Net installation
Fra : Thor

Dato : 17-10-02 17:18

ER der ikke muligt at lave en net installation, over netværk.
Dvs, jeg har hentet iso'filerne(mandrake 9.0), og lagt den på en maskine som
der selvfølgelig er i netværk med den jeg vil have linux på.

KAn det lade sig gøre.
Håber i forstår mig

MVH THor

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-10-02 06:22

On Thu, 17 Oct 2002 18:18:02 +0200, "Thor" <dusnton@nospa.dk> wrote:

>ER der ikke muligt at lave en net installation, over netværk.
>Dvs, jeg har hentet iso'filerne(mandrake 9.0), og lagt den på en maskine som
>der selvfølgelig er i netværk med den jeg vil have linux på.

Du behøves ikke at hente iso'erne, du går ind på
http://www.klid.dk/sw/ og henter image filen til net installertion, og
lægger den på en floppy, som beskrevet, og så intallere du over
nettet.

Jeg har dog det problem at når den har hentet det meste af wget
parken, så fryser maskinen, og det en gang på en opdatering, og to
gange på en ren nyinstall

Men jeg har da fundt udaf at jeg skal installere i expertmode, og selv
definere hvilken mus jeg har, så spiller den

Fra : Thor

Dato : 18-10-02 11:46

> [...]
> http://www.klid.dk/sw/ og henter image filen til net installertion, og
> lægger den på en floppy, som beskrevet, og så intallere du over

Ja men nu har jeg jo, lige hentet isoen af RedHat 8, og jeg kan resikere at
skulle installere den et par gange, da jeg er linuxNOOB, så det ville
hjælpe, hvis jeg bare kan sætte en FTP op på min fars og så bare køre via
netværket, tror i det kan lade sig gøre

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 18-10-02 14:36

> [...]
> skulle installere den et par gange, da jeg er linuxNOOB, så det ville
> hjælpe, hvis jeg bare kan sætte en FTP op på min fars og så bare køre via

Jeg er ikke nogen ekspert på området men har dog prøvet noget lignende.
Hvis man brænder iso'en ud på en cd kan man lave en bootdisk til
netværksinstallation.

Prøvede det selv, men den maskine der skulle installeres på havde nogle
netværkskort, som installationsprogrammet ikke genkendte...

.... men som sagt, der er sikkert andre, der ved meget mere om emnet.

Held og lykke

--
"Reality? That's where the pizza delivery guy comes from!"
- remove a lot of a's in the e-mail adress

Fra : Ove Lie

Dato : 18-10-02 21:41

"Henrik Nielsen" <villemann@stofaaaaaaanet.dk> skrev i melding

> Jeg er ikke nogen ekspert på området men har dog prøvet noget lignende.
> Hvis man brænder iso'en ud på en cd kan man lave en bootdisk til
> netværksinstallation.

du kan mounte isoet direkt i filsystemet, eller hvis det er snak om en
windows som server ftp/http her så har jeg med held benyttet deamontools
http://www.daemon-tools.com/

-Ove

Fra : Ove Lie

Dato : 18-10-02 21:36

"Thor" <dusnton@nospa.dk> skrev i melding

> [...]
> skulle installere den et par gange, da jeg er linuxNOOB, så det ville
> hjælpe, hvis jeg bare kan sætte en FTP op på min fars og så bare køre via

Definitivt, last bootnet.img fra /images katalogen på cd1 og sett den i
maskinen og det spiller mot en lokal ftp/http server.

Gjorde i hverfall det hos meg på RH 7.2

-Ove

Fra : Svend Bjerrum Jensen

Dato : 19-10-02 00:16

Thor wrote:

> [...]
> skulle installere den et par gange, da jeg er linuxNOOB, så det ville
> hjælpe, hvis jeg bare kan sætte en FTP op på min fars og så bare køre via

Ja! Det kan sagtens lade sig gøre. Når du installerer skal du boote på
floppy beregnet for netinstallation. Floppy'en laver du ud fra et image,
der ligger på cd'en. I RedHat hedder det bootnet.img, så mon ikke det
hedder noget lignende i Mandrake.

Du skal bare lave indholdet af isoen tilgængelig via ftp.
Hvis din ftpserver kører Windows, kan jeg ikke hjælpe dig med den.
Vi plejer at køre Linux på ftpserveren, og så loopback-mounte isoen i et
bibliotek under ftpserveren.

--
Med venlig Hilsen
Svend Bjerrum Jensen