JBL speakers
Fra : Keldorff

Dato : 19-10-02 12:00

Hej med Jer

Jeg har arvet et på JBL speaker fra en gammel Compaq. problemet er at de
ikke spiller ret højt. Ved I om der skal en slags forstærker til at få den
til virke ordenligt. Den ene speaker har et jackstil til lydkortet + et
han-phono stik, den anden speaker har et hun-phonostik.

Kort sagt - Hvad skal jeg gøre for at få dem til at spille højt
(almindeligt)

René

Fra : Chr Mygind

Dato : 20-10-02 10:06

Keldorff skrev:

> Hej med Jer
> Kort sagt - Hvad skal jeg gøre for at få dem til at spille højt
> (almindeligt)

Dit problem skyldes, at højttalerne (der i parantes bemærket er ganske fine)
ikke indeholder en elektrisk forstærker, som de fleste "moderne"
pc-højttalere. Parrer du dem så med et moderne lydkort, hvor forstærkeren
også er sparet væk (for at mindske elektronisk støj indvendigt i maskinen,
påstår fabrikanterne) får du et til ubrugelighed grænsende lydniveau. Ønsker
du at beholde højttalerne skal du have fingrene i et lydkort med forstærket
signal. Jeg ved ikke om der fortsat produceres sådanne, men de gode
gammeldag "rene" Soundblaster 16 og de "rene" Soundblaster AWE 32 sendte
begge et tilstrækkeligt kraftigt signal ud til at virke i dine højttalere -
og så er lyden ovenikøbet rigtig god! Begge kort kan købes brugt for en
50'er - men kræver en ledig ISA-slot. SB32 blev også lavet i PCI-udgaver,
men disse havde (vistnok) ikke forstærket signal i.

[Ups - kom også til at sende det til din mailadresse!]
/Chr