asp-programmering
Fra : Anette Vest

Dato : 19-10-02 13:25

Hej,
Jeg er absolut nybegynder. Jeg har gennelæst/gennemgået
html-tutorial - og det gik fint. Så er jeg gået igang med "asp".
men kan ikke få det til at virke. Når jeg vil se mit asp-dokument
i browseren, er siden blank. Jeg kører windows 2000, og gemmer
filen som "C:\inetpub\wwwroot\default.asp
Jeg har også forsøgt en direkte afskrift af koden i
asp-materialet:
eks.:
<head>
<title>xxxxx</title>
</head>
- men det virker heller ikke - HVAD gør jeg galt ? ?
Hvis en eller anden gider hjælpe en nybegynder på vej, vil jeg
være meget taknemmelig.

Anette

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jakob Andersen

Dato : 19-10-02 13:32

"Anette Vest" <anettehenriksen@get2net.dk> wrote
> Når jeg vil se mit asp-dokument
> i browseren, er siden blank. Jeg kører windows 2000, og gemmer
> filen som "C:\inetpub\wwwroot\default.asp

Skriver du:

http://127.0.0.1/default.asp

i din browser, for at se siden?

--
Jakob Andersen

Fra : Anette Vest

Dato : 19-10-02 13:40

Jakob Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> "Anette Vest" <anettehenriksen@get2net.dk> wrote
gemmer

> Skriver du:
>
> http://127.0.0.1/default.asp
>
> i din browser, for at se siden?
>
> --
> Jakob Andersen

Nej. Men jeg har lige prøvet, og det giver samme resultat = blank
side.

Fra : bros

Dato : 19-10-02 13:58

Hej Anette.

Prøv dette som din alleer første asp-kode!
ASP starter altid' <%%>
Se herunder:
<head>
   <title>First ASP file</title>
</head>

<%
response.write "Hej med dig"

%>

VH Ole B.

http://www.kandu.dk/

Fra : Anette Vest

Dato : 19-10-02 14:13

bros wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Hej Anette.
>
> Prøv dette som din alleer første asp-kode!
> ASP starter altid' <%%>
> Se herunder:
> <head>
>    <title>First ASP file</title>
> </head>

> <%
&gt; response.write "Hej med dig"
&gt;
&gt; %>

> VH Ole B.

Hej Ole,
Har lige prøvet ovenstående, men siden er stadig blank. Hvis jeg
derimod skriver følgende:http://127.0.0.1/default.asp i
adresse-feltet får jeg den rigtige side frem (hej med dig).
Ovenstående gav en anden venlig bruger mig.
Kan du fortælle hvad "127.0.0.1" er ? ? For det står ingen steder i
ASP-tutorial" ? ?

Fra : Jakob Andersen

Dato : 19-10-02 14:31

"Anette Vest" <anettehenriksen@get2net.dk> wrote
> Kan du fortælle hvad "127.0.0.1" er ? ? For det står ingen steder i
> ASP-tutorial" ? ?

127.0.0.1 er altid IP'en på din egen maskine. Man tilgår webserveren ved at
skrive enten et navn som f.eks. www.jubii.dk i sin browser eller alternativt
et IP nummer. De såkaldte navne er bundet til et IP nummer. Faktisk er jubii
også at finde på http://212.112.128.30/

127.0.0.1 er et specielt nummer da det _altid_ er IP nummeret på den maskine
man sidder på.

--
Jakob Andersen

Fra : bros

Dato : 19-10-02 14:48

Hej Anette.

Jeg kan kun sige at det er den direkte adresse til din IIS sever på din
maskine.
Jeg skal ikke komme nærmere ind på hvordan, men pointen er nok også bare
at det virker for dig nu

Mvh Ole B

http://www.kandu.dk/

Fra : René Jensen

Dato : 19-10-02 15:09

Anette Vest wrote:
> Kan du fortælle hvad "127.0.0.1" er ? ? For det står ingen steder i
> ASP-tutorial" ? ?

"127.0.0.1" er en IP-adresse. Når du går på internettet og gerne vil
finde de forskellige sider, så skal du bruge IP-adressen på en computer,
som har hjemmesiden. F.eks. kan du bruge nedstående adresse til at finde
Jubii's søgeside:

http://212.112.128.10/

Men da vi mennesker har svært ved at huske den slags tal kombinationer,
så har man fundet på det geniale at lade en såkaldt "adressebog", som
holder styr på symbolske navne og deres IP-adresser. -Således vil
Jubii's søgeside også kunne findes ved at skrive:

http://www.jubii.dk/

.... og det er immervæk nemmere at huske :)

127.0.0.1 er IP-adressen til lokal netværk, dvs. et område af gyldige
IP-adresser, som ikke findes ude på internettet, og derfor typisk bruges
til mindre eller større netværk i hjemme og virksomheder. Herudover
findes der også to andre områder, som typisk bruges til netværk:

10.0.0.1 og 192.168.0.1

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 19-10-02 16:14

René Jensen wrote:
> 127.0.0.1 er IP-adressen til lokal netværk, dvs. et område af gyldige
> IP-adresser, som ikke findes ude på internettet, og derfor typisk
> bruges til mindre eller større netværk i hjemme og virksomheder.

Nope. 127.0.0.0 er loopback og 127.0.0.1 er localhost. De kan hverken
bruges på Internettet eller på det lokale net.

> Herudover findes der også to andre områder, som typisk bruges til
> netværk:
>
> 10.0.0.1 og 192.168.0.1

Områderne er:

10.0.0.0 - 10.255.255.255
172.16.0.0 - 172.31.255.255 (mon ikke du forvekslede 172 og 127?)
192.168.0.0 - 192.168.255.255

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : Jimmy

Dato : 19-10-02 21:04

"Anette Vest" <anettehenriksen@get2net.dk> wrote in message
> bros wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Kan du fortælle hvad "127.0.0.1" er ? ? For det står ingen steder i
> ASP-tutorial" ? ?

I stedet for ovenstående tal kan du skrive "localhost" og klikke enter.
Det vil have samme resultat og er lettere at huske og skrive.

mvh
JImmy

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-10-02 15:13

Anette Vest skrev:

> Har lige prøvet ovenstående, men siden er stadig blank.

Det er fordi standardsiden på din lokale webserver er noget andet
end default.asp. Hvis man skriver en webadresse der ikke ender med
et filnavn (fx http://dr.dk eller http://dr.dk/nyheder) er det
alene webserveren der afgør hvilken fil [1] browseren skal præsenteres
for.

På nogle systemer er standardnavnet for denne fil "index.html"
eller evt. "index.htm". Andre (heriblandt Microsofts personal
webserver) bruger navnene "default.htm" eller "home.htm". På din
lokale maskine kan du selv indstille hvad standardnavnet skal være
- men det kan du ikke på en udbyders maskine (derfor er det ikke en
god ide at lave for meget om på standarderne på sin egen maskine).

I nogle (mange?[2]) tilfælde har webserveren en prioriteret række navne
at vælge imellem når den skal finde standardfilen. Det kan fx være
rækken "home.htm", "default.htm", "default.html", "default.asp". Hvis
filen home.htm findes bliver den vist som standard, ellers leder
webserveren efter "default.htm" og så fremdeles.

Noter:
======

[1] Det behøver ikke engang være en fil, men normalt er det der skal
vises bare en fil på webserveren
[2] Jeg ved faktisk ikke hvor almindeligt det er med en prioriteret
række af standardfilnavne - kommenter endelig
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)