Asus 478 bundkort: hvilken?
Fra : sti

Dato : 18-10-02 08:02

Hej,

først siger jeg tak til Leony for svaret på min tidligere post (hvis du kan
sige mere til denne post, værsgo').

Jeg ville gerne bestille resten af min ny PC snart (har kabinet!) og står
stadigvæk overfor vælget af bundkortet. Jeg tror nok at CPU'en bliver den
2.4 GHz Northwood2 (fsb533), men nu er der flere bundkørter som jeg kan
vælge imellem. Hvis jeg holder mig til Asus:

P4B533-V ATX med 845G chipset
P4GE-V/L med 845GE chipset
P4PE/GL/F/SATA/GD med 845PE
P4PE/L/F/SATA/GD med 845PE
P4PE/L/GD I845PE med 845PE

Nu er jeg lidt "lost" med så mange at vælge i mellem. Er der nogen som kan
give en tip? Eller info vedr. hvilken forskel jeg kommer til at mærke hvis
jeg køber den 845G i stedet for 845GE, eller G/GE i stedet for PE, og hvis
jeg går med den 845PE, og se bort fra den nyeste ny SATA, er den enkelste
model uden SATA (P4PE/L/GD I845PE) et godt board?

Jeg køber dertil et godt grafikkort, og jeg går ud fra at ingen af disse
bundkørte giver problemer med at bruge et andet grafikkort i stedet for det,
som er indbygget.

Tak for hjælpen!

Steve

Fra : [9000] Søren

Dato : 18-10-02 17:31

> P4B533-V ATX med 845G chipset
> P4GE-V/L med 845GE chipset

Dem ville jeg nok vælge fra allerførst... Lidt flad fornemmelse med onboard
gfx hvis du skal have et ordentligt sparke *** gfx kort og sætte i.

Fra : Zulfqar Ali

Dato : 18-10-02 19:34

Jeg har netop monteret sådan et MB, altså det billigste som hedder P4PE uden
alt det der SATA, firewire og det Gigabit-netkort.

Og jeg blev virkelig imponeret over dets flotte layout og stabilitet.

Du bliver i hvert fald ikke skuffet med sådan et.

Desuden er dette board det eneste med Intel-chipsæt, som officielt
supporterer PC2700 RAM. Faktisk så anvendte vi Samsung's PC3200 RAM, som
automatisk kører 400Mhz når man sætter FSB'en til 150Mhz.

Blot skal du ikke regne med, at der Gigabit Lan på dette board. Men der er
da 10/100 Mbit

Mvh

Zulfqar Ali

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-02 21:55

> [...]
>supporterer PC2700 RAM. Faktisk så anvendte vi Samsung's PC3200 RAM, som
>automatisk kører 400Mhz når man sætter FSB'en til 150Mhz.

Kan du give en kort forklaring til, pc2700-133 kontra pc3200-150
forskel og fordele.

Skal agp/pci så låses på 66/33, med fsb på 150.

Fra : sti

Dato : 19-10-02 16:00

Zulfqar Ali wrote:

> [...]
> automatisk kører 400Mhz når man sætter FSB'en til 150Mhz.
>
> Blot skal du ikke regne med, at der Gigabit Lan på dette board. Men der er

Tak Zulfqar for svaret!

Det var det jeg gerne ville høre; at det basic P4PE board uden alle ekstra ting
er et godt valg.

Var det Asus du har monteret? Eller et andet?

Jeg kunne også tænke mig at høre lidt mere om det med PC3200 RAM og hvordan man
sætte tingene op for den.

Mvh,

Steve

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-02 16:32

>Jeg kunne også tænke mig at høre lidt mere om det med PC3200 RAM og hvordan man
>sætte tingene op for den.
>
>Mvh,
>
>Steve

Der er noget her, hvis du ikke allerede har læst det,,,
http://www.tomshardware.com/mainboard/02q3/020917/index.html

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Zulfqar Ali

Dato : 20-10-02 09:12

"sti" <steven.isaacs@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Tak Zulfqar for svaret!

Ingen årsag (c:

> Det var det jeg gerne ville høre; at det basic P4PE board uden alle ekstra
ting
> er et godt valg.

Nemlig - kortet er et godt valg, medmindre man har brug for noget af det
øvrige "ekstraudstyr"

> Var det Asus du har monteret? Eller et andet?
Yeps, det var et ASUS MB

> Jeg kunne også tænke mig at høre lidt mere om det med PC3200 RAM og
hvordan man
> sætte tingene op for den.

Vi kørte til, at starte med 133 på FSB'en (som i realiteten giver 533Mhz
ift. til de tidligere P4) som giver 2.4Ghz til CPU og 333Mhz til RAM'ene.
Sjovere blev det da v satte FSB op til 150Mhz (600Mhz), så blev tallene
således: CPU: 2.7Ghz og 400Mhz til RAM'ene.
Med dette board kunne vi nå 421Mhz med Samsungs PC3200, som altså svarer til
omkring en PC3360 RAM-ydelse - slet ikke dårligt !
Jeg kan yderligere tilføje , at vi gennemførte nogle tests med Sisoft
Sandra2002. Hér overraskede især RAM'ene.
Desuden så yder DDR-RAM bedre end RD-RAM Mhz for Mhz. Ser man på ydelsen for
en stang RD-RAM 400Mhz og sammenligner den med ydelsen for en stang DDR400,
ser vi at DDR modulet yder bedre - oven i købet med meget midre
varmeudlikling til følge.

Mvh

Zulfqar Ali