Gammel bif i Århus
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 18-10-02 00:17

Hej -

Biografen Folketeatret i Jægergårdsgade i Århus drejede desværre nøglen om
for good tidligere på året. Før den glimrende bif flyttede ind i disse dens sidste
lokaler o. 1957 lå den i mange år på hjørnet af M.P. Bruuns Gade og Hallssti.

Men er der noget om at den endnu tidligere - altså før 1930'erne - havde ligget
på hjørnet af Bruunsgade og Jægergårdsgade? Og i bekræftende fald på hvilket
af de fire hjørner?

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk
(mails til mig er minus men)

Fra : Torben Aastrup

Dato : 19-10-02 12:40

"J rgen Grandt" <Unstable@ButOnCable.dk> wrote in message news:<aonggg$p5i$1@sunsite.dk>...
> [...]
> på hjørnet af Bruunsgade og Jægergårdsgade? Og i bekræftende fald på hvilket

Jyllands Posten JP Århus skriver den 14-03-2002 bl.a. flg.:

"Den 11. november 1906 klokken 2 eftermiddag viste byens ny biograf,
Frederiksbjerg Biograf-Theater, kortfilmen "Betalingsdag".

Biografen, der var byens tredje, lå på hjørnet af M.P. Bruuns Gade og
Jægergårdsgade, hvor gardinforretningen "Det Hvide Hus" holder til i
dag."

Det er det nordvestlige hjørne af krydset Bruuns Gade/Jægergårdsgade
med Danske Bank syd for.

Torben Aastrup

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 19-10-02 14:45

Torben Aastrup <torben.aastrup@mail1.stofanet.dk> skrev blandt andet:

> Jyllands Posten JP Århus skriver den 14-03-2002 bl.a. flg.:
>
> "Den 11. november 1906 klokken 2 eftermiddag viste byens ny biograf,
> Frederiksbjerg Biograf-Theater, kortfilmen "Betalingsdag".

Tak!

Står der mere om denne og/eller om andre århusianske biografer i samme avis?
For i så fald vil jeg fluks investere i et eksemplar.

--
Jørgen Grandt

Fra : Hans Engmark

Dato : 20-10-02 10:38

On Sat, 19 Oct 2002 15:44:45 +0200, "Jørgen Grandt"
<Unstable@ButOnCable.dk> wrote:

>Står der mere om denne og/eller om andre århusianske biografer i samme avis?
>For i så fald vil jeg fluks investere i et eksemplar.

Hvis ikke du allerede har været på Lokalhistorisk Samling Århus kan du
finde lidt der

http://www.aakb.dk/sw1440.asp

http://sepia.aakb.bib.dk/asp/sog_lokhist.asp?eid=35&sog=biografer

mvh
Hans Engmark

Fra : Ole Damgaard

Dato : 20-10-02 11:23

Kære Jørgen.
Århus Byhistoriske udvalg udgav i en den del år "Århus Årbog" - en årlig bog
med kalender over hvad der foregik i lokalområdet, men osse med
fotoillustrerede lokalhistoriske artikler.
Omkring biografverden kan jeg anbefale følgende artikler:
Årg., 1972: Den første "Biografen" samt "Biografen efter Biografen".
årg. 1973: "Hvad går der i biografen".
årg. 1974: Hvad går der i biografen
1975: Biografernes manglende forbrugerpolitik
1976: Flere, små biografer.

og så et par andre emner, som jeg på din hjemmeside kan se osse interesserer
dig:
1978: Ændringer i bybilledet - facadeforurening.
1979: Træer i Århus
1980: Gavle med reklamer
1984: Regina - en storbiograf gennem tiderne.

mvh ole

Fra : Ole Damgaard

Dato : 20-10-02 11:25

I øvrigt - hvis dine interesser er film og lokalhistorie så kan jeg da osse
anbefale bogen "Da Århus var Holywood" - den fortæller om den spændende
periode i begyndelsen af forgangne århundrede, hvor Århus var hjemsted for
en kæmpeproduktion af stumfilm - skrevet af den tidligere Århusborgmester
Bernhardt Jensen - osse udgivet af Århus Lokalhistoriske Udvalg.
mvh ole

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 21-10-02 14:19

Ole Damgaard <odg@dr.dk> skrev blandt andet:

> I øvrigt - hvis dine interesser er film og lokalhistorie så kan jeg da osse
> anbefale bogen "Da Århus var Holywood" -

Hej Ole

Tak for alle tipsene.

Venligst: Jørgen

Fra : Torben Aastrup

Dato : 20-10-02 13:24

"J rgen Grandt" <Unstable@ButOnCable.dk> wrote in message news:<aornnt$gon$1@sunsite.dk>...

> Tak!
>
> Står der mere om denne og/eller om andre århusianske biografer i samme avis?
> For i så fald vil jeg fluks investere i et eksemplar.

Hvis du sender mig din mail adresse, skal jeg sende dig lidt flere oplysninger.

Torben Aastrup