Adgang netværk / Virusprg.
Fra : Torben Brøndum

Dato : 21-10-02 08:54

Hej,

I forbindelse med hjemmepc ordninger, hos en virksomhed, jeg har kendskab
til, er der i den oprindelige aftale indeholdt virusprogram. Licensen
udløber her på et tidspunkt. Hvad gør I derude angående disse licenser:
stiller I frit virusprogram tilrådighed, eller hvrodan strikker i det
sammen.

Hvad er Jeres virksomheds politik/krav til virusprogrammer på hjemmepc´er ?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-10-02 11:38

"Torben Brøndum" <tbr@Xhenning-poulsenX.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> strikker i det sammen.
>
> Hvad er Jeres virksomheds politik/krav til virusprogrammer på

Hos os betales der for at forlænge aftalen, da det er i virksomhedens
interesse at systemer som har kontakt med resten af firmaet, eller muligvis
repræsenterer virksomheden er beskyttet.

Kravet til Antivirus softwaren har været et mærke som er med når der sker
ting i virusverdenen. Forstået på den måde at vi ikke ønsker en leverandør
der kan levere et fix om 20 timer efter en mulig outbreak, når andre kan
levere den 10 timer tidligere.

Desuden var et mindre krav overvågning. Løsningen vi valgte gav mulighed
for at klienterne rapporterer deres aktivitet tilbage til en server, samt
bliver opdateret med regler og patterns herfra. På den måde har
administratorer mulighed for at overvåge maskinerne, om de er fuldt
opdateret og om de er stødt på en virus.

--
Bjarke Andersen

Fra : Torben Brøndum

Dato : 21-10-02 11:57

Hej "Bjarke Andersen" <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk>

Og mange tak for svar.

> Hos os betales der for at forlænge aftalen, da det er i virksomhedens
> interesse at systemer som har kontakt med resten af firmaet, eller
muligvis
> repræsenterer virksomheden er beskyttet.

Denne politik er jeg enig i, som værende den rigtige.

> [...]
> der kan levere et fix om 20 timer efter en mulig outbreak, når andre kan

Også særdeles enig heri

> [...]
> administratorer mulighed for at overvåge maskinerne, om de er fuldt
> opdateret og om de er stødt på en virus.

Og dette punkt er interessant. Hvad software snakker vi om her rent
løsningsmæssigt.
Er der en klar skriftlig aftale mellem virksomhed og medarbejder, overvåger
I alt trafik på den private pc. Hvordan sikrer du dig, at hjemme pc´erne
rent faktisk
er sat op til at hente nyeste opdateringer...aflæser du det og giver besked.

Jeg er spændt på lidt omkring den praktiske håndtering....du kan jo evt.
bare
tale i generelle vendinger samt hvilken softwareløsning , der skal til -
også på
serverside.

Mange hilsener Torben Brøndum

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-10-02 14:19

> [...]
> evt. bare
> tale i generelle vendinger samt hvilken softwareløsning , der skal til

Trend Micro OfficeScan.

Her ser man en liste over alle klienter der har en OfficeScan kørende som
er sat op til at rapportere til OfficeScan serveren.

Klienterne er listet med hvilken program version de kører, pattern og om de
har detekteret virus.

Hvis en maskine ikke rapporterer (slukket) eller ikke bliver opdateret, så
kan man se det på listen. Det samme gælder maskiner som har haft problemer
med at finde serveren på en eller anden måde.

Det eneste jeg syntes der savnes er et bedre interface hvis en maskine
tilfældigvis bliver/er inficeret. Man har mulighed for at tvinge en
scanning igennem, men der kommer ikke en detaljeret log for scanningen.
Det gør at man godt kan side med en lidt bitter smag, om maskinen nu er
renset, og man faktisk hellere har lyst til fysisk at sætte sig foran
klienten og tjekke.

Du nævnte selv NA Corp. Ed., jeg formoder du mener Norton Antivirus. Jeg
holdte mig langt væk fra det grundet alle "nyhederne" og rygterne om den
dårlig programmering, som gjorde at alt muligt uskyldigt blev betragtet som
virus.

--
Bjarke Andersen

Fra : Torben Brøndum

Dato : 22-10-02 19:16

> [...]

> holdte mig langt væk fra det grundet alle "nyhederne" og rygterne om den
> dårlig programmering, som gjorde at alt muligt uskyldigt blev betragtet

Mange tak for dit indlæg. Rart at høre om erfaringer også på dette felt.

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-10-02 19:24

Som svar på skriblerier forfattet af Bjarke Andersen

> Trend Micro OfficeScan.

Trend rulez

> Det eneste jeg syntes der savnes er et bedre interface hvis en maskine
> tilfældigvis bliver/er inficeret.

Og en måde at pushe opdateringer ud på klienterne
Samt hente samme hos firmaet
Det virker også lidt "underligt" med 3 forsk interfaces

Jeg kører med ServerProtect/ScanMail på serverne det passer stort set sig
selv
Systemet kan do ikke ikke selv læse logfilerne

Jeg savner de samme muligheder til klienterne
Eller er der et eller andet jeg har misset?

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-10-02 08:04

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Jeg kører med ServerProtect/ScanMail på serverne det passer stort set sig
> selv
> Systemet kan do ikke ikke selv læse logfilerne

Hmmm har næsten lyst til at stille dig et spørgsmål vedr. denne løsning da
jeg selv kører med den og oplever lidt underlige ting. Men ok hvis jeg lige
smider dig en mail, da det intet har med netværk at gøre?

> Jeg savner de samme muligheder til klienterne
> Eller er der et eller andet jeg har misset?

Trend Virus Control Center (TVCS). Dette er simpelthen nerven for
overvågning af alle Trend Produkter inkl. OfficeScan linjen.

--
Bjarke Andersen

Fra : Torben Brøndum

Dato : 21-10-02 12:04

Hej igen "Bjarke Andersen" <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk>

[snip det hele]

NA Corporate Edition kan jo distribuere.....har jeg dog ikke prøvet,
men logger den klinterne ?

Hilsen Torben Brøndum