Fdisk driller mig
Fra : Michael Andreasen

Dato : 19-10-02 14:25

Hej.. Jeg mener bestemt jeg har noget plads til overs på et 2x30GB raid
system

Jeg ville godt lave en partition mere til /backup eller lignende.

Men fdisk vil ikke lade mig oprette den:

http://www.scripts.1go.dk/snapshot4.png <-- på dette dump kan man se at den
siger jeg skal slette noget først... ?

Nogen der kan hjælpe/guide mig videre?

Michael

Fra : tick

Dato : 19-10-02 14:55

Michael Andreasen wrote:

> [...]
>
> http://www.scripts.1go.dk/snapshot4.png <-- på dette dump kan man se at
> den siger jeg skal slette noget først... ?

Det er meget nemt, grunden til dette er at du har 4 primære partitioner på
disken.
For at have mere end 4 partiotioner på den bliver du nødt til at oprette en
extended partition hvori du kan have flere partitioner, kan dog ikke lige
huske hvor mange du kan have på en ext partition.

/tick

Fra : Peter Makholm

Dato : 20-10-02 10:21

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

> Nope, den er fra DOS 3.3, dengang man indførte partitioner, for at
> kunne udnøtte en 40 megabyte harddisk - DOS kunne nemlig kun håndtere
> 32 MB. Så delte man disken i to partitioner a 20 MB.

Jeg er sikker på at *skylden* er IBM's. Og grunden skulle være at det
gjorde maskinen i stand til at have flere styresystemer installeret på
harddisken.

Jeg kan dog umidelbart ikke finde nogle referencer.

--
Peter Makholm | Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
peter@makholm.net |

Fra : Kent Friis

Dato : 20-10-02 11:01

Den Sun, 20 Oct 2002 11:21:21 +0200 skrev Peter Makholm:

>Jeg er sikker på at *skylden* er IBM's. Og grunden skulle være at det
>gjorde maskinen i stand til at have flere styresystemer installeret på
>harddisken.

Hvem der fandt på det ved jeg ikke, men det kom cirka samtidig
med 40GB harddiske, og der gik et stykke tid før DOS kunne klare
de "store" diske. Jeg ved ikke om DOS 4 kunne, men de fleste holdt
fast i DOS 3.3 indtil DOS 5.0 kom.

Mvh
Kent
--
Motion: andet ord for "ondt i fødderne".

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 19-10-02 15:29

On Sat, 19 Oct 2002 15:54:43 +0200
tick <tick@nospam.tick.dk> wrote:

> [...]
> extended partition hvori du kan have flere partitioner, kan dog ikke lige
> huske hvor mange du kan have på en ext partition.

Det skal lige tilføjes at en extended partion der altså består af flere logiske drev
optager en primærpartition, så du er nød til at slette en af dem du har i forvejen

--
Poul-Erik Andreasen

Fra : N/A

Dato : 20-10-02 11:01