Vi har fået ny kat.
Fra : Helle Nielsen

Dato : 19-10-02 14:44

Hejsa.

Efter at have mistet Magnus pga. sygdom/aflivning har der været stor sorg
her i hjemmet - der bliver så tomt og vi ville begge (kæresten og jeg) have
en ny kat. Desværre er det temmelig svært at finde en kat på denne årstid
som vel og mærke også er noget værd - dvs, ikke er en kat der er født og
opvokset i det vilde liv udenfor på en gård. Ikke at det er dårligt for
katten men det er synd så at putte katten ind i en lejlighed synes jeg. Vi
fandt en Hellig Birma i Odense - han hedder Emil og er 3½ mdr gammel. Han er
100% ægte men har ikke stamtavle.
Han skal bare bruges til kæle/familiekat og regner ikke med at udstilling og
avl skal finde sted - men lad os nu se hvad tiden vil bringe.

Han kommer fra et overdrevet møgbeskidt og dybt uhumsk hjem så han er fyldt
med lopper og pelsen er støvet, beskidt og lugter - derfor har jeg haft
skyllet ham igennem med lunken rent vand som da tog en del men det er stadig
ikke for godt. Han er blevet børstet og har fået en gang loppekur. Jeg har
så nogle spørgsmål til gruppen:

1. Bør jeg vaske ham de næste par dage med rent vand for at få ham helt ren?
sker der noget ved det?

2. Skal jeg bruge rent vand eller skal jeg tilsætte en mild sæbe? evt. til
dyr?

3. Når han nu er meget trykket og helst vil ligge i et hjørne skal man så
bare lade ham ligge og selv komme frem? (han vil dog helst sidde ved os men
det kan vi jo altså ikke 24 timer/døgnet og så er det han gemmer sig)

4. Skal man give en Hellig Birma specielt foder? eller er Hill's
killingefoder godt nok?

Det var vidst lige alt for denne gang - men nu er der altså kommet en ny
misser her i gruppen og han er dælme en kælefis og en charmetrold- billede
bliver lagt ind så snart jeg har fået taget nogen.

Hilsen Helle

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 19-10-02 15:36

Hejsa Helle

Tillykke med din kat.

Skam den nye ikke er holdt fra starten, men jeg ville vaske ham med en mild
sæbe, sker der intet ved og det gør dem der udstiller også tit med deres
katte.

Jo hill's er et fint foder og der findes mange gode loppemidler i handlen så
klø bare på, lopper kan være svære at komme af med, men tålmodighed hjælper
på mange ting

Hvis du en dag vil udstille ham er du nødtil at gøre det som huskat, da han
ikke har en stamtavle, hmm det er ikke så nemt da en huskat normalt ikke har
den ½lange flotte pels som en Birma har.
Men Birmaen er en meget smuk kat (min mening)

Det lyder da ikke godt at de fleste katte på Fyn ikke er "noget værd", Trist
synes jeg.

Nå men held og lykke med din/jeres kat

Hilsen Sanne
http://www.silver-heart.dk

Fra : Katrine Nederby

Dato : 19-10-02 18:32

Hej Helle.

Tillykke med den nye mis. Jeg har selv haft en Hellig Birma og det er
virkelig en smuk kat med et dejligt blidt sind.

> [...]
> sker der noget ved det?
>
> 2. Skal jeg bruge rent vand eller skal jeg tilsætte en mild sæbe? evt. til

Som Sanne skriver kan du bruge en mild shampoo. Jeg købte shampoo hos
dyrlægen, da han ikke var udstillingskat og derfor ikke krævede den helt
store tur. Men hvis han har lopper er det måske en god idé med en
loppeshampoo. Husk at blande den op i vand inden du hælder den i pelsen. Så
er det nemmere at få den fordelt ordenligt Og skyld meget grundigt
efter. Pas på der ikke kommer vand/shampoo i ører og øjne. Min Birma var
meget bange for føntørreren, så jeg frotterede ham godt og lod ham så ordne
resten selv - i et trækfrit og lunt rum Det er en god idé at børste
pelsen godt igennem umiddelbart før og efter vask. Den er som regel ret flad
de første dage efter vask, men bare rolig, den skal nok "rejse sig" igen
Derudover er birmaens pels meget nem at holde. En god gennembørstning een
gang om ugen er som regel nok, men i fældeperioder kan det være en hjælp for
katten med en daglig gennembørstning. -Jeg brugte en rullekam og karte.

> [...]
men
> det kan vi jo altså ikke 24 timer/døgnet og så er det han gemmer sig)

Der er mange nye lyde og lugte, som han skal vænne sig til, og det kan godt
tage nogle dage. Jeg ville lade ham tage det i sit eget tempo, men i kan
eventuelt trøste ham med godbider og måske lokke ham frem med leg.

> 4. Skal man give en Hellig Birma specielt foder? eller er Hill's
> killingefoder godt nok?

Min birma fik Hill's og det fungerede fint. Han havde f.eks. aldrig
problemer med hårboller

> Det var vidst lige alt for denne gang - men nu er der altså kommet en ny
> misser her i gruppen og han er dælme en kælefis og en charmetrold- billede
> bliver lagt ind så snart jeg har fået taget nogen.

Glæder mig til at se ham

--
Mange hilsner
Katrine