Børnehave"skema"
Fra : Iben Holst

Dato : 21-10-02 12:43

Hej!

Jeg vil blive glad hvis I vil give jeres meninger - fordele og ulemper ved
nedenstående 2 modeller, som er beskrevet meget kort .....

Model 1)
Sønnike (på lige knap 4 år) kommer i børnehave mellem 8.00 og 9.00 om
formiddagen. Bliver hentet igen mellem kl. 14.00 og 15.00.

Model 2)
Sønnike kommer i børnehave mellem 8.00 og 9.00 og bliver hentet mellem kl
16.00 og 17.00. Har i denne model en ugentlig fridag, som generelt vil ligge
om onsdagen.

Iben

Fra : Jens og Sanne

Dato : 21-10-02 13:09

hej
jeg ville nok foretrække model1, han kan jo altid tage en fridag om
onsdagen, hvis i har fri alligevel. det er en lang dag fra 8-9 til 16-17
hver dag, men det er selvfølgelig op til hver især, hvad man bedst synes om

--
Venlig hilsen Jens og Susanne
jenssanne@mail.dk

Fra : Sander

Dato : 21-10-02 13:17

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse

> Model 1)
> Sønnike (på lige knap 4 år) kommer i børnehave mellem 8.00 og 9.00 om
> formiddagen. Bliver hentet igen mellem kl. 14.00 og 15.00.

Personligt er jeg tilhænger af Model 1, hvis i har mulighed for det, mht.
arbejdstider osv. Fordelen her er, at sønnike, får en god dags leg, uden at
han når, at blive for træt. Så har i også lidt tid sammen med ham både før
og efter aftensmaden og han når ikke at blive træt af, at komme i
børnehaven. Her kan i jo også indrage en fridag ind imellem, hvis der er
behov for det.

> [...]
> Sønnike kommer i børnehave mellem 8.00 og 9.00 og bliver hentet mellem kl
> 16.00 og 17.00. Har i denne model en ugentlig fridag, som generelt vil

Denne Model 2 er nødvendig for mange forældre pga. arbejdstider osv. Ulempen
IMO er, at det bliver stresset at få barnet hjem så sent, især hvis man også
skal nå, at handle inden man kommer hjem. Barnet ( nogen børn ), vil ofte
være meget træt og man når ikke så meget tid sammen med barnet, før det
falder i søvn. Den ugentlige fridag er dog en god ide, men her skal man også
passe på med, at barnet dagen efter, hellere vil være hjemme, ligesom i går.

Så Model 1, ville være mit valg og den har vi selv brugt engang.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-10-02 16:07

> [...]
> Sønnike kommer i børnehave mellem 8.00 og 9.00 og bliver hentet mellem kl
> 16.00 og 17.00. Har i denne model en ugentlig fridag, som generelt vil

God ide, at han kommer i børnehaven mellem 8 og 9. Hvis han kommer senere
end kl. ca. 9,30, er det min erfaring, at legen etableret for den dag - og
så kan det være svært for et barn at komme igennem med egne ønsker og få sig
etableret i legen - man må ligesom falde ind på de præmisser, der nu engang
ER.
Nu ved jeg ikke, om han er "nystarter"?
Hvis det er tilfældet, vil model 1 give en mere skånsom start, hvor
dagsrytmen er genkendelig, og dagen ikke for lang.
Der kan også være tid til en eftermiddagslur derhjemme.
Men nogle børn kan opleve det nærmest som et groft overgreb at blive fjernet
fra legen så tidligt på dagen.

Mht. model 2: Det er de børn, der er til stede, der sætter dagsordenen, og
det kan være sværere at etablere sig i en leg efter fridage.
Men det afhænger både af børnehaven og dit barn, hvor stor en rolle det
spiller. Nogle børn er bedre til at få sig "møvet ind" end andre, og nogle
børnehaver er bedre end andre til at hjælpe de nyankomne ind i legegrupper.

Nogle børn vil have det fint med at brænde alt krudtet af på fire dage og
ind imellem tage en slapper derhjemme. Omvendt vil andre børn føle det som
bare for meget at skulle være i børnehave så længe, og "bliver jeg ikke
snart hentet... (

Og hvordan vil du SELV have det med de to modeller? (Har jeg virkelig
samvittighed til at lade mit stakkels barn være i institution HVER dag/SÅ
længe?)
Det er svært at have en mening om det uden at kende jer godt.
Er der ikke en mulighed for, at du og sønnike kan prøve jer frem og se, hvad
der passer bedst til netop jer?

Hilsen Inger

Fra : Iben Holst

Dato : 22-10-02 13:08

> Er der ikke en mulighed for, at du og sønnike kan prøve jer frem og se,
hvad
> der passer bedst til netop jer?

Jo - og vi finder jo nok også ud af det hen ad vejen; jeg vil blot gerne
høre lidt forskellige meninger om det vi i første omgang har haft i
tankerne.

Sagen er den at jeg snart går på barsel og efter fødslen kommer til at gå
hjemme i mindst et år og oftest, især når det drejer sig om børn, tager vi
tingene som de kommer og een dag af gangen er. Men i nogle tilfælde kan jeg
mærke enten på min søn og eller mig selv, at det fungere bedst når der er en
rimelig fast plan. Og lige her og nu har jeg brug for at have en nogenlunde
plan omkring hans børnehave, som jeg kan køre i stilling og bruge til start.
Nå vi kommer tættere på eller når vi står midt i det, kan det være at jeg
som med så mange andre ting, bare tager det som det kommer .........

Han er meget glad for børnehaven og derfor føler jeg ikke der går noget af
ham at han er der så længe om dagen, men dog med den betingelse, at han hver
uge har en fridag foruden weekenden. Han har tidligere oplevet et par uger
hvor han desværre måtte afleveres allerede kl. 7.00 og først kunne blive
hentet 16.30-17.00. Men der er alligevel forskel på, at han indimellem har
været der fra tidligt til sent og så til at det er 4 dage om ugen (fra kl.
8-9 og til 16-17).
Ang. indkøb har det aldrig betydning for os, for jeg kommer jo til at gå
hjemme og køber derfor ind om formiddagen, men på arbejdsdage har jeg aldrig
taget ham med ud og handle efter kl. 16 (hvor alle andre også er ude). Så
handler jeg hellere om aftenen ......

Hvis det bedste for ham - set ud fra et generelt synspunkt - er at han møder
8-9 og kommer hjem igen mellem 14-15 er det det vi vil vælge.......... men
jeg kan godt mærke på ham at det af og til er lidt ubelejligt at jeg kommer
og henter ham så "tidligt", især fordi han ofte sover middagssøvn og først
kommer op kl. 14. Han har brug for mere end blot aktiviteterne om
formiddagen. Faktisk kan jeg godt føle at han af og til går glip af noget i
børnehaven, fordi han er så selskabelig og energisk anlagt som han er.
Denne model (1) er for mit vedkommende også den mest forstyrrende, fordi jeg
allerede nu efter 14 dages ferie kan mærke, at det forstyrrer mig meget i
min hverdag at hente og bringe så tæt på hinanden, trods der alligevel går
5-6 timer imellem, og jeg synes at 5-6 timer lyder af meget. Når jeg så får
en lille på armen kan jeg p.t. slet ikke overskue hvordan det skal komme til
at gå hvis der ikke går længere tid mellem.

Jeg er stadig i tvivl hvad vi skal vælge i første omgang, så hvis du/I har
flere kommentarer efter dette indlæg, suger jeg dem til mig!!

Iben

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-10-02 13:48

Iben Holst wrote:
> Jeg er stadig i tvivl hvad vi skal vælge i første omgang, så hvis
> du/I har flere kommentarer efter dette indlæg, suger jeg dem til mig!!

hej Iben....

jeg kommenterede ikke iførste omgang men nu skal jeg gerne komme med mine
guldkorn....
jeg stod selv i en lignende situation da jeg flyttede til en anden by og
blev alene med min søn....
jeg havde dog intet mulighed for at vælge og var nødsaget til at bruge 8.30
til 16.30 metoden til daglig og så holde en fridag en gang om ugen....

min søn er MEGET selskabelig og ELSKEDE sin børnehave..... det er det samme
nu med hans SFO....
han kunne og kan til tider blive skide sur og muggen hvis jeg forstyrrer ham
i en god leg.....
det betød meget for min sjælefred at han i den grad nød hans børnehave, for
jeg kunne bedre forsvare at holde ham hjemme en dag når jeg vidste han gerne
ville afsted dagen efter......

