Debian og Windows XP
Fra : Jakob

Dato : 18-10-02 10:45

Hejsa!

Da jeg har en laptop jeg bruger til skolebrug er der visse programmer i
undervisingen der kun kan køres på Windows systemer. Dette forhindrer mig i
udelukkende at bruge Debian på min laptop. Derfor vil jeg installere begge
dele på den samme harddisk men er i tvivl med partitioneringen...

Når jeg installerer XP først..skal jeg så med partition magic oprette en
partition til linux, eller skal jeg bare lade noget plads være ledig, der
ikke er knyttet til nogen partition som linux så selv kan partionere til
eget brug, eller hvordan gør jeg?

/Jakob

Fra : Kent Friis

Dato : 18-10-02 10:57

Den Fri, 18 Oct 2002 11:44:42 +0200 skrev Jakob:
> [...]
>ikke er knyttet til nogen partition som linux så selv kan partionere til

Bare efterlad noget fri (upartitioneret) plads. Linux opretter selv sine
partitioner.

Mvh
Kent
--
.~. .~.
/V\ From Palm Pilot to S/390 /V\

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 18-10-02 11:05

"Jakob" <jayf@jayf.dk> writes:

> [...]
> ikke er knyttet til nogen partition som linux så selv kan partionere til

Begge dele burde virke og generelt er det Windows-systemer der er mest
sarte på det punkt, men generelt er det sundest at oprette partitioner
(og specielt filsystemer) med det system der skal bruge dem, så lad
noget plads være upartitioneret.

..Henrik

--
IQ er et tal med lige så god anvendelseværdi som BogoMIPS.
-- citat Peter Makholm

Fra : Michel Komischke

Dato : 18-10-02 12:42

On Fri, 18 Oct 2002 11:44:42 +0200, Jakob wrote:

> [...]
> undervisingen der kun kan køres på Windows systemer.

> Dette forhindrer mig i
> udelukkende at bruge Debian på min laptop.

Nejda, med Wine eller WineX kan du sagtens køre Windows programmer.
Desuden er der programmer som VMware som kan installere windows under
Linux.

--
,''`. Michel Komischke
: :' :