Hjælp !!
Fra : Holm

Dato : 19-10-02 20:16

Hej NG.

Nu er jeg endelig gået igang med tilridningen af min hoppe .
Derfor har jeg brug for en hel masse hjælp. Jeg har nemlig nogle problemer,
og det er mig selv som er det største ...he he ....

Hun respekterer mig ikke.
Denne mangel på respekt giver sig udslag i at hun ikke viger for mig
...tværtimod ! Hun maser mig , på den der "kæle" måde , skubber rundt med mig
, især når jeg strigler hende.
Hun opfører sig bestemt ikke dårligt , hun er bare vanvittigt kælen....men
det er temmelig respektløst, det ved jeg godt.

Jeg bliver gal og irriteret, hvilket jeg IKKE vil være , da jeg mener hun
skal trænes med GLÆDE !
Hun er med andre ord et rigtigt hængetræ, som helst ikke vil stå ordentligt.

Hun har været i longe mange gange , og ved godt hvad det går ud på , men hun
har ikke lyst til at arbejde , hun stopper bare op og giver sig til at spise
det græs hun kan få øje på !!
Respekt for longepisken er ikke noget hun kender til, og jeg kan skælde og
smælde uden det rør hende en meter.

Så tog jeg hende med på en gåtur, for at give hende nye indtryk...gøre hende
lidt mere vågen...men hun jokkede bare afsted bagefter mig og lignede en der
kedede sig gudsjammerligt....intet nyt der !!!
Når hun er ude i folden, kan hun simpelthen ræse afsted og lege tornado, men
er der arbejde i vente , så ligner hun en luddoven skildpadde.
HJÆLP!!!
Er der nogen som kan give mig nogle rigtigt gode råd til at "vække" hendes
arbejdsiver ?????

Hun er jo tilsyneladende meget nem at "tilride" på den måde at hun ikke er
nervøs og bange for noget , hverken saddel, bid eller pisk....eller uventede
situationer.
Måske skal jeg bare sidde op og ride derudaf...i sneglefart...))

Mange hilsener Holm

Fra : Liz

Dato : 20-10-02 10:22

Hej Holm,
Få fat i Gitte Naldals bog Fra Rytter Til Hest og arbejder langsomt skridt
for skridt ud fra denne. Bibliotek har den sikkert, ellers koster den ca.
kr.250,-.

Bedste er at tage på kursus, tjek www.naturalhorse.dk og se om Jasmin ikke
giver et i nærheden - jeg synes ellers at have hørt noget om et i nærheden
af Aalborg her sidste på måneden.

Det er utrolig vigtig at du får hestens respekt INDEN du går videre, og der
er masser af øvelser i bogen som er let at gå til - både bogen og øvelserne
. Det kan virkelig betale sig.

Jeg var så glad og så stolt i går - min 1½ års plage stod helt uden reb
eller grime og blev striglet over det hele, benene løftet, ørene børstet osv
i over en ½ time, mens de tre andre gik omkring ham og passede sig selv.
Han stod der bare. Det har taget lang tid at når så langt men det kan
bestemte betale sig at gå stille og rolig frem, og jeg har brugt både Gittes
og Jasmins metoder for at når hvor jeg er nu. Arbejdet fortsætter......jeg
når det hele en dag og springer på ryggen af ham, forhåbentlig uden de
storre problemer.
Held og lykke og god læsning inden du går i gang.

Mvh Liz

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 20-10-02 18:53

"Liz" <lizb@worldonline.dk> wrote:

>FÃ¥ fat i Gitte Naldals bog Fra Rytter Til Hest og arbejder langsomt skridt
>for skridt ud fra denne. Bibliotek har den sikkert, ellers koster den ca.
>kr.250,-.

Tak for at du skriver dette. SÃ¥ slipper jeg for at gentage mig selv
Gitte lægger megen vægt netop på at "vige for tryk" som er
(start)nøglen til en god hest. Netop som det problem der er beskrevet
her.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Liz

Dato : 20-10-02 20:03

Hej Ole,
Jeg var også bange for, at nogen ville beskylde mig for ikke at kunne skifte
pladen!!! Og jeg har ingen aktier i hverken Gittes eller Jasmins
foretagende!

Mvh Liz

Fra : Holm

Dato : 21-10-02 09:57

Liz <lizb@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:M3Ds9.142871$Qk5.5538109@news010.worldonline.dk...
> [...]
skifte
> pladen!!! Og jeg har ingen aktier i hverken Gittes eller Jasmins

Hej

Jeg vil straks investere i denne bog !!
Jeg tror nu også hesten ville have rigtig godt af at læse den .....he he !!!

