Select Option - skal vise aktuel value..ho~
Fra : Otto

Dato : 18-10-02 07:17

Hej igen derude .
Og først tak til jer som altid har svar og hjælp til os der ikke kan det
hele selv.

Problem:
Jeg har en formular hvor en valgt post fra db (access) kan
redigeres/opdateres.
Det fungerer fint - men , et af felterne i formularen er en Select Option ,
som jeg ikke kan få til at vise den aktuelle værdi af feltet for den valgte
post.

Min kode for den del af formularen som problemet vedrører ses her :

Vælg hvilket emne du skal redigere:
<form action="<%=Request.ServerVariables("Script_NAME")%>" Method="post"
onSubmit="return Validering(this);">
<select Name="stremne" size="1">
<%
Set RS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
RS.ActiveConnection = Con
RS.Open "SELECT * FROM emne order by emne "
WHILE NOT RS. EOF
response.write "<option value=" & rs("emneid") & ">" & rs("emne") &
"</option>"
rs.movenext
wend

RS.close
Set RS = Nothing

%>
<INPUT TYPE ="submit" Value="Vis liste"></input>
</form>
--
Du kan se siden på http://213.237.9.227/web-link/red_link.asp

Håber at en af jer - gider fortælle mig hvordan jeg gør det ...og JO - jeg
har bladret i Wrox bøgerne .. men kan ikke finde svaret .

venlig hilsen
Otto

Otto Leholt - Baggesensgade 19 , 2200 N , Copenhagen
tlf 3537 4928 mobil: 2076 9094 http://www3.brinkster.com/otto/home.asp

Fra : Chrisser

Dato : 18-10-02 07:27

Otto" <leholt@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>som jeg ikke kan få til at vise den aktuelle værdi af feltet for den valgte

Jeg har indsat et par linier i din kode nedenunder, de er ikke testede men
det er den måde jeg plejer at gøre det på, så du skulle nok kunne få det til
at virke...

Hvis vi siger at du har den valgte mulighed i variablen "valgt":

> RS.Open "SELECT * FROM emne order by emne "
> WHILE NOT RS. EOF

If rs("emneid") = valgt
response.write "<option selected value=" & rs("emneid") & ">" &
rs("emne") &

Else
> response.write "<option value=" & rs("emneid") & ">" & rs("emne") &

End If

> "</option>"
> rs.movenext
> wend

Chrisser

Fra : Chrisser

Dato : 18-10-02 07:30

"Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> skrev i en meddelelse

> If rs("emneid") = valgt

Nu glemte jeg en god ting:

If rs("emneid") = Trim(valgt)
- så er du sikker på at der ikke har sneget sig et mellemrum eller to
ind....

Chrisser

Fra : Otto

Dato : 18-10-02 07:40

Hej Chrisser
tak for hurtig respons -
men så nemt var det ikke ...
problemet er vist egentlig bare at jeg bruger Option select feltet til først
at vise alle emner
når formen submittes vises samme side igen - men det valgte emne er ikke
overført som en variabel. Det skal jeg vist gøre først ....
jeg prøver ...
Alle bud - er fortsat meget velkomne ..
hilsen Otto

Fra : Chrisser

Dato : 18-10-02 07:53

> [...]
> når formen submittes vises samme side igen - men det valgte emne er ikke
> overført som en variabel. Det skal jeg vist gøre først ....
Ja, du er selvfølgelig nødt til at vide hvad der er valgt, men når du
alligevel har fat i den første gang er den nem at hive med over ved at putte
den på QueryString før formen submittes.
På siden testes så for om den er forskellig fra tom - for så har brugeren jo
valgt noget

MVH
Chrisser

Fra : Otto

Dato : 18-10-02 09:06

Hej igen
ja rigtigt - nu har jeg mit emneid overført og så er problemet
hvordan for jeg Select Option formen til at vise den record der svarer til
emneid.
Ideen er at mn skal kunne vælge et nyt emne eller beholde det eksisterende
Se : http://213.237.9.227/web-link/update.asp?id='91'&emneid='12'

Altså formen ser sådan ud :

<select Name="emneid" size="1">
<%
[...]

i de øvrige felter bruger jeg denne kode til at få vist eksisterende data .
f.eks
<input type ="text" name="link" size="30"
value="<%=Server.HTMLEncode( link )%>">

Spørgsmålet er : hvordan gør jeg noget tilsvarende med Select Option ?????

