[Oracle] Re-indeksering osv.
Fra : Jens

Dato : 21-10-02 10:59

Jeg har overtaget ansvaret (ja, jeg ved godt at det skulle jeg nok aldrig
have gjort ) for en Oracle Database, som kører på en Windows NT Server,
som en del af et større system.
Det samlede system er noget ustabilt, og jeg har nu fundet frem til at det
ikke er de andre dele af systemet der skaber problemerne, men nok selve
Oracle databasen, som muligvis indeholder ukurante/defekte data.

Mit spørgsmål er så, er det muligt at en Oracle database kan indeholde
ukurante/defekte data, f.eks. pga. et strømudfald, der så i givet fald har
medført korruption af databasen, eller tager Oracle højde for sådan noget ?

Er det muligt at lave en eller anden form for
re-indeksering/defragmentering af databasen, for at bringe den op i et
brugbart leje, og hvis ja, hvordan gør man ?

Jeg har desværre ikke haft tid til selv at lede efter information, eller
læse noget om Oracle, og da det nu haster gevaldigt, med at få systemet til
at køre ordentligt, så ville jeg høre om nogen i gruppen kunne komme med
noget hjælp ?

M.V.H

Jens

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 21-10-02 12:48

Jens wrote:
> Det samlede system er noget ustabilt, og jeg har nu fundet frem til at det
> ikke er de andre dele af systemet der skaber problemerne, men nok selve
> Oracle databasen, som muligvis indeholder ukurante/defekte data.

Hvordan manifesterer problemerne sig? Har det nogen sinde fungeret efter
forventningerne?

> [...]
> medført korruption af databasen, eller tager Oracle højde for sådan noget ?

Man kan jo aldrig gardere sig 100%, men der er da gjort meget for at
sikre stabilitet og konsistens.

> Er det muligt at lave en eller anden form for
> re-indeksering/defragmentering af databasen, for at bringe den op i et
> brugbart leje, og hvis ja, hvordan gør man ?

En database er lidt mere kompliceret end en FAT-harddisk. Man bliver
nødt til lokalisere eventuelle problemer, før man kan løse dem.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/ - konsulent i Oracle og Unix

Fra : Jens

Dato : 22-10-02 00:10

"Lars Kongshøj" <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan manifesterer problemerne sig? Har det nogen sinde fungeret efter
> forventningerne?

Ja, database delen har kørt uden problemer, men efter mange nedbrud
mistænker jeg efterhånden indholdet af databasen som værende
problemskaberen.
F.eks. så opdaterer systemet ikke nogle datoer for en enkelt bruger,
hvilket får mig til at mistænke databasen, da andre brugere fint får
opdateret datoen.

> [...]
>
> En database er lidt mere kompliceret end en FAT-harddisk. Man bliver
> nødt til lokalisere eventuelle problemer, før man kan løse dem.

Er der nogen nem vej til det, eller skal man gå den tunge vej ?

Jens

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 22-10-02 22:18

Jens wrote:
> [...]
> F.eks. så opdaterer systemet ikke nogle datoer for en enkelt bruger,
> hvilket får mig til at mistænke databasen, da andre brugere fint får

Der er jo to ting der kan skabe inkonsistens i databasen,
databaseserveren og databaseapplikationen. Jeg tror ikke du skal regne
med at det er Oracle, der skaber problemerne. Der er også taget grundigt
højde for systemnedbrud.

> Er der nogen nem vej til det, eller skal man gå den tunge vej ?

Jeg tror, du bliver nødt til at grave lidt i problemerne.

Fra : Ken Madsen

Dato : 17-11-02 23:34

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> wrote in message
> [...]
> ikke er de andre dele af systemet der skaber problemerne, men nok selve
> Oracle databasen, som muligvis indeholder ukurante/defekte data.

Det er muligt, men så er det ikke oracle der er skyld i det, men
applikationen der ikke er programmeret ordentligt. Oracle laver crash
recovery hver gang den startes op, der kan således ikke være inkonsistens i
data, i hvert fald vil oracle ikke bringe de tablespaces online der er
problemmer med. og så må man i gang med anden form for recovery.

> [...]
> medført korruption af databasen, eller tager Oracle højde for sådan noget
?

Ja, oracle tager i meget høj grad højde for sådan noget.

> Er det muligt at lave en eller anden form for
> re-indeksering/defragmentering af databasen, for at bringe den op i et
> brugbart leje, og hvis ja, hvordan gør man ?

Det er en videnskab . Du kan reindeksere dine index. For at defragmentere
dine data skal du faktisk flytte tabellerne over i et andet tablespace. Min
erfaring siger dog, at det kun meget sjældent er nødvendigt.

> [...]
til
> at køre ordentligt, så ville jeg høre om nogen i gruppen kunne komme med

Ken Madsen