S:m:a:r:t:
Fra : Stig Kjøller

Dato : 20-10-02 09:45

Hvad er S.M.A.R.T.
Jeg har milughed for at slå S.M.A.R.T. fra eller til i bios, mne hvad
er det , der er ikke syndelig forskel
Stig

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 20-10-02 09:51

"Stig Kjøller (slet 40ZLI)" <stig.kjoeller@40ZLIadslhome.dk> skrev i en
meddelelse news:3db26d21$0$3377$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvad er S.M.A.R.T.
> Jeg har milughed for at slå S.M.A.R.T. fra eller til i bios, mne hvad
> er det , der er ikke syndelig forskel

Det er en harddisk overvågnings funktion. Du kan downloade programmer som
kan aflæse disse smart funktioner såsom drevets fysiske tilstand, den kan
alarmere hvis du er ved at løb tør for plads osv. Ikke alle liiige
nødvendige oplysninger. De fleste bruger det ikke tror jeg

VH
Peter

Fra : Madsen

Dato : 20-10-02 14:56

Peter Tønnesen skrev:

> Jeg skriver også at det kan overvåge drevets fysiske tilstand, så
> det må da vist gå under det du nævner der?

Nå ja ok.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 20-10-02 16:01

Michael Lund Sørensen skrev:

> Har du nogen anbefaling af program til overvågning af S.M.A.R.T. ?

Hej Michael,

Det eneste jeg holder øje med for tiden er temperaturen på diskene og
det bruger jeg pt. Dtemp til, men det lille program kan så til gengæld
også fortælle en hel del om diskenes tilstand.

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/dtemp/info.gif>

Madsen.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 20-10-02 18:11

> [...]
> det bruger jeg pt. Dtemp til, men det lille program kan så til gengæld
> også fortælle en hel del om diskenes tilstand.

Hej Madsen

Imponerende udskrift, men jeg kunne ikke finde temperaturen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Madsen

Dato : 20-10-02 18:16

Michael Lund Sørensen skrev:

> Imponerende udskrift, men jeg kunne ikke finde temperaturen

Temperaturen viser den nede i systray. :)

Madsen.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 20-10-02 19:35

> Temperaturen viser den nede i systray. :)

Det havde jeg gættet på (som HDTemp) men det er lidt usmart med mine 9
harddiske

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Madsen

Dato : 20-10-02 19:43

Michael Lund Sørensen skrev:

> Det havde jeg gættet på (som HDTemp) men det er lidt usmart med
> mine 9 harddiske

Ja, det kan jeg godt se. Knapt så smart. Man kan selvfølgelig skjule
ikonerne i systray i WinXP, men det er også træls når der ruller en
bjælke med ikoner ud på nogenlunde samme længde som skærmen er bred
hver gang man klikker på pilen ;)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 20-10-02 14:16

Peter Tønnesen skrev:

> den kan alarmere hvis du er ved at løb tør for plads osv. Ikke
> alle liiige nødvendige oplysninger. De fleste bruger det ikke tror
> jeg

Det er nu heller ikke just det vigtigste parameter du nævner dér :)
Funktionen kan overvåge disken og advare hvis disken er på vej til
de evige bitmarker et stykke tid før det går helt galt, så man kan
nå at få taget backup inden det sker, hvis man er heldig. Det kræver
selvfølgelig at disken understøtter S.M.A.R.T, men det gør de fleste
nyere diske.

Madsen.

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 20-10-02 14:33

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 20-10-02 15:48

> [...]
> nå at få taget backup inden det sker, hvis man er heldig. Det kræver
> selvfølgelig at disken understøtter S.M.A.R.T, men det gør de fleste

Hej Madsen

Fra : Martin Østerberg

Dato : 20-10-02 16:16

On Sun, 20 Oct 2002 16:47:51 +0200 skrev "Michael Lund Sørensen"
<hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> .

>Hej Madsen
>
>Har du nogen anbefaling af program til overvågning af S.M.A.R.T. ?

Muligt at dette link kan hjælpe dig:
http://download.com.com/3120-20-0.html?qt=s.m.a.r.t.&tg=dl-20&search=+Go%21+

VH Martin