umiddelbart synes jeg at det lidt for ofte bliver sagt " hellere lidt og
tit", altså forsstået på den måde at han hellere skulle være der dagligt og
så kortere tid end omvendt.... men jeg synes det er meget individuelt fra
barn til barn.....

min søn trivedes godt med den model jeg var nødt til at bruge, og nu hvor
han går i skole er det principielt samme model der bliver brugt fordi det er
på den måde han har det bedst....

jeg kan godt i perioder føle mig lidt lousy og tænke jeg er sku da en
elendig mor når min egen unge hellere vil være i SFO end hjemme hos
mig...... men helt ærligt så er jeg smadder glad for at han har det godt
dernede, og ville ikke bytte for noget....

jeg synes du skal tænke på hvordan din søn trives bedst frem for hvad alle
andre mener er bedst..... se på hvordan han reagerer når han bliver
hentet.... bliver han glad og omklamrende eller bliver han nærmest
irriteret?
det er kun dig der kan afgøre det, men bare så du ved det.... jeg synes
begge modeller er udemærkede, men de er klart møntet på hvert sit type
barn......
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Girlie

Dato : 23-10-02 11:37

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> andre mener er bedst..... se på hvordan han reagerer når han bliver
> hentet.... bliver han glad og omklamrende eller bliver han nærmest

Det var lige hvad jeg havde brug for at høre
Min 3½ årige datter er i børnhave fra ca. 9.00-16.30 - som regel er vi først
ude af døren klokken lidt i 17.00, da den kære pige ikke vil med hjem. De
gange jeg har været den gode moder og hentet ved 15.00-tiden har jeg siddet
på en stol i 1½ time indtil hun var færdig med at lege...det er meget
forskelligt fra barn til barn.
Det er da sjovere for hende at være i nogle kæmpelokaler med masser af
legetøj og kammerater end at blive hentet midt på dagen til ...ja, cartoon
network og en mor, der sidder og laver lektier...

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-10-02 20:01

Girlie wrote:

> Det var lige hvad jeg havde brug for at høre

jamen jeg er da glad for at jeg kan give dig lidt ro i sjælen ;)

> [...]
> legetøj og kammerater end at blive hentet midt på dagen til ...ja,
> cartoon network og en mor, der sidder og laver lektier...

se det er jo typisk sådan en situation hvor det er TYDELIGT at ungen trives
og har det pragtfuldt nede i børnehaven.....
jeg synes du gør det rette ;)
just so you know*G*

Fra : Iben Holst

Dato : 24-10-02 12:50

Først vil jeg sige mange tak til jer som har svaret mig. Det var rart med
lidt meninger om det, trods det selvfølgelig er mig som kender min søn
bedst.....

> begge modeller er udemærkede, men de er klart møntet på hvert sit type
> barn......

Ja og nej! I perioder har jeg kunne mærke på ham at det har været godt at
han blev hentet midt på eftermiddagen - de gange har det vist været vigtig
for ham at være een af de første der er blevet hentet, for så har han rendt
rundt og fortalt alle, at "nu er MIN mor kommet og nu skal jeg HJEM". Og på
vejen hjem kan han så fortælle mig at han savnede mig og begynde at remse en
masse ting op, som han synes vi skal hjem og lege .....
Men faktisk har dagene i lige denne uge stået på skrig og skrål når jeg har
hentet ham mellem 15 og 15.30, fordi han absolut ikke var færdig med at
lege.

Så han må jo være et eksempel på at der findes flere typer i eet barn *S*
Jeg tror vi i første omgang vælger at lade ham have 4 lange dage i bhv, med
en ugentlig fridag og så ser vi hvordan det kommer til at gå. Måske er det
bedst at skifte mellem de 2 modeller med x-antal ugers mellemrum.

Endnu engang tak !!

Iben

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-10-02 11:19

Iben Holst wrote:
> Først vil jeg sige mange tak til jer som har svaret mig. Det var rart
> med lidt meninger om det, trods det selvfølgelig er mig som kender
> min søn bedst.....

:)

> [...]
> på skrig og skrål når jeg har hentet ham mellem 15 og 15.30, fordi
> han absolut ikke var færdig med at lege.

jamen der skal da være plads til det hele*G* jeg har på ingen måde ment
eller sagt at alle børn reagerer ens hver eneste dag.....

> Så han må jo være et eksempel på at der findes flere typer i eet barn

eller at hans humør bare er omskifteligt*G* det er jo fint nok.... det jeg
umiddelbart mente med typer var nu typer at reagere på... ikke typer som i
forskellige menneske typer*G*
alle børn reagerer jo forskelligt, og nogle dage er det dejligt at blive
hentet tidligt, men andre dage er det absolut FOR tidligt uanset at man
kommer lige ved lukketid*G*
min holdning er så at man skal se på barnets generelle reaktion... hvis han
normalt er glad og tilpas og har det godt med at blive hentet sent, s¨fint,
lad ham blive hentet sent...... men der skal jo også være plads til at han i
perioder måske har et større tryghedsbehov og derfor gerne vil hentes
tidligt ikk?

> [...]
> i bhv, med en ugentlig fridag og så ser vi hvordan det kommer til at
> gå. Måske er det bedst at skifte mellem de 2 modeller med x-antal

god ide*G* jeg ville nok personligt kun vælge at skifte hvis han begynder at
udvise en adfærd der kunne tyde på at han i en periode måske gerne vil lidt
tidligere hjem, i stedet for at gøre det pr automatik......

Fra : Sander

Dato : 22-10-02 18:03

> [...]
> været der fra tidligt til sent og så til at det er 4 dage om ugen (fra kl.

Jeg mener, som andre også har skrevet, at du skal indrette tiderne efter
jeres og din søns behov. Min begrundelse for Model 1, var at vores børn
aldrig sov til middag i børnehaven og vi kunne lige have et par timer og
aftensmaden sammen med dem, derefter faldt de i søvn omkring 7 tiden om
aften. Hvis de havde været i børnehaven til 4 - 5 tiden, så havde vi ikke
haft meget tid sammen med dem. Derudover er der også bedre tid om
eftermiddagen til lige, at gå en skovtur, tage på legepladsen eller
lignende, sammen med ungerne.

> [...]
aldrig
> taget ham med ud og handle efter kl. 16 (hvor alle andre også er ude). Så

Fornuftigt... : )

> [...]
til
> at gå hvis der ikke går længere tid mellem.

Jeg tror ikke, der er noget der hedder et generalt synspunkt. Vores børn er
jo forskellige. Hvis du kan mærke, at din søn ikke er klar til, at komme
hjem efter middagssøvnen og godt kan bruge et par timers leg mere, så er der
jo ikke noget i vejen for, at i vælger Model 2.
Det med, hvad du kan overkomme, når den lille kommer, kan du ikke regne med
endnu. Du er jo gravid og sandsynligvis meget mere træt end normalt. : )
Vi havde vores datter med i børnehaven og hente vores yngste søn. Det er
ingen problem. I den alder sover de jo det meste af tiden.

> Jeg er stadig i tvivl hvad vi skal vælge i første omgang, så hvis du/I har
> flere kommentarer efter dette indlæg, suger jeg dem til mig!!

Det fik du så her...

Held og lykke med, hvad end du beslutter dig for. : )

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-10-02 22:03

> [...]

> Jeg er stadig i tvivl hvad vi skal vælge i første omgang, så hvis du/I har
> flere kommentarer efter dette indlæg, suger jeg dem til mig!!

Jeg kunne se, at bl.a. Sabina havde et svar - men jeg kunne ikke åbne dem:
"meddelelsen findes ikke længere på serveren". Øv.
Er det kun min forbindelse til nyhedsgrupperne, der er helt i ged i
øjeblikket - eller er det generelt?

Hilsen Inger

Fra : LBR

Dato : 03-11-02 21:48

Hej

Jeg fødte i juli måned og vores søn på nu 3 år (siden august) har vi taget
ud af pasningsordning fra jeg begyndte på barsel. Nogen vil nok synes at det
er synd osv, men rent faktisk så trives han med at være hjemme sammen med
sin mor og lillesøster. Han er desuden meget glad for sin søster og kan
overhovedet ikke undvære hende.
Vi har flere venner som har børn på samme alder og de har også deres børn
hjemme. så derfor får han alligevel socialsamvær med andre børn og lider
derfor ikke noget savn, fordi han ikke er i børnehave. Ved at have ham
hjemme viser vi ham også at det hele ikke kun drejer sig om den lille og at
han stadig er vores store dejlige dreng. Altså at han ikke bliver tilside
sat.

Hvorfor er det lige at mange lader institutionerne tage ansvaret for at
børnene får socialtsamvær, når de selv alligevel er hjemme om dagen og meget
vel selv kunne passe deres børn???
Er I hjemme så tag dog jeres børn ud af institutionerne og brug noget mere
tid sammen med dem og tag ansvaret for at de også får et socialtsamvær med
andre børn, for det har man trods alt tid til når man går hjemme på barsel,
blandt andet. Tro mig jeg ved det, da min mand arbejder meget (mindst 85
timer om ugen).

I skolerne ses det alt for tit, at forældrene tilbringer alt for lidt tid
sammen med deres børn. Det er da vigtig at man som forældre bruger så meget
tid sammen med sine børn som man kan, for hvorfor har man ellers valgt at
blive forældre?? hvis det ikke er for at brug sin tid sammen med dem og de
skal hurtig nok komme til at gå i skole meget af dagen.
Mange børn er "opdraget" i institutionerne og det er da ikke det man ønsker
for sine børn. Er det??

Hilsen Louise

Fra : Sander

Dato : 04-11-02 16:24

"LBR" <l_risager@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Hvorfor er det lige at mange lader institutionerne tage ansvaret for at
> børnene får socialtsamvær, når de selv alligevel er hjemme om dagen og

Vores datter på snart 3 år, går også hjemme, da vi begge er hjemmegående. Du
har dog ret i, at mange børn bliver passet ude fra 8 - 17 til trods for, at
den ene, eller begge af forældrene er hjemmegående.
Mange arbejdsløses børn, bliver dog påduttet en plads i børnehave eller
dagpleje, så forældrene kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet. IMO en
lidt dum regel, når så mange, med fast arbejde, ikke kan få en plads til
deres børn, efter endt barsel.

Jeg er dog meget enig med dig. Hvis man alligevel går hjemme, kan man ligeså
godt benytte chancen, til at tilbringe mere tid, sammen med sine børn.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 07-11-02 08:52

Jamen det lyder jo uhyggeligt nemt for jer! Tillykke med det ...
Jeg er bare ikke i den heldige situation at det kan være sådan for mig!!

Jeg har selv nydt godt af at have min mor hjemmegående faktisk til jeg var
12 år og ville meget gerne selv være hjemmegående altid, hvis samfundet og
vores liv var skruet sådan sammen, at det kunne gå økonomisk. Skal jeg
skrotte arbejdsmarkedet skulle jeg ikke have det barn vi venter nu, for så
ville vi have en opsparing på 0 kr og derfor intet til uforudsete udgifter.

Som tingene er med vores snart 4 årige søn, som efter jeres mening jo så
burde tages ud af børnehaven når jeg nu får et år herhjemme, så kan jeg love
for at vi får en dreng som vil føle sig svigtet, selvom der jo ikke er det
vi ikke vil gøre for ham!! Han er så uhyggelig selskabelig og energisk, at
jeg ville komme til at forsømme den lille ny for at stimulere ham nok. Han
er en stor livsnyder og vil ikke gå glip af noget som helst. Bare det at han
har en forlænget weekend med 1-2 dage, skal jeg den sidste dag vride vrangen
ud på mig selv for at kunne give ham lidt af det han søger, hvis ikke det er
fordi vi tager hjemmefra på oplevelser / på besøg. Det sker ikke så sjældent
endda at han allerede om søndagen efter kun lørdag herhjemme, spørger til
sine kammerater og gerne vil op til dem i børnehaven - til trods for at
tingene herhjemme ofte foregår i hans eget tempo. Vil han være alene om sine
lege får han lov til det og vil han være sammen med os er der ikke de ting
vi ikke kommer omkring i løbet af en dag og desuden har vi et stort udendørs
område hvor vi kan boltre os i flere timer af gangen. Vi kan kun give ham
stor kærlighed (som dog indeholder meget!), men den primære sociale del kan
kun børnene i børnehaven give ham og den vil jeg aldrig kunne få mig selv
til at tage fra ham .... Heller ikke selvom det vil give mig 1600 kr mere på
lommen hver eneste måned. Det er jo nærmest en formue ....
Vi har ingen i omgangskredsen som går hjemme og da slet ikke med børn og
derfor har vi kun en legestue 2 gange ugentligt at ty til hvis han skal ud
og være sammen med andre børn end dem i familien, som vi alligevel kun ser
1-2 gange om måneden fordi de bor så langt væk.
I den legestue er børnene kun op til 3 år og det er ikke nok i længden for
ham, idet han oftest er i leg med dem som er 1-2 år ældre, trods han er ret
lille af sin alder.

Jeg var grædefærdig da jeg skulle til at sende ham i børnehave som 3 årig,
for jeg ville gerne have ham hjemme indtil han skulle begynde i skolen, men
jeg skulle jo arbejde og det var slut med at få tilskud til barnepasser
herhjemme. Han var ikke vant til dagpleje og det at komme ud af huset hver
eneste morgen, fordi jeg gik hjemme i 1 1/2 år og vi derefter havde
barnepasser herhjemme de næste 1 1/2 år. En meget vigtig grund som man ikke
må glemme, var også at han var ved at blive mere og mere hungrende efter leg
med andre børn, trods han var sammen med nogle 2-3 gange ugen.
Den absolutte eneste grund til, at jeg er blevet så glad for at han går i
børnehaven, er ene og alene, at han selv er helt vild med det !!!!

Bliver han på nogen måde påvirket af, at jeg går herhjemme med den lille ny
og han "bare" skal i børnehave, er det et problem vi tager op til den tid og
selvfølgelig vil han få mere tid herhjemme end først planlagt, hvis det er
sådan hans liv fungerer bedst. Men fuldtid herhjemme; så ødelægger jeg hans
liv!!

Iben

Fra : Sander s

Dato : 07-11-02 09:40

> Jamen det lyder jo uhyggeligt nemt for jer! Tillykke med det ...
> Jeg er bare ikke i den heldige situation at det kan være sådan for mig!!

Hej Iben !

Mit indlæg var ikke myntet på dig. Jeg kan sagtens forstå, at du vil have
din søn i børnehave og det er også er det, at han ( og dig ) trives bedst
med lige nu.

Vi var selv tvunget til, at sætte vores mellemste søn i dagpleje fra han var
5 mdr. Det var hårdt og man følte, at man gik glip af en masse oplevelser,
som dagplejen så fik i stedet. Efter et par år i børnehave også, trængte han
til en pause, så da vi havde muligheden, meldte vi ham ud og gav ham 1½ år
hjemme, inden han startede i skole.

Der findes dog forældre, som har muligheden for, at være mere sammen med
deres børn, men vælger det fra, fordi det er det nemmeste. Det er ikke altid
uhyggelig nemt, at have sine børn hjemme ( vores sønner kommer begge hjem,
lige fra skole ). De skal lave lektier, have kammerater på besøg, på
legepladsen og skovture ind imellem, men det er dejligt, at få lov og tid,
til at hygge sig og være sammen med sine børn.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 07-11-02 17:55

Hej Sander s

> Mit indlæg var ikke myntet på dig. Jeg kan sagtens forstå, at du vil have
> din søn i børnehave og det er også er det, at han ( og dig ) trives bedst
> med lige nu.

Mit indlæg var lige så meget til Louise som til dig. Jeg følte mig vist lige
rigelig provokeret. Det varede faktisk kun lige til 2 sekunder efter jeg
havde sendt indlægget *S*

> [...]
han
> til en pause, så da vi havde muligheden, meldte vi ham ud og gav ham 1½ år

Måske ville jeg ikke have taget ham ud så længe (men jeg har jo heller ikke
prøvet dén situation!), men jeg sagtens følge dig i hvor hårdt det måtte
være, at sende ham ud SÅ tidligt.
Udover det primære, at jeg er meget overbevist om at børn har brug for deres
forældre næsten i døgndrift i min. 3 år, så er der også den med at man selv
går glip af fantastisk mange ting ved ikke at være der. De ting som hører
til deres udvikling, oplever man nok de fleste af, men hvor ville jeg dog
være ked af det, hvis det var en dagplejemor der havde hørt mit barns første
ord eller havde set ham tage det første skridt ...

