Bæ på uld.
Fra : Anne Bordum & Jesper~

Dato : 19-10-02 00:16

Hejsa.
Vi har arvet nogle lækre uld-bodystockings til vores lille datter. Desværre
er der misfarvninger efter fortidens ulykker.
What to do ???

Jesper

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 19-10-02 08:23

Hej

Anne Bordum & Jesper Hansen wrote:
> Hejsa.
> Vi har arvet nogle lækre uld-bodystockings til vores lille datter. Desværre
> er der misfarvninger efter fortidens ulykker.
> What to do ???

Så vidt jeg husker må uldbodyer vaskes på 60 grader eller også må de
kogevaskes. Jeg ved at det lyder helt forkert at uld må behandles sådan,
men det er rigtig nok. Ellers kan du prøve at lægge dem i blød i et par
timer og så vaske dem godt i hånden.

Marianne Feddersen

Fra : Tine Andersen

Dato : 19-10-02 12:59

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kogevaskes. Jeg ved at det lyder helt forkert at uld må behandles sådan,
> men det er rigtig nok. Ellers kan du prøve at lægge dem i blød i et par

Det vigtigste med vask af uld er de langsomme temperaturforandringer.
Pludselige temperaturændringer får det til at filte.

Et andet problem er, at vaskemidler, der opløser proteiner (l**t) også
opløser uld, da det er en animalsk fiber.

Jeg remser bare faremomenter op - jeg har ingen løsning. I sin tid tog jeg
det værste (med håndsæbe) og lukkede øjnene for resten.

Tine

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 19-10-02 13:15

Hej

Tine Andersen wrote:
> [...]
>
> Jeg remser bare faremomenter op - jeg har ingen løsning. I sin tid tog jeg
> det værste (med håndsæbe) og lukkede øjnene for resten.

Jeg mener at bodyerne er fremstillet af forbehandlet uld, jeg ved ikke
hvad der er gjort ved det.
I vaskeanvisningen på vores stod der 60 eller 95 grader, jeg husker det
ikke præcis. Vi fulgte anvisningen, brugte almindeligt vaskepulver og de
er aldrig stampet for os. Ang. vaskemiddel, kan man bruge vaskepulver
til uld.
Desuden har jeg svært ved at se forskellen på om det er håndsæbe eller
vaskemiddel, som jo også bare er en sæbe, det gør det samme ved ulden.

Marianne Feddersen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 19-10-02 13:33

> Desuden har jeg svært ved at se forskellen på om det er håndsæbe eller
> vaskemiddel, som jo også bare er en sæbe, det gør det samme ved ulden.

Vaskepulver indeholder enzymer som har til opgave at nedbryde organisk
materiale - proteiner, og lige netop uld er sådan noget - derfor er uld og
almindeligt vaskepulver ikke nogen heldig kombination. Man kan købe specielt
uldvaskepulver som netop udmærker sig ved ikke at indeholde enzymer.
Håndsæbe indeholder heller ikke enzymer netop af den simple grund at det jo
ikke er din hud det skal opløse.

mvh

Andreas M. Hansern

Fra : Tine Andersen

Dato : 19-10-02 14:24

> [...]
> uldvaskepulver som netop udmærker sig ved ikke at indeholde enzymer.
> Håndsæbe indeholder heller ikke enzymer netop af den simple grund at det

Det var lige det, jeg ville sige. Tak

Tine

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-10-02 14:16

"Tine Andersen" <tine.invalid@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse >

> Jeg remser bare faremomenter op - jeg har ingen løsning. I sin tid tog jeg
> det værste (med håndsæbe) og lukkede øjnene for resten.
>
> Tine

Enig. Det samme gjorde jeg.
Og hvis man skyller uld i lanolinbad (lanolin fås bl.a. hos Matas), hænger
l..... ikke så godt fast, og tøjet kommer ikke til at lugte ilde.
Hilsen Inger

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 20-10-02 23:00

"Anne Bordum & Jesper Hansen" <bordum.hansen@get2net.dk> skrev...

> Vi har arvet nogle lækre uld-bodystockings til vores lille datter.
Desværre
> er der misfarvninger efter fortidens ulykker.
> What to do ???

Den perfekte løsning til at fjerne de "skønne" gule pletter efter
bleuheld er at hænge det vaskede tøj op udenfor eller i et vindue i
dagslys (gerne direkte sollys, hvis vejrguderne vil det). Det, der gør
babybæ gult, er det samme, der giver nyfødte den gule farve ved gulsot,
og også der er behandlingen lys. Efter et par timer i dagslys/sollys er
bæpletterne væk. Ren magi, helt naturligt...

Om det også virker på uld, ved jeg ikke, men hvorfor egentlig ikke...

Christina