/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
harddisk defekt?
Fra : Anders Gorst-Rasmuss~


Dato : 19-10-02 20:54

Jeg har den seneste tid haft noget bøvl med min harddisk (Seagate IV 40gb).
Den lagde ud med at té sig mystisk under hver opstart af windows (WIN98SE) -
scandisk meldte fejl og ville scanne disken. Imidlertid var det umuligt at
gennemføre en fuldstændig overfladescanning, maskinen gik ganske enkelt i
stå. I perioden efter bemærkede jeg også, at drevet periodisk stoppede med
at spinne rundt i få sekunder => maskinen frøs. Så langt så godt, jeg
forsøgte mig med Seagates eget diagnosticeringsværktøj, Seatools. Den meldte
følgende:

Run: 27-09-02 15:14:58
Primary SlaveModel: ST340016A
Serial Number: H30SCC7R
Capacity: 40.0 GBytes
Test result: Self-test routine completed with a S.M.A.R.T. alert error!Any
drive reporting a S.M.A.R.T. error should be considered likely to fail at
any time. You should back up your data from any such drive as soon as
possible. Contact your computer or hard drive vendor to obtain return
information.

Jeg besluttede mig derfor at indsende disken til min oprindelige forhandler
(maskinen, den sad i, var stadig dækket af reklamationsretten) - og det kom
jeg hurtigt til at fortryde. Den anden dag modtog jeg atter disken med en
melding om, at den var fejlfri; og jeg blev faktureret knap 400,- for deres
teknikereftersyn. Håbefuldt satte jeg atter drevet i maskinen og testede det
Seatools - fik nøjagtig samme melding som før indsendelse. Det undrede mig
naturligvis, for disken var jo påstået fejlfri..! Jeg forsøgte mig derfor
med Ontrack Data Advisor, et tilsvarende diagnosticeringsprogram. Den tester
også SMART-status med mere, og her var tilsyneladende ingen problemer - MEN,
den meldte til gengæld følgende:

Diagnostic Results:
Drive 2 (ST340016A)
SMART Status Check Result: Not Selected
90-Second Test Result: Not Selected
File Structure Test Result: Not Selected
Complete Surface Scan Result: Failed
Record 40448, I/O Error
Record 40449, I/O Error
Record 40450, I/O Error
Record 40451, I/O Error
Record 40452, I/O Error
Record 40453, I/O Error
Record 40454, I/O Error
Record 40455, I/O Error
Record 40456, I/O Error
Record 40457, I/O Error

Altså umuligt at foretage overfladescanning. Mig bekendt er det normalt tegn
på fysisk beskadede sektorer på disken - kan jeg være sikker på det? I så
fald var disken jo i stykker, da den blev indsendt (de har blot ikke opdaget
det!). Er der nogen mere kyndige på området, der kan give mig et godt råd
om, hvilke øvrige værktøjer, jeg kan teste/diagnosticerer med inden jeg
brokker mig til reparatøren? Kan det tænkes, at ovenstående faktisk slet
ikke er en fysisk fejl?

Vh,

Anders G-R



 
 
Seth (19-10-2002)
Kommentar
Fra : Seth


Dato : 19-10-02 23:01


"Anders Gorst-Rasmussen" <agorst@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3db1b829$0$11457$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...<
<snip>
Jeg har den seneste tid haft noget bøvl med min harddisk (Seagate IV 40gb).
Den lagde ud med at té sig mystisk under hver opstart af windows (WIN98SE) -
scandisk meldte fejl og ville scanne disken. Imidlertid var det umuligt at
gennemføre en fuldstændig overfladescanning, maskinen gik ganske enkelt i
stå. I perioden efter bemærkede jeg også, at drevet periodisk stoppede med
at spinne rundt i få sekunder => maskinen frøs. Så langt så godt, jeg
forsøgte mig med Seagates eget diagnosticeringsværktøj, Seatools. Den meldte
følgende:

Run: 27-09-02 15:14:58
Primary SlaveModel: ST340016A
Serial Number: H30SCC7R
Capacity: 40.0 GBytes
Test result: Self-test routine completed with a S.M.A.R.T. alert error!Any
drive reporting a S.M.A.R.T. error should be considered likely to fail at
any time. You should back up your data from any such drive as soon as
possible. Contact your computer or hard drive vendor to obtain return
information.

Jeg besluttede mig derfor at indsende disken til min oprindelige forhandler
(maskinen, den sad i, var stadig dækket af reklamationsretten) - og det kom
jeg hurtigt til at fortryde. Den anden dag modtog jeg atter disken med en
melding om, at den var fejlfri; og jeg blev faktureret knap 400,- for deres
teknikereftersyn. Håbefuldt satte jeg atter drevet i maskinen og testede det
Seatools - fik nøjagtig samme melding som før indsendelse. Det undrede mig
naturligvis, for disken var jo påstået fejlfri..! Jeg forsøgte mig derfor
med Ontrack Data Advisor, et tilsvarende diagnosticeringsprogram. Den tester
også SMART-status med mere, og her var tilsyneladende ingen problemer
</snip>


SMART scanning??....Vælger du ikke den fulde gennemgående test på hd'en?
Har du tjekket jumpers?
om den sidder rigtigt på ide kablet?