Desuden ville jeg nok have rigtig godt af at komme på et "live" kursus..jeg
er for meget alene med mine heste , og mangler egentlig motivation
også....man går lidt i stå , når man kun er sig selv i en stald, med mindre
man er rigtig stærk og kan løfte træningen alene!!!

Jeg prøver mig frem...og så spørger jeg bare jer igen....
( er der iøvrigt slet ingen herinde der virkelig har brug for en lille sort
hundehvalp , med hvidt bryst og poter ???...hun er halvt
bordercollie/tervuern bl....og hendes mor hjælper mig med at hente hestene
hjem om aftenen...det er meget praktisk , og hvalpen her ligner sin mor
meget .....)
Hun kan ses på www.dyrenettet.dk

Hilsener Holm

Fra : Marlene

Dato : 21-10-02 11:04

Holm <dortheholm@tdcspace.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3db3c310$0$97611$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
mindre
> man er rigtig stærk og kan løfte træningen alene!!!

Ja, sådan har jeg det også lidt lige nu. Jeg har et par problemer med min
fjordhest, som jeg som tidligere nævnt har arvet fra min nabo. Hun er en
helt igennem godmodig hest, men stadigvæk er der et par ting, som gør mig
lidt nervøs. Men måske er det mig, som er problemet???? I hvert fald vil jeg
også investere i den omtalte bog.

Mvh. Marlene.

Fra : PJM

Dato : 21-10-02 13:57

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil straks investere i denne bog !!

Har selv bestilt den efter et par råd i flere tråde.

> Jeg tror nu også hesten ville have rigtig godt af at læse den .....he he
!!!

Ja, en rigtig læsehest )

> [...]
mindre
> man er rigtig stærk og kan løfte træningen alene!!!

Måske kan det også være et problem at være for "klog" i egne øjne, så man
risikerer enten at være for god af sig, eller være for hård mod sin
makker -i stedet for at lytte til gode råd fra andre, som har været hele
møllen igennem.

mvh
pjm

Fra : Liz

Dato : 21-10-02 20:47

>og hendes mor hjælper mig med at hente hestene
hjem om aftenen...det er meget praktisk , og hvalpen her ligner sin mor
meget .....)

Hej Holm,
Jeg kan ikke lad være - jeg pifter bare og mine heste kommer i fuld galop,
så nej, jeg mangler ingen sød hundehvalpe til at hjælp med at hente hestene.
Venter forresten på en Golden hvalp, da vi var nødt til at aflive den sidste
pga inkontinens (hun blive kun 4½ mdr. gammel).
Er der ingen omkring dig - fra rideklubben osv. - der kunne være
interesseret i at være med i dit projekt? Jeg er også alene med mine heste,
men har opdaget at med at indarbejde mange af de øvelser inde i hverdagen,
så bliver det ligefrem nemt og spændende at følge udviklingen. Det hjælper
meget, at øvelserne virker og at det er næsten umulig at lave noget forkert.
Man kan altid gå tilbage og start forfra, uden at der er sket skader. Held
og lykke.

Mvh Liz

Fra : Holm

Dato : 22-10-02 11:07

Hej Alle..

Nu er jeg i fuld gang med at læse Gittes bog.
Jeg synes det er en utrolig god bog , men jeg mangler oplysning om hvordan
man konkret sætter et træningprogram op ...jeg mener , man laver ikke bare
én øvelse et par gange ..og sætter hesten på fold igen vel ?

Hvad gør I andre??..Og hvor længe træner I en ung hest ad gangen ?

Det er en skam at der ikke står noget om tid ..hvor længe bruges der på de
forskellige øvelser og skal man stoppe helt med en øvelse når hesten har
forstået det..og hvordan går man videre til næste øvelse ?
Kan en hest klare flere øvelser på én gang , eller laver man én om dagen ???

Jeg forstår godt principperne og jeg har virkelig "miskommunikeret" med min
hoppe længe , så nu arbejder jeg på at rette det igen.

Her til morgen kom hun hen til hegnet og vrinskede til mig , det tager jeg
som noget godt!!
Pyh...der er meget mere at lære...
og det er dejligt , for jeg elsker at lære noget nyt , hele tiden.

Mange hilsener Holm

Fra : Nina Svanholm

Dato : 22-10-02 12:49

> [...]
> man konkret sætter et træningprogram op ...jeg mener , man laver ikke bare
> én øvelse et par gange ..og sætter hesten på fold igen vel ?

