Rust på vangerne under døren
Fra : Lasse R

Dato : 20-10-02 20:35

Omkring en samling/svejsning på vangen under en af dørene, er der et område
med overfladisk rust.

Hvad gør jeg ved dette? Problemet er, at der er en del folder i samlingen,
hvori der kunne gemme sig rester af rust, fugt og snavs, som ikke kan
fjernes.

Min ide er at fjerne alt det synlige rust med en stålbørste og dernæst
sprøjte godt med rustfjerner ind i omklring samlingen, rense det væk igen og
så grunde+male. Er dette tilstrækkeligt? Eller skal jeg hellere pøse en
masse tectyl på?

Lasse

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-10-02 22:00

Lasse R skrev:

>Eller skal jeg hellere pøse en masse tectyl på?

Man kan godt pøse Tectyl på en rusten bil. Det sikrer at rusten
beskyttes så den kan gnave videre i fred. Men det er normalt ikke
det man mener med rustbeskyttelse.

Hvis du ikke kommer til bunds i rusten, så har dine
foranstaltninger ikke langvarig værdi.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-10-02 22:16

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>

> Man kan godt pøse Tectyl på en rusten bil. Det sikrer at rusten
> beskyttes så den kan gnave videre i fred.

Smitter rust da?

--
Henning Makholm "Y'know, I don't want to seem like one of those
hackneyed Jews that you see in heartwarming movies.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-10-02 22:27

Henning Makholm skrev:

>Smitter rust da?

Hvis vi havde siddet over en kop te og hyggesludret, ville jeg
have sagt ja. Men jeg har ikke noget videnskabelig belæg for det.

--
Bertel

Fra : Anders J. Munch

Dato : 20-10-02 23:15

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev:
> Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>

> Smitter rust da?

Ifølge en matematik-studentereksamensopgave fra midt-80'erne, så
ja. Præmissen for denne opgave var at tykkelsen af et rustlag vokser
eksponentielt. De eksamensopgaver plejede at have nogenlunde
jordforbindelse, så selv om galaksen endnu ikke som ellers forudsagt
er blevet opslugt af rusten fra styret på min første cykel, er jeg
spændt på at høre hvad gruppen har at sige om emnet.

mvh. Anders

Fra : JHansen

Dato : 21-10-02 08:28

> [...]
> er blevet opslugt af rusten fra styret på min første cykel, er jeg
> spændt på at høre hvad gruppen har at sige om emnet.

Skyldes det ikke at rust øger overfladearealet, og derved hjælper sig selv
til at ruste metallet endnu mere?
Hvis det rustne metal så er lukket inde uden kontakt til luft/vand (ilt er
det vel egentlig?), så kan metallet dårligt ruste mere.

Ok jeg ved det heller ikke, men det virker da rimeligt nok.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 21-10-02 09:41

JHansen <a@a.a> wrote:
> Hvis det rustne metal så er lukket inde uden kontakt til luft/vand (ilt er
> det vel egentlig?), så kan metallet dårligt ruste mere.

Ja, det tror jeg, du har ret i!
Jeg husker ikke detaljerne, men en vigtig forudsætning for
rustudbredelsen er jernets 'evne' til at 'skifte valens' (ferro- til
ferri-ioner og tilbavs' igen)
Men der skal altså være luft (og vist tillige vand(damp)) tilstede, for
at processen kan fortsætte(?)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-10-02 22:38

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> skrev i en
> [...]
> ferri-ioner og tilbavs' igen)
> Men der skal altså være luft (og vist tillige vand(damp)) tilstede, for

Tagplader af den gode gamle tykke kvalitet, er næsten i stand til at
rustbeskytte sig selv. De bliver ræverøde, men forsvinder ikke helt, da
rustlaget lukker for yderligere tæring. De nye tynde når derimod ikke at
danne dette lag inden der er huller helt igennem.

På Skallingen står tyskernes hegnspæle stadig efter 60 år, i det fugtige og
salte miljø der er der. Der er slebet spidser mm. foroven. Pælene er næsten
ligeså gode som det nye vinkeljern der sælges i dag, og man kan stadig
stikke sig på spidserne.

Kemisk rent jern der poleres, kan næsten opføre sig som rustfrit stål. Og
rustfrit stål der ikke poleres kan blive anløbent.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-10-02 09:02

Preben Riis Sørensen skrev:

> [...]
>rustlaget lukker for yderligere tæring. De nye tynde når derimod ikke at
>danne dette lag inden der er huller helt igennem.

På Horsensegnen bor der en kunstner der laver skulpturer i rent
jern. 200 meter fra mit hus står en af hans skulpturer - et par
cykler lænet op ad hinanden. De har fået de flotte farver som
rust nu engang har. Jeg har somme tider spekuleret på om ikke de
ville ruste væk, men nu har jeg forklaringen. Han hedder Kaj
Rugholm og er vist ikke helt ukendt. Skulpturen er afsindigt
flot. Den er vel ti år gammel eller sådan noget.

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-10-02 23:34

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev i en

> [...]
> Rugholm og er vist ikke helt ukendt. Skulpturen er afsindigt
> flot. Den er vel ti år gammel eller sådan noget.

Så er der nok nogen der må ned i kælderen og se efter, om ikke der er et par
kunstværker at sælge af....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-10-02 10:47

"JHansen" <a@a.a> wrote in message news:ap0a6n$13tm$1@news.net.uni-c.dk...
> Skyldes det ikke at rust øger overfladearealet, og derved hjælper sig selv
> til at ruste metallet endnu mere?

Hvis vi snakker oxidering af jern, ja...

Oxidering af aluminium, nej.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen