Select
Fra : Flemming Jensen

Dato : 20-10-02 15:37

Hejsa

Jeg har en select boks med f.eks. kat og hund som muligeheder. Jeg vil så
gerne have en anden select box nedenuder som skal vise f.eks. 5 forskellige
emner, som er forskellige efter hvad man har valgt i den øverste. Altså
noget med at siden opdateres når man har valgt f.eks. "hund", samt den skal
sende en query med for at holde styr på hvilket dyr man har valgt. Resten af
asp kodningen kan jeg godt selv klare. Jeg ved bare ikke hvordan man
opdatere eller submit'er til siden når man vælger en bestemt option i en
select.

Håber nogle kan hjælpe.

Tak

__
Flemming Jensen

Fra : Thygesen

Dato : 20-10-02 16:50

> [...]
> asp kodningen kan jeg godt selv klare. Jeg ved bare ikke hvordan man
> opdatere eller submit'er til siden når man vælger en bestemt option i en

Du kan bruge denne løsning:

<form method=GET>
<select name=aaa onchange="document.forms[0].submit();">
<option>Vælg en kategori</option>
<option>1</option>
<option>2</option>
</select>
</form>

Der bliver dog ikke brugt nogen asp i denne kode, så det hører nok hjemme i
en anden gruppe.

Mvh. Christoffer Thygesen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 20-10-02 17:31

Thygesen skrev:

[SNIP]
> Der bliver dog ikke brugt nogen asp i denne kode, så det hører nok hjemme
> en anden gruppe.

Jeg var ikke helt sikker på hvordan jeg skulle gøre det, men skulle bruge
noget asp til at skrive hvilke options der skulle frem jo. Men jeg prøver at
kigge lidt på den kode du sendte, og så poster jeg spørgsmål i clientside :)

Tak for det.
__
Flemming Jensen

Fra : Thygesen

Dato : 20-10-02 17:48

"Flemming Jensen" <CyberOrc@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
at
> kigge lidt på den kode du sendte, og så poster jeg spørgsmål i clientside
:)

Du kan måske bruge dette (og så kommder vi over i noget asp, hvis det var
det du stod og manglede):

<form method=GET>
<select name="kategori" onchange="document.forms[0].submit();">
<option>Vælg en kategori</option>
<option value="1">Hund</option>
<option value="2">Kat</option>
</select>

<select name="underkategorikategori">

<%
response.write "<option>Vælg en kategori</option>"

if request.querystring("kategori") = "1" then
response.write "<option>Kategori 1</option>" & VbCrLf
response.write "<option value=hund1>Kategori 1</option>" & VbCrLf
response.write "<option value=hund2>Kategori 2</option>" & VbCrLf
elseif request.querystring("kategori") = "2" then
response.write "<option value=kat1>Kategori 1</option>" & VbCrLf
response.write "<option value=kat2>Kategori 2</option>" & VbCrLf
end if
%>

</select>

</form>

Mvh. Christoffer Thygesen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 20-10-02 17:55

Thygesen skrev:

> Du kan bruge denne løsning:
>
> <form method=GET>
> <select name=aaa onchange="document.forms[0].submit();">
> <option>Vælg en kategori</option>
> <option>1</option>
> <option>2</option>
> </select>
> </form>

Nu har jeg et spørgsmål som er asp relateret :) Hvis jeg bruger
onchange="document.forms[0].submit();", hvilket er noget javascript, ikk'?,
så sker der noget med min Session("Loggetpaa"), den er ikke længere true.
Ved ikke om det submit på en eller anden måde smider alle sesions væk.
Ellers var det lige præcis sådan noget jeg tænkte på. Hvis jeg kan få det
til at virke sammen med mine sessions, kan jeg sagtens selv klare resten af
asp koden, håber jeg =)

Tak
__
Flemming Jensen

Fra : Chrisser

Dato : 21-10-02 07:13

"Flemming Jensen" <CyberOrc@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til at virke sammen med mine sessions, kan jeg sagtens selv klare resten

Submit burde bestemt ikke påvirke dine sessions - hvilken side submitter du
til ( = hvordan ser din action ud ), og hvor ligger den i forhold til den
side hvorpå du har din form.