Fra : Chrisser

Dato : 18-10-02 10:00

> [...]
> emneid.
> Ideen er at mn skal kunne vælge et nyt emne eller beholde det eksisterende

Jo altså, det var jo sådan set det jeg startede med at svare dig på, så læs
lige mit første svar igen

Det er forresten det samme som Jens Gyldenkærne Clausen nu har foreslået
dig, om man foretrækker at smide if/else sætningen uden om en hel option som
jeg har gjort, eller blot smide den omkring nøgleordet "selected" er, som
jeg ser det, et spørgsmål om temperament.

MVH
Chrisser

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-10-02 10:06

On Fri, 18 Oct 2002 10:06:10 +0200, "Otto" <leholt@worldonline.dk>
wrote:

Prøv med:

><select Name="emneid" size="1">
><%
' <snip>

' Hent det valgte emne fra Form
strEmneIdForm = Request.Form("emneid")

WHILE NOT RS.EOF
' Sammenlign værdi fra Form med værdi fra Database
' Hvis ens, skriv "selected", ellers ""
strEmneIdDb = rs("emneid")
If strEnneIdForm = strEmneIdDb Then
strSelect = " selected"
Else
strSelect = ""
End If

Response.Write "<option value=""" & strEmneIdDb & _
strSelect & """>" & rs("emne") & "</option>"

>rs.movenext
>wend
<snip resten>

Good luck!

PS: Gider du tage et kig på:

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Otto

Dato : 18-10-02 10:36

Hej Jørn , jens og Chrisser
Ja jeg tør snart ikke spørge mere
Jeg tager åbenbart for meget citat med i mine indlæg her ...beklager

Nå men tak for jeres forslag - desværre er der ikke noget der virker
rigtigt.
HVis I har kigget på siden http://213.237.9.227/web-link/red_link.asp
valgt et emne og submittet - kan I se jeg får alle de rigtige variabler
overført - men jeg
kan f...... ikke få den Selcet option til at vise det valgte emne.
Pt kører siden med Jørn's forslag

hilsen Otto

ps. tror egentlig at løsningen skal være mere enkel end det foreslående ..
ved bare ikek hvordan ...

Fra : Allan Ebdrup

Dato : 18-10-02 10:53

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message
> On Fri, 18 Oct 2002 10:06:10 +0200, "Otto" <leholt@worldonline.dk>
> [...]

Denne linie erstattes af:
strEmneIdForm = CLng(Request.Form("emneid"))

> [...]
> End If
>
> Response.Write "<option value=""" & strEmneIdDb & _
> strSelect & """>" & rs("emne") & "</option>"

Grunden til at du skal konvertere til Long (CLng) er fordi du ellers i
linien:
> If strEnneIdForm = strEmneIdDb Then
sammenligner en streng og et tal, og de er aldrig lig hinanden, selvom
strengen er "5" og tallet er 5...

MVH
Allan Ebdrup
diskussionsforum til dit website/intranet:
http://www.aspfastforum.com/aspfastforum/

Fra : Chrisser

Dato : 18-10-02 10:57

"Allan Ebdrup" <ebdrup@ti-fire.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> linien:
> sammenligner en streng og et tal, og de er aldrig lig hinanden, selvom

Øhh, det har jeg da aldrig gjort i VBScript, hvor alle variable er af typen
variant........
- ret mig hvis jeg tager fejl, men jeg mener aldrig at jeg har haft sådanne
problemer

Chrisser

Fra : Allan Ebdrup

Dato : 18-10-02 12:34

> [...]
typen
> variant........
> - ret mig hvis jeg tager fejl, men jeg mener aldrig at jeg har haft

Følgende kode:
dim strTal, intTal
strTal = "5"
intTal = 5
Response.Write strTal=intTal
Response.Write Clng(strTal)=intTal

Give outputtet "FalseTrue" når jeg kører det.

Jeg har ofte haft den slags problemer når jeg sammenligner med tal i
databasen, nu bruger jeg altid CLng() funktionen når jeg skal hente heltal
fra en form eller querystring.

Det er rigtigt at alle variabel i VBScript er af type variant, men det
betyder ikke at du ikke har et typesystem nedenunder, det betyder bare at en
variabel ikke er bundet til at indeholde een bestemt type. Netop derfor
opstår der problemer som dem der er illustreret i den kodestump jeg skrev
ovenfor. Hvis du havde et typestærkt sprog kunne fortolkeren/compileren
fange at du forsøger at sammenligne en streng og et tal og at det ikke giver
nogen mening da det altid vil returnere false (måske kunne man endda
argumentere for at det burde give en runtimefejl i VBScript)

MVH
Allan Ebdrup
diskussionsforum til dit website/intranet:
http://www.aspfastforum.com/aspfastforum/

P.S Ved konsekvent brug af CLng() sikrer du dig også at det rent faktisk er
et tal brugeren har sendt, dette er en fordel hvis du skal bruge dette tal i
en dynamisk SQL streng, da du ellers kan åbne for at en bruger eksekverer en
vilkårlig SQL mod din database.

Fra : Chrisser

Dato : 18-10-02 13:00

> [...]
> Response.Write strTal=intTal
> Response.Write Clng(strTal)=intTal
>
> Give outputtet "FalseTrue" når jeg kører det.

Det gør den sg* også ved mig, gad vide hvorfor jeg ikke er rendt ind i det
før....

- det har jeg lige fundet ud af:
Prøv denne:
dim strTal, intTal
strTal = "5"
intTal = 5
response.write Trim(strTal) = Trim(intTal)
response.write Clng(strTal)=intTal

Den giver outputtet "TrueTrue" !!!
Kan det være at trim() laver variable om til strings ? Ja, det må den jo
gøre...

> [...]
> nogen mening da det altid vil returnere false (måske kunne man endda
> argumentere for at det burde give en runtimefejl i VBScript)

Det har du selvfølgelig ret i...

> [...]
> en dynamisk SQL streng, da du ellers kan åbne for at en bruger eksekverer

Jeg har funktioner til alle typer der skal i DB, som jeg kører mine variable
igennem først, så her er ikke noget problem for mig.

Chrisser

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-10-02 13:46

On Fri, 18 Oct 2002 11:52:38 +0200, "Allan Ebdrup" <ebdrup@ti-fire.dk>
wrote:

>Denne linie erstattes af:
>strEmneIdForm = CLng(Request.Form("emneid"))

Forudsat at id'et er en talværdi, hvilket ikke fremgår nogen steder.
Hvis det er, har du selvfølgelig ret, og så burde variablen nok også
hedde lngstrEmneIdForm eller noget i den retning.

Man kan desuden sagtens argumentere for, at lidt mere validering af
input ville være på sin plads :)

<snip>

Igen: forudsat at id'et er en talværdi.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-10-02 10:39

On Fri, 18 Oct 2002 08:30:27 +0200, "Chrisser" <cbj@egdatainform.dk>
wrote:

>Nu glemte jeg en god ting:
>
>If rs("emneid") = Trim(valgt)
>- så er du sikker på at der ikke har sneget sig et mellemrum eller to
>ind....

Hvordan skulle der kunne det, hvis
valgt = Request.Form("emneid")
- ?

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Chrisser

Dato : 18-10-02 11:00

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan skulle der kunne det, hvis
> valgt = Request.Form("emneid")
> - ?

Nu var mit forslag at den skulle med over på QueryString, og derfor har jeg
erfaret at det er en god ide ( du ved, når sammenligningen fejler og man i
desperation sætter Trim() omkring ( begge variable) - og så virker det lige
pludselig. Det er sket for mig mange gange, jeg er holdt op med at spørge
mig selv om hvorfor det sker...

Chrisser

Fra : Allan Ebdrup

Dato : 18-10-02 12:40

> [...]
> erfaret at det er en god ide ( du ved, når sammenligningen fejler og man i
> desperation sætter Trim() omkring ( begge variable) - og så virker det

Hej Chrisser
Din sammeligning virke lige pludseligt fordi Trim() funktionen konverterer
begge variable til en streng.
Det er pænere at konvertere tal vha CLng() hvis du vil sammenligne med en
Long (integer fra databaser er Long)
En anden mulighed ville være at bruge CStr() istedet for Trim(), da du ikke
bruger Trim() funktionen til at fjerne spaces vil det være pænere og mere
logisk at bruge CStr() i stedet. Men jeg vil stadig mene at CLng() er at
foretrække.

Fra : Chrisser

Dato : 18-10-02 13:07

> [...]
> logisk at bruge CStr() i stedet. Men jeg vil stadig mene at CLng() er at

Nu læste jeg dit andet svar først, og fandt frem til det samme som du kan se
"deroppe".....

Selvfølgelig er det pænest at konventere til "den rigtige" type, jeg har
blot ikke været opmærksom på hvad Trim() lavede for mig, jeg troede egentlig
jeg trimmede for spaces som ved en fejl var kommet på - og det har jo
fungeret upåklageligt.

Du har godt nok givet mig noget at tygge på, det værste er at jeg ikke har
skænket det en tanke før nu ;-(
Men hvad pokker, det kan jo smutte for enhver..

Chrisser

Fra : Otto

Dato : 18-10-02 13:17

Hej allesammen
Tak for jeres respons Løsningen syntes at blive mere enkel -
det virker nu med nedenstående kode: og anvendelse af TRIM
Hilsen Otto

<select Name="emneid" size="1">
<OPTION SELECTED VALUE=<%=TRIM(emneid) %> size="1"><%=TRIM(emne) %></option>
<%

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-10-02 09:26

Otto skrev:

> WHILE NOT RS. EOF
> response.write "<option value=" & rs("emneid") & ">" &
> rs("emne") & "</option>"
> rs.movenext
> wend

Prøv dette:

<%
' Variabel til at gemme emneID

Dim emneID

emneID = Request.Querystring("emneid")
WHILE NOT RS. EOF
%>
   <option value="<%= rs("emneid") %>"<% If rs("emneID") = emneID
Then %> selected="selected"<% End If %>><%= rs("emne") %></option>
<%
rs.movenext
wend
%>

PS: Tag venligst et kig på min signatur.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Otto

Dato : 18-10-02 10:06

Hej igen -

Jens skrev:

<%
[...]

Tak Jens - men det virker sku' ikke ... , men jeg kan måske godt se hvor
veg skal henaf ... du kan se siden på
http://213.237.9.227/web-link/red_link.asp vælg her et emne
og submit ... vriabler overføres fint til næste side , men Option vælger
ikke det aktuelle emne !!! siden kører pt med dit script her .
hilsen Otto

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-10-02 10:34

Otto skrev:

> Tak Jens - men det virker sku' ikke ... , men jeg kan måske
> godt se hvor veg skal henaf ...

Prøv at udskrive nogle af variablerne som debug-information. Det er
den måde man lettest finder fejl på.

> du kan se siden på http://213.237.9.227/web-link/red_link.asp

Den kræver et password.

NB: Det er fint at du nu svarer nedenunder det du citerer. Men du
(eller dit usenetprogram) markerer ikke den citerede tekst med
"> ". Det gør det meget svært at skelne mellem den tekst du citerer
og den tekst du selv skriver. Tag et kig på linket i min signatur -
eller se på mine og Chrissers indlæg i denne tråd for at se hvordan
det skal gøres.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Chrisser

Dato : 18-10-02 10:51

Prøv at udskrive nogle af variablerne som debug-information. Det er
den måde man lettest finder fejl på.

>Den kræver et password.

Passwordet står lige ovenover

Men udover at skrive variablen ud for at teste om den er rigtigt med
vil jeg ( igen ) anbefale Otto at Sætte en Trim() udenom variablen før test,
jeg har
ofte oplevet at det var det der skulle til efter at en variabel har været
"igennem" QueryString.

Chrisser

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-10-02 11:59

Otto skrev:

> Hej Jørn , jens og Chrisser
> Ja jeg tør snart ikke spørge mere

Du behøver ikke at blive skræmt. Men det kan anbefales at læse det
link du har fået (her kommer det lige igen:
<http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>)

> Jeg tager åbenbart for meget citat med i mine indlæg her
> ...beklager

Nej - det er _ikke_ det der er problemet. Problemet er at du ikke
markerer den citerede tekst. Derfor er det svært - til tider endda
rigtig svært - at skelne mellem den tekst du har skrevet og den
tekst du bare citerer.
Jeg er ikke ude på at skræmme dig væk herfra, men det er altså en
ret væsentlig fejl du begår med dine indlæg. Hvis du ikke selv kan
finde ud af at rette det kan du få hjælp i gruppen
<news:dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express> (se evt.
indlægget fra Jakob_D om præcis det samme - der bør snart komme et
svar).

Du er også velkommen til at spørge i news:dk.velkommen, hvor alle
mulige begynderspørgsmål kan stilles.

> HVis I har kigget på siden
> http://213.237.9.227/web-link/red_link.asp valgt et emne og
> submittet - kan I se jeg får alle de rigtige variabler

Jeg kommer ikke ind (jeg har set passwordet nu, men det virker
ikke).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-10-02 12:49

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Nej - det er _ikke_ det der er problemet. Problemet er at du
> ikke markerer den citerede tekst.

Og det problem skyldes at mine tidligere indlæg (formentlig fra de
sidste to dage) var kodet med Quoted-Printable, som OE ikke kan
finde ud af at håndtere. Fejlen lå altså beklageligvis hos mig -
jeg undskylder (jeg burde selv have opdaget det).

Prøv at klik svar til gruppe på dette indlæg (du behøver såmænd
ikke at sende det) - og se om ikke der bliver indsat citattegn.

--
Jens Gyldenkærne Clausen