Computer crasher under spil
Fra : "

Dato : 19-10-02 01:19

Min tre måneder gamle computer har desværre en grim tendens til at crashe
under forskellige spil - især Warcraft3 har den det svært med men andre spil
kan også fremprovokere et crash. Enten får jeg en Win XP stop message
(http://aumha.org/kbestop.htm), ellers genstarter computeren simpelthen. Jeg
er nået frem til at probemet IKKE ligger i software idet jeg for nylig har
genindstalleret alt på en ny harddisk, samt opdateret alle tænkelige drivere
(4in1, Detonator, Logitech mouse, Onboard sound). Har dog IKKE forsøgt at
opdatere BIOS endnu...(har BIOS revision 1006 pt.). Desuden har jeg kørt en
test på mine RAM med Memtest-86 og det så ikke ud til der var problemer.
Crashene er sket siden jeg samlede computeren for tre måneder siden.

Mit system:

Asus A7V333
Athlon XP 2000+
512 MB PC2700 Samsung DDRRam
Creative GeForce Ti4200 64MB
IBM 120GXP 80GB + IBM 45 GB
Win XP DK Pro

Det skal desuden nævnes at nedbruddene _kun_ er sket i spil. Jeg kører
Detonator 30.82.

I forbindelse med varme kan jeg oplyse at den højeste værdi målt på CPU er
63 grader, 35-36 på bundkortet, mens harddisken holder sig under de 40
grader. (målt med 'Asus probe' samt 'HDD temperature'). Det burde altså ikke
være et varmeproblem.

Det er efterhånden belastende ikke at kunne spille Warcraft3 og andre spil,
uden at skulle bekymre sig om computeren crasher eller ej, så jeg håber der
er nogle der kan hjælpe !? Er ved at være godt nede i kulkælderen :(

Fra : Tweaki

Dato : 19-10-02 01:50

<-= KG =-> wrote:
> [...]
> spil, uden at skulle bekymre sig om computeren crasher eller ej, så
> jeg håber der er nogle der kan hjælpe !? Er ved at være godt nede i

Ja, det må være hårdt! *s* skal dog hilse og sige, det godt kan lade sig
gøre ikke at spille og have det fint med det.

står dit grafikkort på Windows XP's HCL liste? er dens driver Windows XP
signeret? brug den side, du selv referer til, den indeholder alle svarene.

--

Tweaki

ICQ 1002873
http://www.mcsetech.dk

Fra : "

Dato : 19-10-02 03:57

> står dit grafikkort på Windows XP's HCL liste? er dens driver Windows XP
> signeret? brug den side, du selv referer til, den indeholder alle svarene.

Skulle mene Creatives Ti4200 og Detonator 30.82 er signeret og kompaible med
Win XP ..

Fra : Tweaki

Dato : 19-10-02 12:12

<-= KG =-> wrote:

> Skulle mene Creatives Ti4200 og Detonator 30.82 er signeret og
> kompaible med Win XP ..

okay, jeg kan ikke finde den på listen. og dine symptomer er ret utvetydige.
har du checket?
--

Tweaki

ICQ 1002873
http://www.mcsetech.dk

Fra : "

Dato : 19-10-02 03:59

> Har dog IKKE forsøgt at
> opdatere BIOS endnu...(har BIOS revision 1006 pt.).

En opdatering til BIOS revision 1014 har ikke hjulpet. Det har dog sænket
temperaturen på CPU med 7-8 grader.

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 19-10-02 07:58

> En opdatering til BIOS revision 1014 har ikke hjulpet. Det har dog sænket
> temperaturen på CPU med 7-8 grader.

Næppe. Det har sikkert bare sænket aflæsningen 7-8 grader.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-10-02 09:32

"<-= KG =->" <Garmer83@hotmail.com> wrote in message
> Crashene er sket siden jeg samlede computeren for tre måneder siden.

Systematisk udskiftning af hardware er vejen frem.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : LA2

Dato : 19-10-02 09:54

"<-= KG =->" <Garmer83@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> er nogle der kan hjælpe !? Er ved at være godt nede i kulkælderen :(

Hmmm...har du prøvet at tage en kabinetsside af ? Det kunne være et
varmeproblem, hvis du ikke har et godt flow i kabinettet.
Ellers kunne det være strømforsyningen ikke er kraftig/stabil nok ved fuld
belastning.
Endelig hvis du kør med de aggressive settings på dine ram kan det være dem
der driller. Mine Samsung ville først køre stabilt på de hårde settings
efter at jeg havde hævet spændingen en smule.
LA2

Fra : "

Dato : 19-10-02 13:56

> [...]
> der driller. Mine Samsung ville først køre stabilt på de hårde settings
> efter at jeg havde hævet spændingen en smule.

Maskinene er på ingen måder overclocket.

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 19-10-02 11:48

> Min tre måneder gamle computer har desværre en grim tendens til at crashe
> under forskellige spil -

Prøv Prime's tortur test, den checker om din CPU regner rigtigt.
Det kan udelukke de fleste varmeproblemer og kan hjælpe med
at isolere problemet.

www.mersenne.org

Regner den rigtigt i 24 timer, (altså uden at afbryde med en fejl),
kan du regne med at din CPU og formentlig også RAM og
måske bundkort er ok. Prøv også Prime samtidigt med et spil
(så skal du øge prioriteten på prime), det kan tænkes at CPU'ens
problemer kommer når belastningen bliver høj.

Hvis Prime begynder at regne forkert under 3D-spil, så kan
det skyldes en for lille (dårlig) PSU. Hvis prime regner rigtigt,
så er problemet nok grafikkortet.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Bobby Sixkiller

Dato : 19-10-02 12:56

Prøv at fjern et evt. lydkort fra maskinen. Ændrer det ikke noget så prøv at
sætte et andet gfx-kort i maskinen.

Fra : Bobby Sixkiller

Dato : 19-10-02 13:28

Har du forsøgt at anvende Creatives egne gfx-drivere?

Fra : "

Dato : 19-10-02 13:57

> Har du forsøgt at anvende Creatives egne gfx-drivere?

Nej, ikke endnu

Fra : "

Dato : 19-10-02 14:00

> Har du forsøgt at anvende Creatives egne gfx-drivere?

Creative linker tilsyneladende selv til Detonator driverne fra deres
website:

http://uk.europe.creative.com/support/drivers/product.asp?prod=321

Fra : René Jensen

Dato : 19-10-02 15:01

<-= KG =-> wrote:
> [...]
> grader. (målt med 'Asus probe' samt 'HDD temperature'). Det burde altså ikke

Burde ikke, men er det højst sandsynligt - prøv at lade din computer stå
uden kappe på dit kabinet og stress-teste den med at spille forskellige
spil en hel dag, og se om det ikke hjælper på din stabilitet.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : sti

Dato : 19-10-02 16:05

Hej,

kunne du måske have et overvarmningsproblem? Jeg aner ikke hvordan tingene er
med de nyere maskiner, men med min gammel 400 MHz maskine, som jeg fik med en
cooler som kun var beregnet til 350 MHz, fik jeg også mange crashes og
genstarts. Indtil jeg fandt ud af at den cooler var forkert og fik monteret en
større en. Så forsvandt problemet.

/Steve

Fra : Jesper Jensen

Dato : 21-10-02 11:04

On Sat, 19 Oct 2002 02:19:08 +0200, "<-= KG =->"
<Garmer83@hotmail.com> wrote:

> [...]
>uden at skulle bekymre sig om computeren crasher eller ej, så jeg håber der
>er nogle der kan hjælpe !? Er ved at være godt nede i kulkælderen :(

Hejsa

Ja det lyder jo alt for velkendt, samlede selv min "drømme maskine"
sidste år, og der gik 2 måneder før jeg kunne spille et spil i mere
end 10 min.

Jeg har en kraftig mistanke om at dit problem er varme, nu skriver du
godt nok at din temperatur ser fin ud, men jeg har meget dårlige
erfaringer med de der følere og deres evne til at måle bare nogenlunde
korrekt.

Har lige i denne weekend samlet maskine til en ven, opgraderingstilbud
fra biks på falkonerallé, baseret på bundkort (ecs k7S5A) og CPU
(Athlon XP 1700+) samt køler (CoolerMaster DP5-6I31c-0L)

Den havde præcis samme opførsel, og her mistænkte jeg igen varme (idet
køleren er noget underdimensioneret møg) så ind med et måleprogram
(MotherBoardMonitor) men nej, temp. var fin, max 51(c)....... hmm

Efter at have rodet med andre løsninger et stykke tid vente jeg
tilbage til varme-teorien, prøvede nu at "downclocke" CPU fra 133mhz x
11 til 100mhz x 11 og vupti, alle problemer løst, spillene
(BattleField 1942 & Counter-Strike) kørte nu ok....hmm

Nu var min ven jo ikke videre opsat på at have en athlon xp 1700+ der
kørte 1100mhz, så på med en ekstra 80 mm blæser oven på den
eksisterende cpu-køler og tilbage på 11 x 133mhz, og vupti alt vikrer
ok (har kørt Battlefiled1942 i over 2 timer uden crash) mod før max
15minutter.

Syntes derfor du skulle prøve at finde din cpu-opsætning i din bios og
sænke frontsidebussen til 100mhz, og evt også sætte multiplieren lidt
ned, hvis den så er stabil der, ville jeg gå ud og købe en kraftigere
blæser (www.studiedata.dk) har nogle gode kølere, men det er der
sikkert også andre der har.

Hvis det ikke hjælper at "downclocke" har jeg et par tips der er mere
over i det religiøse end det fornuft-baseret, men prøv endeligt
(kender kun alt for godt din frustration) i BIOS, slå SpreadSpectrum
fra og prøv EVT også at sætte volten på dine ddr-ram op med 0.1 volt
(ja jeg ved det lyder sært, men min egen maskine msi-k7t266-pro2-lru
med Athlon 1400mhz og 2 x 256 mb smasung ddr-ram (pc2100) krævede
disse to settings for at kører stabilt (men det tror jeg nu er fordi
mit board er noget lort))

Held og Lykke

Jesper Jensen

Fra : "

Dato : 21-10-02 17:38

> [...]
> med Athlon 1400mhz og 2 x 256 mb smasung ddr-ram (pc2100) krævede
> disse to settings for at kører stabilt (men det tror jeg nu er fordi

Tak for svaret. Jeg forsøgte forleden at pille det ene Samsung PC2700 DDR
RAM modul ud, og spillede to spil Warcraft3 igennem uden crash, så har en
mistanke om at det ene modul er defekt. Jeg tester videre og hvis problemet
ikke løser sig vil jeg prøve det du nævner og evt. vende tilbage her i
gruppen.

Mvh KG

Fra : jaes@mail.dk

Dato : 21-10-02 18:31

> [...]
problemet
> ikke løser sig vil jeg prøve det du nævner og evt. vende tilbage her i

Prøv at sætte det modul i du tror er defekt, og pak et par zip-filer ud;
hvis du får CRC-fejl er det temmelig sikkert rammen.

Jannik