MVH
Chrisser

Fra : Flemming Jensen

Dato : 21-10-02 13:05

Chrisser skrev:

> [...]
du
> til ( = hvordan ser din action ud ), og hvor ligger den i forhold til den

Nej, det burde den ikke, synes også det er mystisk. Jeg submitter til samme
side. Har prøvet forskelige actions, men den jeg sidst prøvede var:

<form method="post" action="indrykannonce.asp">

Den er standard på mine sider, og virker perfekt på alle de andre, i hvert
fald når vi snakker om sessions. Jeg har også andre sider hvor jeg submit'er
til samme side, bare med en knap i stedet for javascriptet, og det virker
fint. Det er bare når jeg bruger det javascript, virkelig mystisk

--
Flemming Jensen

Fra : Chrisser

Dato : 21-10-02 13:21

> [...]
> til samme side, bare med en knap i stedet for javascriptet, og det virker
> fint. Det er bare når jeg bruger det javascript, virkelig mystisk

Ja, der ser det jo ud til at min eneste mistanke røg sig en tur. Session er
jo kun gældende for det websted som har oprettet dem, derfor tænkte jeg på
om du submittede til et helt andet sted ( det ved jeg ikke engang om kan
lade sig gøre da jeg aldrig har forsøgt ???)
Men hvis de virker på en helt alm submit, så kan det under alle
omstændigheder ikke være det...
På de sites jeg PT sidder og arbejder på, submitter vi lystigt via
Javascript og vi har ikke haft problemer med vores sessions af den grund.
Ok, jeg bruger "post" i mine forms, men det kan da ikke være det....

Kommer du ellers fint frem til din side og virker den så ?

Chrisser

Fra : Flemming Jensen

Dato : 21-10-02 13:37

Chrisser skrev:

> [...]
> om du submittede til et helt andet sted ( det ved jeg ikke engang om kan
> lade sig gøre da jeg aldrig har forsøgt ???)

Har jeg heller ikke forsøgt :)

> Men hvis de virker på en helt alm submit, så kan det under alle
> omstændigheder ikke være det...

Også der jeg står af.

> På de sites jeg PT sidder og arbejder på, submitter vi lystigt via
> Javascript og vi har ikke haft problemer med vores sessions af den grund.
> Ok, jeg bruger "post" i mine forms, men det kan da ikke være det....

Jeg bruger også post i mine, men tror nu heller ikke det kan være det, hvis
det var.

> Kommer du ellers fint frem til din side og virker den så ?

Ikke helt forstået. Hvis du mener om det hele virker ved en submit knap i
ren html, så ja, ingen problemer der. Det hele kører bortset fra, at jeg
ikke har den funktion jeg gerne vil have, den med javascriptet.

Der er en anden ting. Lige præcis den side jeg sidder med nu lavede jeg som
den første, så den er meget keglet. Den er bygget op således:

IF Session("Login") = True THEN

'Siden der vises hvis man er logget på
<head>
</head>

'Siden der vises hvis man ikke er logget på
<head>
</head>
ELSE
END IF

U get the idea. Ved javascriptet viser den, den side som skal vises når man
ikke er logget på, netop fordi Session("Login") = False. Den den smider den
session væk(og nok også de andre), for når jeg så klikker på andre sider,
som er bygget op på en anden måde, nemlig ved Response.Redirect til en fejl
side, hvis Session("Login") <> True, så redirecter den nemlig.

Underrrrrrrrligt!

--
Flemming Jensen

Fra : Chrisser

Dato : 21-10-02 13:49

> Ikke helt forstået. Hvis du mener om det hele virker ved en submit knap i
> ren html, så ja, ingen problemer der. Det hele kører bortset fra, at jeg
> ikke har den funktion jeg gerne vil have, den med javascriptet.

Det jeg tænkte på var, om din side virkede BORTSET fra sessionen. Nu vidste
jeg ikke hvordan du bygger din kode op, men hvis det er som nedenstående er
det ligegyldigt, ellers tænkte jeg på om der kunne være gået ged i sessionen
på modtagersiden. Det kan jo testes ved at du, for et kort øjeblik, klipper
al kode ud, bortset fra én sætning:
<%
Response.write "sessionsværdi: " & Session("Loggetpaa")
%>

> [...]
fejl
> side, hvis Session("Login") <> True, så redirecter den nemlig.

Den forstod jeg ikke helt, mener du at alle dine sessions, efter at du har
besøgt den side du submitter til, står forkert ?

Så er det måske på tide at du smider din kode op (den side du submitter til)
samt din submitfunktion

Chrisser

Fra : Flemming Jensen

Dato : 21-10-02 14:09

Chrisser skrev:

> [...]
> al kode ud, bortset fra én sætning:
> <%
> Response.write "sessionsværdi: " & Session("Loggetpaa")

Session("Loggetpaa") er true normalt, men når jeg submit'er (med
javascriptet) bliver den False, og derfor vises siden der skal vises når man
ikke er logget på. HMMM hvis den direkete bliver sat til false, er det nok
mig der har nogle løse ender et eller andet sted! Sessionen bliver altså
ikke bare kastet væk, den bliver simpelthen bare sat til false. Har en lille
idé om hvad det kan være nu, for der er kun et sted hvor jeg skriver de
Sessions, så det må være på den side det går galt.

Forresten, jeg bruger nogle include filer, hvor der er rimelig gang i den,
kan det have noget at sige? Nej, det burde det vil ikke, når det virker med
alimdelig Submit. Der må altså være en eller anden forskel på
javascriptsudgaven af submit og den normale html.

--
Flemming Jensen

Fra : Thygesen

Dato : 21-10-02 14:02

"Flemming Jensen" <CyberOrc@tiscali.dk> wrote in message

> er

Man kan godt lave en action der henviser til et andet domain, men så vil ens
sessions selvfølgelig ikke automatisk blive overført mellem de forskellige
domainer.

> Også der jeg står af.

Det lyder også mærkligt for mig.

> Jeg bruger også post i mine, men tror nu heller ikke det kan være det,
hvis
> det var.

Det skulle ikke gøre nogen forskel om man bruger POST eller GET

Har du prøvet koden, jeg sendte i meddelelsen:

Mvh. Christoffer Thygesen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 21-10-02 14:14

Thygesen skrev:

[SNIP]

> Har du prøvet koden, jeg sendte i meddelelsen:

Nej, for det er ikke asp koden jeg ikke kan finde ud af. Det er når man
blander javascript med VB. Det er den der...

onchange="document.forms[0].submit();"

....som driller meget. Den er åbenbart ikke helt ens med html udgaven af
submit.

--
Flemming Jenesn

Fra : Thygesen

Dato : 21-10-02 14:21

> [...]
>
> onchange="document.forms[0].submit();"
>
> ...som driller meget. Den er åbenbart ikke helt ens med html udgaven af

Det var også for at teste javascript sammen med VB at du skulle prøve den
kode jeg lige sendte. Så jeg synes lige du skal prøve den og se om du bliver
logget ud når du vælger en kategori.

Du kan da også bruge følgende i stedet for:
onchange="window.open(this.options[this.selectedIndex].value)"

hvor du så angiver i value, hvilken side der skal henvises til. F.eks.:

<option value="dinside.asp?kategori=1">
<option value="dinside.asp?kategori=2">

Mvh. Christoffer Thygesen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 21-10-02 14:42

Thygesen skrev:

> Det var også for at teste javascript sammen med VB at du skulle prøve den
> kode jeg lige sendte. Så jeg synes lige du skal prøve den og se om du
bliver
> logget ud når du vælger en kategori.

Jeg kom lige i tanke om, at jeg faktisk har prøvet den, og nej, jeg blev
ikke logget ud.

> [...]
> onchange="window.open(this.options[this.selectedIndex].value)"
>
> hvor du så angiver i value, hvilken side der skal henvises til. F.eks.:

Ja, det er helt sikkert en god idé, men nu er jeg sq blevet nysgerrig om
hvorfor det andet ikke virker :) Men
onchange="window.open(this.options[this.selectedIndex].value)" kan jeg
sagtens bruger, og det vil faktisk slet ikke være så tosset =)

Tak for det

--
Flemming Jensen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 21-10-02 15:33

Thygesen skrev:

> Det var også for at teste javascript sammen med VB at du skulle prøve den
> kode jeg lige sendte. Så jeg synes lige du skal prøve den og se om du
bliver
> logget ud når du vælger en kategori.

Chrisser hjalp mig med at finde ud af det.
onchange="document.forms[0].submit();" submitter jo den første form på siden
(vidste jeg bare ikke). Jeg bruger en include fil med en logaf form, hvilken
er den, som bliver submit'et og derfor logger en af siden.

Så var der alligevel forskel på javascriptet og html udgaven :)

--
Flemming Jensen

Fra : Thygesen

Dato : 21-10-02 15:42

> [...]
hvilken
> er den, som bliver submit'et og derfor logger en af siden.

Det var jo godt at du fandt fejlen.

> Så var der alligevel forskel på javascriptet og html udgaven :)

Den eneste forskel er at koden onchange="document.forms[0].submit();"
automatisk submitter når man har valgt et menupunkt og hvis du havde lavet
en submit knap, så ville der ske helt det samme, når man klikkede på submit,
som hvis man valgte et menupunkt, så der er ikke rigtig nogen forskel, andet
end at det er to forskellige måder at udføre det på, men det er det samme
der sker.

Mvh. Christoffer Thygesen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 21-10-02 15:55

Thygesen skrev:

> [...]
andet
> end at det er to forskellige måder at udføre det på, men det er det samme

Det passer ikke. Jeg er en submit knap samt javascriptet på samme side, for
at se forskel. De submittede til samme side. html udgaven af submiten
virkede hvorimod javascriptet submiter den første form på siden, som ikke er
den der skal submittes, da det er en logaf funktion. Så der er forskel på
dem.
onchange="document.forms[0].submit();" submitter jo som sagt den første form
på siden, og _ikke_ den form som den står i.

--
Flemming Jensen

Fra : Thygesen

Dato : 21-10-02 16:06

> [...]
form
> på siden, og _ikke_ den form som den står i.

Ja det er klart, jeg har netop angivet at det er den føste form der skal
submittes, hvis det er den anden form der skal submittes, så er det følgende
der skal bruges:

onchange="document.forms[1].submit();"

Du kan også give den et navn i stedet for:
<form name=valgafkategori method=POST action="side.asp">

onchange="document.valgafkategi.submit();"

Jeg vidste bare ikke at du havde flere forms på din side.

Mvh. Christoffer Thygesen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 21-10-02 16:17

Thygesen skrev:

> [...]
>
> onchange="document.valgafkategi.submit();"
>
> Jeg vidste bare ikke at du havde flere forms på din side.

Det tænkte jeg heller ikke over, for den første form er nemlig i en include
fil, så den var jo ikke på det dokument jeg sad og kodede i. Jeg har slet
ikke forstand på javascript, men det virker da logisk nok, at det bare
bliver til onchange="document.forms[1].submit();" =)

Jeg prøver at kigge på det igen, for jeg får en fejl nu, sådan en javascript
fejl, et ! i en gul trekant nede i venstre højre af browseren, den får jeg
kun når jeg skriver 1 i stedet for 0. Kan være flere ting. Prøver om jeg kan
hitte ud af det, selvom jeg som sagt _intet_ aner om javascript.

--
Flemming Jensen

Fra : Chrisser

Dato : 22-10-02 06:56

> [...]
kan
> hitte ud af det, selvom jeg som sagt _intet_ aner om javascript.

Så er det logiske spørgsmål om du altid inkluderer logaf-filen....

Chrisser

Fra : Chrisser

Dato : 21-10-02 14:23

"Flemming Jensen" <CyberOrc@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> onchange="document.forms[0].submit();"
>
> ...som driller meget. Den er åbenbart ikke helt ens med html udgaven af
> submit.

Det er den heller ikke, har jeg ladet mig fortælle, HTML udgaven af submit
er ikke JavaScript og virker derfor i browsere der ikke forstår JavaScript

- men at den derfor skulle kunne påvirke sissions, det forstår jeg sg* ikke
!

Chrisser

Fra : Chrisser

Dato : 21-10-02 14:25

"Thygesen" <cht@cht.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ens
> sessions selvfølgelig ikke automatisk blive overført mellem de forskellige

Nej nemlig, men nu ved jeg da at det kan lade sig gøre at submitte til et
andet domæne

Chrisser

Fra : Thygesen

Dato : 21-10-02 08:48

> [...]
> til at virke sammen med mine sessions, kan jeg sagtens selv klare resten

Ja, onchange="document.forms[0].submit();" er javascript.

Du kan prøve med denne kode for at se om dine sessions bliver ændret, når du
bruger onchange="document.forms[0].submit();"

<%
if request.querystring("mode") = "login" then
session("userlogin") = "yes"
end if

if session("userlogin") <> "yes" then
response.write "<a href='" & request.servervariables("SCRIPT_NAME") &
"?mode=login'>Login</a>"
response.end
end if
%>

[...]

response.write "<option value=hund1>Hund 1</option>" & VbCrLf
response.write "<option value=hund2>Hund 2</option>" & VbCrLf
response.write "<option value=hund2>Hund 3</option>" & VbCrLf
elseif request.querystring("kategori") = "2" then
response.write "<option value=kat1>Kat 1</option>" & VbCrLf
response.write "<option value=kat2>Kat 2</option>" & VbCrLf
end if
%>

</select>

</form>

Mvh. Christoffer Thygesen

e-mail: cht@cht.dk

Fra : Flemming Jensen

Dato : 21-10-02 18:21

Har fået et nyt problem nu. Jeg kan ikke bruge to submit funktioner til
samme form. Min side er bygget således:

<form blah>
<select1>
<select2>
<select3> <-- Der skal der så være det javascript. (submit 1)
<select4> <-- dynamisk, options efter hvad der er valgt i 3

- Indsend annonce - <-- submit nr. 2, en knap i html

Så jeg tror desværre ikke jeg kan bruger submit funktion i javascriptet,
selvom det villle være det absolut bedste. Jeg kan faktisk ikke helt se hvad
jeg ellers kan gøre, da alle de andre forms også helst skal med. Ellers skal
brugeren jo vælge lige præcis denne select først, for at undgå at alt det
indtastede data i de andre felter ikke går tabt.

Man må da kunne lave to submits til samme form på en eller anden måde, eller
måske lave en form inde i en form. Jeg aner det ikke, men måske I gør.

--
Flemming Jensen

Fra : Thygesen

Dato : 21-10-02 18:46

> [...]
eller
> måske lave en form inde i en form. Jeg aner det ikke, men måske I gør.

Så vil jeg mene at du kan bruge følgende. Den gemmer det man har indtastet,
så det ikke går tabt. Man kan ikke lave en form inde i en form, det vil i
hvert fald ikke være noget man kan bruge til noget.

<form method=POST action="side.asp" name="minform">

<select name="valg1">
<option>Vælg en kategori</option>
<option value="1"<% if request.form("valg1") = "1" then response.write "
selected" %>>Select1</option>
<option value="2"<% if request.form("valg1") = "2" then response.write "
selected" %>>Select2</option>
</select>

<select name="kategori" onchange="document.minform.submit();">
<option>Vælg en kategori</option>
<option value="1" <% if request.form("kategori") = "1" then response.write "
selected" %>>Hund</option>
<option value="2" <% if request.form("kategori") = "2" then response.write "
selected" %>>Kat</option>

Fra : Flemming Jensen

Dato : 21-10-02 18:59

Thygesen skrev:

> [...]
> så det ikke går tabt. Man kan ikke lave en form inde i en form, det vil i
> hvert fald ikke være noget man kan bruge til noget.

[SNIP en masse kode]

Hvordan vil du submitte hele den form til siden som skal gemme data'en? Du
havde jo kun sat den javascripts submit på, og ikke knappen som skal
submitte det hele til siden som skal gemme den. Problemet er stadig at jeg
ikke kan have to submit knapper til samme form, eller kan jeg?

--
Flemming Jensen

Fra : Thygesen

Dato : 21-10-02 19:33

> [...]
> submitte det hele til siden som skal gemme den. Problemet er stadig at jeg
> ikke kan have to submit knapper til samme form, eller kan jeg?

Du kan sagtens have flere submit knapper i samme form.

Derved kan du godt have både:
onchange="document.minform.submit();"

og en:

<input type=submit value=Gem>

du kan også sagtens have flere i samme form, hvis du har lyst.

Mvh. Christoffer Thygesen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 22-10-02 04:04

Thygesen skrev:

> [...]
>
> og en:
>
> <input type=submit value=Gem>
>
> du kan også sagtens have flere i samme form, hvis du har lyst.

Selvfølgelig. Du fandt jeg egentlig den rigtige fejl. Jeg havde af en eller
anden grund sat name på submit knappen,

<input type="submit" name="Submit" value=" - Indryk - ">

Og efter som formen ikke hed submit, så virkede det jo ikke.

--
Flemming Jensen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 22-10-02 04:10

Nu er problemet bare, at jeg ikke kan se forskel på hvilken submit brugeren
har trykket på. Den skulle kunne kende forskel på om det er javascripts
submit'en eller den almindelige knap, for hvis det er javascriptet skal den
ikke gemme annonce i databasen, hvorimod den jo lige præcis skal gemme den
hvis man klikker på den anden submit, nemlig knappen - Indryk -

--
Flemming Jensen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 22-10-02 04:13

Hmm der var jeg for hurtig igen. Man kan jo lave en (Request.Form("indryk"))
som er navnet på submit _knappen_ og ikke javascriptet, hvis den har
valuen - Indryk -, som er hvad knappen hedder skal den gemme i databasen, og
hvis (Request.Form("indryk")) er tom skal den bare opdater muligehederne i
select'en :)

Så er jeg glad

--
Flemming Jensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-10-02 08:40

Chrisser skrev:

> Så er det logiske spørgsmål om du altid inkluderer
> logaf-filen....

Og den logiske løsning at referere til formularer ved navn i stedet
for indeks. Det vil virke uanset hvilken placering formularen har
(sålænge navnet er unikt).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Chrisser

Dato : 22-10-02 09:01

> Og den logiske løsning at referere til formularer ved navn i stedet
> for indeks. Det vil virke uanset hvilken placering formularen har
> (sålænge navnet er unikt).

Nemlig, det gør jeg også altid selv hvor jeg kan komme til det, jeg kan
bedre lide den måde at referere på end forms[]-måden.

Chrisser

Fra : Flemming Jensen

Dato : 22-10-02 09:03

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> [...]

Jeg inkluderer en menu, som står til venstre på siden, og ja den er
inkluderet på alle mine sider. På den menu side, som bliver inkluderet, er
der bare en submit som går til logaf.asp. Det er alt.

> Og den logiske løsning at referere til formularer ved navn i stedet
> for indeks. Det vil virke uanset hvilken placering formularen har
> (sålænge navnet er unikt).

Ja, meget bedre med navn, men som sagt aner jeg intet om javascript, så det
er jo ikke let at begynde at pille ved det script du skrev til mig.

--
Flemming Jensen