Mvh

Seth





Anders Gorst-Rasmuss~ (19-10-2002)
Kommentar
Fra : Anders Gorst-Rasmuss~


Dato : 19-10-02 23:28


"Seth" <crow_104@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3db1d5ad$0$97611$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Anders Gorst-Rasmussen" <agorst@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:3db1b829$0$11457$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...<
> <snip>
> Jeg har den seneste tid haft noget bøvl med min harddisk (Seagate IV
40gb).
> Den lagde ud med at té sig mystisk under hver opstart af windows
(WIN98SE) -
> scandisk meldte fejl og ville scanne disken. Imidlertid var det umuligt at
> gennemføre en fuldstændig overfladescanning, maskinen gik ganske enkelt i
> stå. I perioden efter bemærkede jeg også, at drevet periodisk stoppede med
> at spinne rundt i få sekunder => maskinen frøs. Så langt så godt, jeg
> forsøgte mig med Seagates eget diagnosticeringsværktøj, Seatools. Den
meldte
> følgende:
>
> Run: 27-09-02 15:14:58
> Primary SlaveModel: ST340016A
> Serial Number: H30SCC7R
> Capacity: 40.0 GBytes
> Test result: Self-test routine completed with a S.M.A.R.T. alert error!Any
> drive reporting a S.M.A.R.T. error should be considered likely to fail at
> any time. You should back up your data from any such drive as soon as
> possible. Contact your computer or hard drive vendor to obtain return
> information.
>
> Jeg besluttede mig derfor at indsende disken til min oprindelige
forhandler
> (maskinen, den sad i, var stadig dækket af reklamationsretten) - og det
kom
> jeg hurtigt til at fortryde. Den anden dag modtog jeg atter disken med en
> melding om, at den var fejlfri; og jeg blev faktureret knap 400,- for
deres
> teknikereftersyn. Håbefuldt satte jeg atter drevet i maskinen og testede
det
> Seatools - fik nøjagtig samme melding som før indsendelse. Det undrede mig
> naturligvis, for disken var jo påstået fejlfri..! Jeg forsøgte mig derfor
> med Ontrack Data Advisor, et tilsvarende diagnosticeringsprogram. Den
tester
> også SMART-status med mere, og her var tilsyneladende ingen problemer
> </snip>
>
>
> SMART scanning??....Vælger du ikke den fulde gennemgående test på hd'en?
> Har du tjekket jumpers?
> om den sidder rigtigt på ide kablet?

Jo, jeg vælger skam _hele_ testen - alt går også fint indtil
overfladescanningen.
Jumpere er skam tjekket, jeg har forsøgt at flytte om på mine diske -
det er IKKE dér problemet ligger, kører samtidig med en 60 gb, samme model,
den fungerer upåklageligt i alle henseender.



Benny Amorsen (20-10-2002)
Kommentar
Fra : Benny Amorsen


Dato : 20-10-02 09:53

>>>>> "AG-R" == Anders Gorst-Rasmussen <agorst@mail1.stofanet.dk> writes:

AG-R> Run: 27-09-02 15:14:58 Primary SlaveModel: ST340016A Serial
AG-R> Number: H30SCC7R Capacity: 40.0 GBytes Test result: Self-test
AG-R> routine completed with a S.M.A.R.T. alert error!Any drive
AG-R> reporting a S.M.A.R.T. error should be considered likely to fail
AG-R> at any time. You should back up your data from any such drive as
AG-R> soon as possible. Contact your computer or hard drive vendor to
AG-R> obtain return information.

Fortalte den ikke hvilken SMART error der er tale om?

Under alle omstændigheder må der være god grund til returnering af
disken som fejlbehæftet når den selv, endda med fabrikantens værktøj,
melder fejl.