> Der findes dog forældre, som har muligheden for, at være mere sammen med
> deres børn, men vælger det fra, fordi det er det nemmeste.

Og det kan jeg heller ikke forstå at nogen kan finde på, blot fordi det er
det nemmeste og mest behagelige.
Jeg har dog tidligere i ferier valgt at lade min søn blive i bhv. og kun
have ham hjemme i min ferie i forbindelse med en forlænget weekend eller
hvis vi har valgt at tage på en udflugt, dvs. at han f.eks. i mine 3 uger i
sommer kun var væk fra bhv. i 6 -7 ud af 15 dage.
Det lyder da nok helt hen i vejret, men drengen skulle jo opleve noget
ekstra ekstra ekstra hvis jeg skulle holde ham hjemme en hel uge eller flere
uger i træk. Og så kan jeg ikke lade være med at tænke, at det måtte være
dejligt at opleve en kæmpe børnehave med kun 20-30 andre børn, når der
normalt er 80 udenfor ferierne ....

>( vores sønner kommer begge hjem, lige fra skole ).

Det lyder dejligt at de gør det!! Jeg håber, når vi når skolealderen med
børnene, at jeg/vi også har mulighed for at være hjemme når de kommer hjem
fra skole. Hvis de skal gå i SFO skal det i al fald være fordi de selv
ønsker det og ikke fordi vi ikke har tid til at være hos dem.

Iben

Fra : Sander s

Dato : 07-11-02 20:38

> Måske ville jeg ikke have taget ham ud så længe (men jeg har jo heller
ikke
> prøvet dén situation!), men jeg sagtens følge dig i hvor hårdt det måtte
> være, at sende ham ud SÅ tidligt.

Vores søn var kørt helt træt i børnehaven og var glad for, at kunne få lov,
at være hjemme. Vi tilbragte ca. 5 mdr. af det 1½ år i Australien. Han
begyndte så i børnehaveklasse, et par måneder inde i det nye skoleår.

> [...]
første
> ord eller havde set ham tage det første skridt ...

Her er jeg helt enig og det er vældig hårdt, at en dagpleje skal se ham
vende sig først, kravle først osv.
Heldigvis fik vi selv mulighed for og lære ham, at gå og snakke.

> [...]
> uger i træk. Og så kan jeg ikke lade være med at tænke, at det måtte være
> dejligt at opleve en kæmpe børnehave med kun 20-30 andre børn, når der

Vores børn har også været i børnehave, i noget af sommerferierne. Det giver
en helt anden atmosfære og ro, når der ikke er så mange børn, som der plejer
og pædagogerne har mere tid til, at være sammen med børnene, end de normalt
har. Desværre bygger de ikke så mange børnehaver, som til dagligt kan nøjes
med 20 - 25 børn. ( Så vidt jeg ved ? )

> [...]
> fra skole. Hvis de skal gå i SFO skal det i al fald være fordi de selv
> ønsker det og ikke fordi vi ikke har tid til at være hos dem.

Nemlig :- ) Hvornår ankommer dit barn nr. 2 ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 09-11-02 10:31

> Nemlig :- ) Hvornår ankommer dit barn nr. 2 ?

Meget snart forhåbentligt! Jeg er sat til mellem 26. november og 3.
december, men er meget utålmodig ...
Jeg er beordret i mest mulig ro - og mest liggende - fordi jeg pludselig har
taget vand i kroppen og blodtrykket er steget et stykke. Så faktisk er min
søn nu i bhv. mere end jeg er glad for (ca 9 timer ugens 5 dage), men jeg må
simpelthen ikke bruge ret meget krudt på ham og derfor er han nød til at
være hjemmefra så længe. Sådan har det været i godt 14 dage nu og heldigvis
uden problemer, men der kan jo gå 2-3 uger endnu på dén måde.
2 af dagene måtte jeg beholde ham hjemme fordi han have tynd mave og kastede
op, men da var han jo heller ikke i humør eller i stand til andet end at se
tegnefilm og få læst en masse bøger højt og så kan / må jeg godt have ham
hjemme.

Men det er en træls situation fordi mit temperament stiger uden grund, når
noget går mig lidt imod, fordi jeg absolut ikke er skabt til at ligge på den
flade hele dagen. Og det betyder at jeg overfor min søn skal tage mig i agt,
hvis han begynder at ville bryde grænser. Jeg bliver ikke voldsom eller
råbende over for ham, men han kan mærke at jeg bider tingene så hårdt i mig,
at han faktisk bliver bekymret for mig. Så vil han pusse og nusse mig - men
jeg synes jo også det er synd for ham at han bliver bekymret. Så fødslen må
gerne gå igang meget meget snart *G*

Iben

Fra : Sander s

Dato : 09-11-02 12:39

> [...]
men
> jeg synes jo også det er synd for ham at han bliver bekymret. Så fødslen

Ja, det er altid hårdt i slutningen. Man føler sig, som en vraltende and og
er ikke i stand til, at lave ret meget. Jeg tog selv ca. 30 kg. på i min
sidste graviditet og følte mig særdeles hæmmet, af min vægt. Derudover var
jeg ufattelig træt. Vores datter ankom dog heldigvis en uge før termin og
vejede 4250 g.
Så måske kan du være heldig, at det hele går i gang, allerede fra, omkring
d. 19 november.

Det hjælper også på humøret, når man igen kan og må lave noget.... : -)

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : -=temka=-

Dato : 11-01-03 23:02

I har nok ret i at når man er hjemmegående er det god fordel at være sammen
med børnene, men hvad med huslig formål??

Mine børn, den ældst er i børnehaveklasse, men kommer hjem kl 14 efter har
været i Sfo en time, sommertid forlænge fordi han vil være sammen med sine
kammeraterne.
Mine to piger på 5 og 3 går i børnehaven..... Selvom jeg er hjemme ofte. det
er kun fordi jeg er døv, så det er meget vigtigt for dem at få sprorg henne
i børnehaven som vi selv ikke kan lære dem dansk sporg, men det kan vi kun
på tegnsprog, men de har fri en ugenligt så er jeg sammen med mine døtre.

Mor til 3 hørende børn

"Sander s" <sander@tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> d. 19 november.
>
> Det hjælper også på humøret, når man igen kan og må lave noget.... : -)

---

Fra : Tine Andersen

Dato : 12-01-03 00:18

"-=temka=-" <temka@tdc-broadband.dk> wrote in message
> [...]
> på tegnsprog, men de har fri en ugenligt så er jeg sammen med mine døtre.

Jeg synes, det er fint, at ungerne er sammen med hørende i dagtimerne. Jeg
har selv en svoger med to hørende børn. Den første kom ret sent i
institution og havde vanskeligheder med sproget længe. Nu er det fint.

I øvrigt synes jeg, at du skriver flot dansk!

Med venlig hilsen
Tine

Fra : -=temka=-

Dato : 12-01-03 13:41

Tak Tine...

Min ældst søn havde også sprogvanskeligheder selvom han gik både i
vuggestuen og børnehaven. Men det var først omkring 4 år vi fik klaret hvad
årsagen var, det var han havde sprogsvanskelighed, og han kom til
sprog/motionisk gruppe i 1 år, 3 gange om ugen og rest 2 gange om ugen i
børnehaven, det hjalp utrolig meget , nu er han 6½ og er en meget dygtig
dreng og kom godt ud i skolen..Og taler perfekt sporg
De to yngste piger har ingen problem med sprog, de snakker meget flot og er
aldersvarende..

---

Fra : Tine Andersen

Dato : 12-01-03 17:21

> [...]
> dreng og kom godt ud i skolen..Og taler perfekt sporg
> De to yngste piger har ingen problem med sprog, de snakker meget flot og
Kære Temka
Det er det samme i den døve familie, jeg kender. Den ældste havde
vanskeligheder (men ikke mere), og den yngste snakker fint - både dansk og
tegnsprog!

Tine

Fra : Sander

Dato : 12-01-03 10:28

"-=temka=-" <temka@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på tegnsprog, men de har fri en ugenligt så er jeg sammen med mine døtre.

Det er da klart, at du ønsker for dine børn, at de lære både tale- og
tegnesprog. Jeg har selv en fætter, som ikke kunne tale, som 3 årig. Det
hjalp først, da han kom i børnehave.

Mvh. www.tjekmig.dk