Samt Titan TTC-D5T cpu-køler fordi den har fået gode andmeldelser og kun
> koster 65 kroner

Det ligner en lækker køler til de penge.

> Og så skal der en 256 mb sd pc-133 blok i til 198 kroner. Hvad er den
store
> forskel på DDR og SD ram??

Hasighed.
Du kan se sammeligninger her:
http://www.edbpriser.dk/guider/guide_vis.asp?GuideID=1016
Du vil sikkert ikke mærke den store forskel i daglig brug surf, email,
tekstbehandling osv.

> Men kan mit bundkort godt side i det IBM aptiva kabinet?

Hvis kabinettet overholder ATX standarden er det ikke noget problem (går ud
fra at dit gamle bundkort er ATX).
Ellers så kan der købes billige kabinetter.
Kan du sikkert finde ud af på IBM's hjemmeside (hvi du ikke kan se det
umiddelbart).

> og kan psu'en leverer strøm nok?

Tror ikke det er noget problem.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : MaRk

Dato : 22-10-02 11:31

> [...]
> http://www.edbpriser.dk/guider/guide_vis.asp?GuideID=1016
> Du vil sikkert ikke mærke den store forskel i daglig brug surf, email,

Hej

Er det noget jeg vil mærke meget til i spil hvis jeg skifter??
Jeg skal så minimum have 512 pc2100 ddr ram og det bliver over 1000 kroner,
det er en god slat penge.
Hvis jeg vil hav sd ram vliver det 198 kroner for den extra ram blok jeg
mangler, det er en væsentlig pris forskel, så er der _meget_ stor forskel i
hastigheden??

Mvh
MaRk

Fra : Leony

Dato : 22-10-02 11:54

> Hvis jeg vil hav sd ram vliver det 198 kroner for den extra ram blok jeg
> mangler, det er en væsentlig pris forskel, så er der _meget_ stor forskel
> hastigheden??

Ifølge denne artikel:
http://www.allround-pc.com/ddrvssd/ddrvssd1.htm
er det en 10-15%. Ved ikke om du kan leve med det.
Ved ikke hvor faktuel artiklen er. Det er det eneste jeg kan finde pt.

Fra : MaRk

Dato : 22-10-02 12:41

> Ifølge denne artikel:
> http://www.allround-pc.com/ddrvssd/ddrvssd1.htm
> er det en 10-15%. Ved ikke om du kan leve med det.
> Ved ikke hvor faktuel artiklen er. Det er det eneste jeg kan finde pt.

10-15 % det kan jeg nok leve med og så bruge 800 kroner på noget sjovere

Fra : o&u

Dato : 22-10-02 13:00

Det er da en god plan, især det med genbrug af duron 800.

Men jeg deler ikke rigtigt din begejstring for ecs. Du får sis chipset
med det nye bundkort. Så med mindre, du anvender windows 98, kan det
volde en del problemer at skifte chipset fra kt133a.

Hvad med at købe et asus a7v133-c fra compumail for 399,-
Det har kt133a chipset, og bruger sdram.
Det kan tage op til 2100+, - jeg har lige fået dette kørende i går.

Om bundkortet har lyd eller ej, kan vel ikke være så afgørende. ecs
k7s5a har alligevel ikke usb 2.0

Men ecs p6ipat med intel 815ep chipset og en tualatin celeron 1300 MHz
ville jeg hellere overveje, hvis det skulle være ecs.

mvh

John

Fra : MaRk

Dato : 22-10-02 13:40

> Det er da en god plan, især det med genbrug af duron 800.

Det synes min far også

> Men jeg deler ikke rigtigt din begejstring for ecs. Du får sis chipset
> med det nye bundkort. Så med mindre, du anvender windows 98, kan det
> volde en del problemer at skifte chipset fra kt133a.

Ok, hvordan??
Jeg har bygget et par pc'er med dette bundkort og køre fint i xp.

> Hvad med at købe et asus a7v133-c fra compumail for 399,-
> Det har kt133a chipset, og bruger sdram.

ellers tak, jeg vil ikke have via kt 133 igen. Det har jeg haft en del
problemer med.

> Det kan tage op til 2100+, - jeg har lige fået dette kørende i går.

ok det ECS bundbræt jeg har set på kan tage op til 2600+

> Om bundkortet har lyd eller ej, kan vel ikke være så afgørende. ecs
> k7s5a har alligevel ikke usb 2.0

Har det ikke? Det vil jeg lige kigge nærmere på.

> Men ecs p6ipat med intel 815ep chipset og en tualatin celeron 1300 MHz
> ville jeg hellere overveje, hvis det skulle være ecs.

Ej ikke celeron.

Mvh
MaRk

Fra : o&u

Dato : 22-10-02 14:57

On Tue, 22 Oct 2002 14:39:34 +0200, "MaRk" <m-jonsFJERN@mail.dk>
wrote:

>ellers tak, jeg vil ikke have via kt 133 igen. Det har jeg haft en del
>problemer med.

kt133a (ikke kt133) kan fsb 133 og mere !

>ok det ECS bundbræt jeg har set på kan tage op til 2600+

Jeg troede ellers, at du var en sparegris. Hvorfor spilder du så penge
på en 1700+ ?

Hvis jeg var dig ville jeg da købe et abit bd7ll + p4 2.0GHz@2.66 og
256 Mb pc2700 ram (eller pc2100 kan også gøre det).

>Har det ikke? Det vil jeg lige kigge nærmere på.

>Ej ikke celeron.

Celeron tualatin er ligesom god som plll (cache 256 kbyte) og kan ofte
narres til fsb 133. Bruger sdram. Derfor.
Det er derfor også en spareløsning. Og den varmer/larmer ikke ret
meget.

mvh

John

Fra : MaRk

Dato : 23-10-02 17:51

> kt133a (ikke kt133) kan fsb 133 og mere !

Nå! Det kan a7s5a også.

> Jeg troede ellers, at du var en sparegris. Hvorfor spilder du så penge
> på en 1700+ ?

Det er da ikke at spilde, men et godt køb: en af de billigste og god ydelse,
hvad er der ivejen med den, da??

> Hvis jeg var dig ville jeg da købe et abit bd7ll + p4 2.0GHz@2.66 og
> 256 Mb pc2700 ram (eller pc2100 kan også gøre det).

Det er en anden pris end jeg vil bruge på mit udstyr.

> Celeron tualatin er ligesom god som plll (cache 256 kbyte) og kan ofte
> narres til fsb 133. Bruger sdram. Derfor.
> Det er derfor også en spareløsning. Og den varmer/larmer ikke ret
> meget.

Hvorfor skulle jeg tage den frem for xp'en??
Udover det med varmen måske??

Mvh
MaRk