Irriterende focus()-problem
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 18-10-02 09:22

Jeg har denne form:

<form action="search/" method="get" name="fSearch">
<input type="text" name="query" id="query" size="40">
</form>

med tilhørende script:

<script type="text/javascript">
document.fSearch.query.focus();
</script>

Som det ses, så er det eneste det skal gøre at sætte fokus på
indtastningsfeltet - men jeg kan ikke få det til at virke - og
jeg kan ikke finde fejlen. Ved load af siden giver det mig
følgende fejl (i IE):

Error: document.fSearch.queryu is null or not an object

Hvad skyldes dette ?

pft,

/Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Hintzmann

Dato : 18-10-02 09:46

> [...]
> følgende fejl (i IE):
>
> Error: document.fSearch.queryu is null or not an object

Browseren starter lige så snart den modtager noget html-kode med at fortolke
det både HTML og javascript.

Problemet er så at du beder den om at sætte fokus på et felt som endnu ikke
er læst ind.

Vent med at sætte focus på feltet til hele siden er loadet, eller sæt
javascript-koden umiddelbart efter HTML-feltet.

Hintzmann

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 18-10-02 10:01

Hintzmann wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
> det både HTML og javascript.
>
> Problemet er så at du beder den om at sætte fokus på et felt som endnu ikke

ok ...

> Vent med at sætte focus på feltet til hele siden er loadet, eller sæt
> javascript-koden umiddelbart efter HTML-feltet.

ok ... men findes der sådan en document.isLoaded() eller lignende ? Det eneste
jeg lige kan finde er noget om readystate(), men det kan vist ikke bruges her.
Ellers virker det perfekt med at indsætte scriptet _efter_ formen er blevet
indlæst.

Faktisk troede jeg først, at der begyndte "at ske noget" i en browser efter den
havde modtaget et "ok" fra webserveren ...

Tak for hjælpen ...

Fra : Hintzmann

Dato : 18-10-02 10:24

> [...]
her.
> Ellers virker det perfekt med at indsætte scriptet _efter_ formen er

Du kan bruge eventen onload til at køre en javascript funktion (ex.
initside() )som køres af browseren når hele siden er loadet.

enten på den "gamle"-måde som inline på body elementet.

-----------
<head>
<script type="text/javascript">

function initside() {
blah blah....
}
</script>
</head>
-----------

eller på den mere traditonelle måde med registrering af eventen i javascript

-----------
<script type="text/javascript">

function initside() {
blah blah....
}

window.onload = initside;

</script>

Der findes også nogle mere avancerede måder som kan laves enten på W3C-måden
eller MSIE-måden, men ovenstående vil jeg tro er rigeligt til dit behov. (Så
slap jeg for at forklare det )

Hintzmann