#include <passende-bilanalogi-om-lysende-advarselslamper>


Venlig hilsen

Benny


Anders Gorst-Rasmuss~ (20-10-2002)
Kommentar
Fra : Anders Gorst-Rasmuss~


Dato : 20-10-02 12:07


"Benny Amorsen" <benny+nospam@amorsen.dk> skrev i en meddelelse
news:m3n0p9sd9c.fsf@vega.amorsen.dk...
> Fortalte den ikke hvilken SMART error der er tale om?
>
> Under alle omstændigheder må der være god grund til returnering af
> disken som fejlbehæftet når den selv, endda med fabrikantens værktøj,
> melder fejl.
>
> #include <passende-bilanalogi-om-lysende-advarselslamper>

Nej, desværre ikke... Det prøver nok bare at være brugevenligt, men lidt
irriterende, at jeg ikke kan se det. Prøvede med et andet program, der
tjekker SMART-status, men jeg kan ikke umiddelbart se nogle deciderede fejl.
Som sagt, Data Advisor meldte heller ingen smart-fejl, men kunne til gengæld
ikke gennemføre overfladescanning. Under alle omstændigheder ringer jeg nok
til reparatøren og forlanger penge tilbage, og så ryger disken ellers retur
til Seagate. De er nok ikke så smålige med at sende en ny :)



Jesper G. Poulsen (20-10-2002)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 20-10-02 12:09

"Anders Gorst-Rasmussen" <agorst@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:3db1b829$0$11457$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Du er off-topic, så fat det dog... !!!


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen
- Vacca foeda


Anders Gorst-Rasmuss~ (20-10-2002)
Kommentar
Fra : Anders Gorst-Rasmuss~


Dato : 20-10-02 13:23

> Du er off-topic, så fat det dog... !!!

Off-topic?!? Jeg stiller et spørgsmål ang. formodet fysisk defekt hardware -
det er ikke off-topic!



Klaus (20-10-2002)
Kommentar
Fra : Klaus


Dato : 20-10-02 18:46


"Anders Gorst-Rasmussen" <agorst@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3db2a00c$0$11436$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> > Du er off-topic, så fat det dog... !!!
>
> Off-topic?!? Jeg stiller et spørgsmål ang. formodet fysisk defekt
hardware -
> det er ikke off-topic!
>
>
Det er det vel egentlig, når der er en undergruppe for drev?
Klaus



Martin Østerberg (21-10-2002)
Kommentar
Fra : Martin Østerberg


Dato : 21-10-02 06:56

On Sun, 20 Oct 2002 19:45:54 +0200 skrev "Klaus" <hebs@besenet.dk> .


>> Off-topic?!? Jeg stiller et spørgsmål ang. formodet fysisk defekt
>hardware -
>> det er ikke off-topic!
>>
>>
>Det er det vel egentlig, når der er en undergruppe for drev?
>Klaus

For insectophile (fluekneppere) har du ret, men mener dog at spørgsmålet er
endog meget relevant/interessant i denne gruppe.

Skal vi til at have insektluppen frem...er s.m.a.r.t. i virkeligheden et
indbygget stykke software i harddisken...og er det så et softwarespørgsmål vi
snakker om ???

Som du ser, her er vi virkeligt i et grænseområde hvor man med god ret kan føle
sig grænseoverskridende uanset hvor man adresserer sit spørgsmål. Personligt er
jeg af den overbevisning, at når folk der stiller et spørgsmål har ramt en
gruppe i usenet hierakiet der ligger på et generalist niveau som d.e.h. har de
dog gjort sig den umage at søge det rigtige sted hen. Hvis der så er mere
specialiserede steder som d.e.h.drev som mulighed for specialistsvar, er det
bare ikke godt nok med et svar som 'Du er off-topic, så fat det dog... !!!'
Her ville en henvisning til den relevante gruppe i samme indlæg have været på
sin plads...står 'Du er off-topic, så fat det dog... !!!'... helt alene i et
indlæg, burde der være et follow-up til en mudderkastningsgruppe....

Jeg mener også at netop folk med interesse (som dig og mig) for hardware måske
kunne lære noget af Anders Gorst-Rasmussens oplevelser, måske blive opmærksomme
på nye facetter af begrebet hardware. Vi skulle nødigt ud i en verden hvor
usenet bygges op i et hieraki hvor man kun har lov til at stille spørgsmål i
relevante grupper og får et slag fordi man ikke lige var bekendt med at der var
en gruppe der hed dk.edb.hardware.drev.minimum80gb.ikkeibm.mengerne.plextor

Ikke at drev-gruppen er irrelevant, bare at vi husker at heste godt kan lide at
blive klappet (ups...her skulle jeg måske have været i dk.dyr.hesteklapning hvis
den findes)

Martin

Jesper G. Poulsen (21-10-2002)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 21-10-02 10:09

"Martin Østerberg" <dev_null@trashcan.dk> wrote in message
news:pFMs9.145362$Qk5.5589314@news010.worldonline.dk...
> On Sun, 20 Oct 2002 19:45:54 +0200 skrev "Klaus" <hebs@besenet.dk> .
> bare ikke godt nok med et svar som 'Du er off-topic, så fat det dog...
!!!'

Det er blevet skrevet _så_ mange gange at harddiskspørgmål hører til i
dk.edb.hardware.drev

Men mange _kan_ bare ikke fatte det...

FUT:dk.admin.netikette


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen
- Vacca foeda


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408617
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste