[mySQL] Avanceret INSERT
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 18-10-02 16:33

Jeg kunne godt tænke mig at lave følgende SQL til min mySQL-database:

INSERT INTO
table1 (strHeadline,txtDescription,intAuthorId)
VALUES
('dette er en overskrift','dette er en beskrivelse',
(SELECT intAuthorId FROM table2 where strEmail = 'email@email.dk')
);

Men - alas - det virker ikke - sikkert fordi mySQL ikke understøtter nestede
SELECTs i den version jeg har adgang til.

Er der en måde at komme udenom det på - eller må jeg bide i det sure æble og
eksplicit spørge efter intAuthorId inden jeg indsætter noget nyt ?

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-10-02 18:27

On Fri, 18 Oct 2002 15:32:33 +0000 (UTC), Jesper Stocholm
<jespers@stocholm.invalid> wrote:

> [...]
>
>Er der en måde at komme udenom det på - eller må jeg bide i det sure æble og
>eksplicit spørge efter intAuthorId inden jeg indsætter noget nyt ?

Ja, iflg. manualen gør det det forkert, den siger:

INSERT [LOW_PRIORITY | DELAYED] [IGNORE]
[INTO] tbl_name [(col_name,...)]
SELECT ...

Så du kan bruge noget i stil med

INSERT INTO
table1 (strHeadline,txtDescription,intAuthorId)
SELECT
   'dette er en overskrift',
   'dette er en beskrivelse',
   intAuthorId
FROM table2 WHERE strEmail = 'email@email.dk';

....husk at ovenstående er helt og aldeles utestet

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-10-02 14:26

Mads Lie Jensen wrote :

> [...]

> intAuthorId
> FROM table2 WHERE strEmail = 'email@email.dk';
>
> ...husk at ovenstående er helt og aldeles utestet

det kan godt være, at det ikke var testet ... men det virker nu
upåklageligt ...