store hardiske
Fra : VLP

Dato : 18-10-02 07:34

Er der nogen der har har prøvet at installere en 40 gb HD på en pc hvis
bios kun kan håndtere ca 8gb? Jeg har opdateret bios´en på den pc uden
held. Har også downloaded producentens software som skulle kunne "
snyde" biosen- uden held. Er der flere muligheder?- på forhånd tak.

Fra : o&u

Dato : 18-10-02 08:15

On Fri, 18 Oct 2002 08:34:02 +0200, VLP <vp.its@cbs.dk> wrote:

> [...]
>held. Har også downloaded producentens software som skulle kunne "
>snyde" biosen- uden held. Er der flere muligheder?- på forhånd tak.

Du kan prøve IBM's diskmanager:

http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm

til win98 og win95:
http://www.zdnet.de/treiber/products/festplatten-wc.html

Sidstnævnte kender jeg lidt, programmet laver en boot floppy til at
gøre det med.

Ellers kan du købe en ata100 pci harddisk controller (2-300 kr). Den
har sin egen bios, som er uptodate. Det er imidlertid ikke helt
sikkert, at din bundkort bios vil boote på en harddisk via
controlleren. Med en ældre ata66 harddisk controller er jeg imidlertid
ret sikker på at det vil virke.

mvh

John

Fra : Ole

Dato : 18-10-02 08:59

Hvis bundkortet er så gammelt, at det ikke kan lade sig gøre på nogen måde,
må du smide disken i en anden maskine, og partitionere den i 5 x 8 Gb, så
skulle den æde den, og du får adgang til alle Gb.

/Ole

Fra : Chr Mygind

Dato : 18-10-02 09:06

Ole skrev:

> Hvis bundkortet er så gammelt, at det ikke kan lade sig gøre på nogen
> måde, må du smide disken i en anden maskine, og partitionere den i 5
> x 8 Gb, så skulle den æde den, og du får adgang til alle Gb.

Nej - det er ikke rigtigt. Partitionering giver ikke BIOS adgang til disken.
Kan BIOS ikke opgraderes til store diske er alternativet et "drive
overlay" - en stump software, der indlæses i de første spor på harddisken,
der "hjælper" BIOS med at håndtere store drev.

Man kan downloade et sådant overlay på harddiskproducentens website.

/Chr