Æhm, både ja og nej...du laver de øvelser med din hest som i nu kan "magte"
den pågældene dag...altså, hvis i kun laver to øvelser, ja så er det bare
som det er, næste dag er måske anderledes...

> Hvad gør I andre??..Og hvor længe træner I en ung hest ad gangen ?

Jeg træner så lang tid det er mugligt for både hesten og jeg at koncentrere
os, og have det sjovt samtidig...hvis jeg føler at en af os er ved at køre
sur, ja så stopper jeg med træningen for i dag og afslutter _altid_ med en
perfekt øvelse som jeg ved hesten kan.

> Jeg forstår godt principperne og jeg har virkelig "miskommunikeret" med
min
> hoppe længe , så nu arbejder jeg på at rette det igen.

Det er virkelig godt, både for din hoppe og dig

> Her til morgen kom hun hen til hegnet og vrinskede til mig , det tager jeg
> som noget godt!!

Det går lige i hjertet på mig når mine heste vrinsker til mig (hvilket de
gør flere gange om dagen)

Håber du finder melodien med din hoppe igen...lad høre fra dig

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Liz

Dato : 22-10-02 20:22

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> wrote in message
> [...]
bare
> én øvelse et par gange ..og sætter hesten på fold igen vel ?

Det ku' du godt gøre Hvis du er så heldig at have en hest der kan det
hele fra starten af!! Al begyndelser er svære, start op langsomt, men
sikkert. Lave en øvelse ad gangen, bruge visualisering, og være taknemmelig
for hvert lille bette fremskridt, - så snart hesten flytter sig én
millimeter for dit "tryk", fjern trykket - og det øjeblikkeligt. Ros. Og
så på den igen, efter samme fremgangsmåde, indtil I begge synes det er nok
for den dag. Det er forskellige fra hest til hest, fra menneske til
menneske og fra dag til dag, hvor meget I klarer. Heller for lidt end for
meget. Gøre det skæg for jer begge to. Løb sammen, pjat sammen. Lave andre
øvelser ind imellem, så som at gå over bom/presenninger lagt ude på jorden,
osv. Når I er nået til at kunne flere øvelser, så veksel imellem dem, start
hver træningsdag med noget den kan, og slut med noget den kan. HUSK AT
ROS - meget vigtig, og husk også at FJERNE TRYKKET i samme sekund hesten
blot prøver at føje dig.

>Hvad gør I andre??..Og hvor længe træner I en ung hest ad gangen ?

Igen er det forskellige fra hest til hest, helt ung føl får små øvelser og
meget lidt tid, f.eks. er det nemt at lære dem at vige for tryk med at sætte
en hånd på bringen og tryk lidt samtidig med at man siger "bak", - hvis det
er gjort hver dag som led i almindelig opdragelse, så er et let tryk på
bringen eller ordet bak nok senere hen. Lige sådan med "stå og kom"
kommandoen - min næsten 5mdr føl er ved at være ret kvik til det - uden brug
af reb! Reb kan han ikke fordrage!!

> Det er en skam at der ikke står noget om tid ..hvor længe bruges der på de
> forskellige øvelser og skal man stoppe helt med en øvelse når hesten har
> forstået det..og hvordan går man videre til næste øvelse ?

Ligesom mennesker, lærer hestene tingene i forskellige tempo, arabere er
hurtig i opfattelse (ku' ikke lad være!), mens f.eks. islændere (sorry) er
lidt mere langsom. WOW - jeg får nok skælde ude for det!! Så nogen
angivelse af tid er umulig at give. Desuden, kommer det meget an på hvor
meget du ville - jeg er glad for et skridt baglæns fra føllet nu, men om et
par år vil jeg have flere skridt. Det siges at man ikke skal tvinge et føl
baglæns - det skulle være noget psykisk noget som ikke er godt.

> Kan en hest klare flere øvelser på én gang , eller laver man én om dagen
???

Igen, det afhænger af hesten og af dit ambitionsniveau. Hvad vil du med din
hest, hvad vil du have den til at gøre, hvorfor bliver livet surt, hvilken
øvelser kan jeg bruge for at gøre livet mindre surt - det er den slags
spørgsmål du må stille dig selv. Men først og fremmest skal du arbejde på
RESPEKT OG TILLID dig og hesten imellem. Alt det andet kommer ligesom af
sig selv - med tiden. Husk også, at det er ikke nogen konkurrence - det er
jer der får præmien igennem tålmodighed, forståelse, tillid og respekt. Og
det er det I skal opbygge sammen. Forvent ikke det hele på en gang. Og
være glad for lidt fremskridt ad gangen.

> Jeg forstår godt principperne og jeg har virkelig "miskommunikeret" med
min
> hoppe længe , så nu arbejder jeg på at rette det igen.

Anerkendelsen af fejlene er det første skridt mod forbedringer - held og
lykke med projektet

> Her til morgen kom hun hen til hegnet og vrinskede til mig , det tager jeg
som noget godt!!

Eller var det bare morgenmaden der var på vej????

> Pyh...der er meget mere at lære...
> og det er dejligt , for jeg elsker at lære noget nyt , hele tiden.
>
> Mange hilsener Holm

Ja, det er skæg dette her, de erfaringer man får ved at arbejde med sine
heste på denne måde, kan man også bruge i hverdagen, ikke kun med heste -
bare vent og se. Nu lyder det som om jeg er ekspert - det er jeg ikke. Jeg
kan kun tale ude fra min egen erfaringer. Jeg glæder mig til at høre mere
om forløbet hos Holm og alle andre for den sags skyld.

Mvh Liz
PS. Hvis du begynder at føle irritation, ærgrelse, surhed, eller andre
negativ følelser - STOP øjeblikkeligt. Det er sikkert dig selv og din egen
usikkerhed du er sur over. Husk at hesten ville gerne.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 25-10-02 23:48

"Liz" <lizb@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Ligesom mennesker, lærer hestene tingene i forskellige tempo, arabere er
> hurtig i opfattelse (ku' ikke lad være!), mens f.eks. islændere (sorry) er
> lidt mere langsom. WOW - jeg får nok skælde ude for det!!

Nej, nej - vi islandshestetosser er godmodige mennesker
- med heste der kan deres øvelser i både 30 og 35 år ...

Jeg siger ikke mere.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 23-10-02 11:23

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> wrote:

>man konkret sætter et træningprogram op ...jeg mener , man laver ikke bare
>én øvelse et par gange ..og sætter hesten på fold igen vel ?

Jo, netop! det er hele humlen i metoden. Giv hesten tid til at fordøje
een øvelse ad gangen.

>Hvad gør I andre??..Og hvor længe træner I en ung hest ad gangen ?

Når jeg starter på en ny hest (und som gammel), så er det vigtigste at
få opmærksomheden fra hesten (øvelse 1). Dette træner jeg hver gang
jeg tager hesten til/fra fold, altså bare et par minutter hver gang.
Når dette virker fint, så øvelsen med at få hesten til at stå stille
med opmærksomheden vendt mod mig. Øvelserne 1-4 udføres alle ved
ind/udlukning til fold. Vær grundig med disse øvelser.

>Det er en skam at der ikke står noget om tid ..hvor længe bruges der på de
>forskellige øvelser og skal man stoppe helt med en øvelse når hesten har
>forstået det..og hvordan går man videre til næste øvelse ?

Ja, undgå at kede hesten med den samme øvelse i længere tid. Når det
fungerer, så stop og ros hesten og lad den få fri igen.

>Kan en hest klare flere øvelser på én gang , eller laver man én om dagen ???

Det afhænger af hesten. Jeg ville ikke lave mere end een øvelse om
dagen til at starte med. Til gengæld laver jeg MANGE øvelser om dagen
med de heste der har lært lektien. Men altid medens vi foretager os
noget andet, f.eks. går en lang tur. Der kommer hele tiden situationer
hvor man kan anvende øvelserne. Kommer vi til to træer hvor hesten
lige kan gå igennem, driver jeg hesten gennem træerne og tager godt
imod den på den anden side. (Trailerøvelsen).

>Jeg forstår godt principperne og jeg har virkelig "miskommunikeret" med min
>hoppe længe , så nu arbejder jeg på at rette det igen.

Jammen så er du jo på rette vej. Tillykke med din snart "nye" hest

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Marlene

Dato : 21-10-02 11:01

Ole Braad-Sorensen <braadso@soholm.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b6r5rucq0datei3ustr8pk11rmikk82lfb@4ax.com...

> [...]
> Gitte lægger megen vægt netop på at "vige for tryk" som er
> (start)nøglen til en god hest. Netop som det problem der er beskrevet

Nu skal jeg altså have fat i den bog!!! Tak for tippet.

Mvh. Marlene.