Hvilken udbyder/router
Fra : Thomas Dahl Pedersen

Dato : 17-10-02 14:06

Hejsa.

Vi er en boligforening, der skal bruge nogle adsl-forbindelser, der skal
tilsluttes vores netværk. Jeg har kig på enten Tiscali eller Uni2, som
udbyder, da de tillader at man deler forbindelsen.

Hos Tiscali kan man få en Soho 77 eller en Cisco 826 (for ca. 100 kr. ekstra
pr. måned)
Hvad kan man bruge en Cisco 826 til - er det pengene værd?

Hos Uni2 kan man vælge mellem en Zyxel Prestige 314 eller (mod
ekstrabetaling på ?? kr.) en Interjak 300.
Er der nogen der kan sige noget godt/dårligt om disse routere?

Tiscali og Uni2 ligger i samme prisleje, så jeg hælder lidt til Uni2, da de
vist har et meget godt ry (ikke?)

Hvad synes i vi skal vælge?

Thomas

Fra : Peder

Dato : 17-10-02 15:48

>Tiscali og Uni2 ligger i samme prisleje, så jeg hælder lidt til Uni2, da de
>vist har et meget godt ry (ikke?)
>
>Hvad synes i vi skal vælge?

Jeg ville nok foreslå Uni2. Jeg kender ikke noget til dem, men jeg
kender noget til Tiscali...

-Peder

Fra : Allan M

Dato : 17-10-02 17:36

> Jeg ville nok foreslå Uni2. Jeg kender ikke noget til dem, men jeg
> kender noget til Tiscali...

Jeg kender ikke til Uni2 men har haft Tiscali fra de startede med ADSL og
det har virket klippestabilt indtil nu.
Nu har jeg dog opsagt det til fordel for Telia - Men det har kun noget med
prisen at gøre.

Allan

Fra : Rudi Stegen

Dato : 18-10-02 00:19

Hej Allan M, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Jeg kender ikke til Uni2 men har haft Tiscali fra de startede med
> ADSL og det har virket klippestabilt indtil nu.

Jeg kan kun sige det samme.

Mht. Ciscos Soho 77 og 826 kører de jo begge med Ciscos eget IOS,
hvorfor forskellen ofte er noget, man ikke har brug for.
Hvis du (altså Thomas) er nærmere interesseret, kan du finde et par
links om dem på min side (under ADSL-klummen).

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://rudi.nerd.dk/wol.htm

Fra : Peder

Dato : 18-10-02 09:07

On Thu, 17 Oct 2002 18:35:49 +0200, "Allan M" <ingen@spam.tak> wrote:

> [...]
>det har virket klippestabilt indtil nu.
>Nu har jeg dog opsagt det til fordel for Telia - Men det har kun noget med

For at uddybe så har jeg opsagt mit Tiscali abonnement fordi:

1. Regningerner kommer ALDRIG til tiden.

2. Jeg har inden for det sidste år ikke fået svar på henvendelser via
email til kundeservice og support.

3. Når man istedet bliver nødt til at ringe til support eller
kundeservice er telefonkøen som regel fyldt op så man må prøve senere.
Når der er plads er det som nummer 15 eller mere og ventetiden er på
45 minutter til en time.

4. I en måned inden jeg opsage min linie var pingtiderne til Tiscalis
servere op til 280 ms og udenfor Tiscalis net gik det helt galt.
Supporten oprettede en sag, men da jeg ringede en uge efter for at
høre hvad der blev gjort fik jeg at vide at sagen endnu ikke var
åbnet og at man skulle regne med at der gik noget tid da dårlige
pingtider er det der bliver kigget sidst på i netværksafdelingen.

Med andre ord fik jeg en dårlig vare og Tiscali havde ikke tænkt sig
at gøre noget ved det. Tiscalis ADSL produkter køre ganske rigtig fint
så længe der ikke opstår nogen form for problemer. Kommer der
problemer må man regne med at skulle kontakte et firma der får TDC til
at ligne respektable forretningsfolk

-Peder

Fra : Thomas Dahl Pedersen

Dato : 18-10-02 11:49

Er der andre der har haft lignende problemer med Tiscalis service og
kvalitet af deres linier?

Thomas

Fra : Peder

Dato : 19-10-02 09:24

>Er der andre der har haft lignende problemer med Tiscalis service og
>kvalitet af deres linier?

Der er masser af lignende indlæg i Tiscalis egne newsgroups.

-Peder

Fra : Peder

Dato : 19-10-02 09:34

On Sat, 19 Oct 2002 10:23:38 +0200, Peder <master.yoda@cool.dk> wrote:

>Der er masser af lignende indlæg i Tiscalis egne newsgroups.

Du kan jo selv søge på worldonline.dk* grupperne på google hvis du
ikke selv har adgang til dem.

-Peder

Fra : Thomas Dahl Pedersen

Dato : 19-10-02 17:39

Peder wrote:

> Der er masser af lignende indlæg i Tiscalis egne newsgroups.

Ja, men dem der har problemer er ssv. også dem der brokker sig mest. Ville
du ikke undre dig hvis der var fyldt med indlæg alá: Her fungerer alt bare
skidefint! (-:

/Thomas

Fra : Peder

Dato : 19-10-02 18:16

>Ja, men dem der har problemer er ssv. også dem der brokker sig mest. Ville
>du ikke undre dig hvis der var fyldt med indlæg alá: Her fungerer alt bare
>skidefint! (-:

Jo det er klart men nu er det mere volumen af posts med problemer og
at problemerne stort set alle gælder det samme. Jeg tror ikke du vil
møde en Tiscali ADSL kunde der vil påstå at regningerne kommer til
tiden og at man kan komme gennem til supporten eller kundeservice uden
at vente mellem 30 min (på en god dag) og 1 time (du kan jo selv prøve
). Derudover er der som sagt problemer med meget høje pingtider og
kundernes traceroutes viser som regel det er på de samme centraler
problemerne opstår igen og igen. Ligeledes er der mange der aldrig får
svar når tiscalis onlineformulare bruges til at kontakte support eller
kundeservice (jeg har ikke fået svar på nogen af de mails jeg har
sendt det sidste års tid).

-Peder

Fra : Rudi Stegen

Dato : 20-10-02 13:07

Hej Peder, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Jo det er klart men nu er det mere volumen af posts med problemer
> og at problemerne stort set alle gælder det samme.

Der er mere ide i at tælle antallet af personer, der poster om de
(ping)problemer. 3-4 personer kan fylde ret godt, hvis de daglig sender
praktisk talt samme indlæg adskillige gange gange. (Om de så formoder,
at volumen af indlæg får problemet til at forsvinde, skal jeg ikke
kunne sige

> Jeg tror ikke du vil møde en Tiscali ADSL kunde der vil påstå at
> regningerne kommer til tiden

Udover mange nok vil regne det for et perifert problem (man ved jo,
hvad den er på, da det udelukkende er/var ADSL-opkrævningerne), er det
formentlig datid. I hvert fald kunne man på den seneste (omsider...)
tilmelde sig PBS. Så vidt jeg ved er dette en del af det
programproblem, der også drillede udsendelse af ADSL-fakturaer. Er det
korrekt, er det løst.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Peder

Dato : 20-10-02 13:22

> [...]
>praktisk talt samme indlæg adskillige gange gange. (Om de så formoder,
>at volumen af indlæg får problemet til at forsvinde, skal jeg ikke

Jeg er gennem de seneste måneder kommet frem til den konklusion at
intet man som kunde gør kan fa de problemer, der måtte opstå, til at
forsvinde. Åbenbart er den eneste mulighed for at få tingene til at
køre igen at skifte fra Tiscali til en anden udbyder og det er jeg da
også igang med .

Derudover må man gå udfra, at når kundernes traceroutes igen og igen
viser at latency-problemerne opstår på de samme centraler, så er alle
på den central påvirket af problemerne og altså ikke kun dem der
brokker sig på Tiscalis newsgroups. Altså med mindre du mener at
Tiscali udvælger tilfældige kunder og bevidst forsinker deres
netværkstrafik med 200 ms inden de slipper den videre ud i verden .

> [...]
>tilmelde sig PBS. Så vidt jeg ved er dette en del af det
>programproblem, der også drillede udsendelse af ADSL-fakturaer. Er det

Hehe... det finder jeg heldigvis ikke ud af for jeg er som sagt ved at
overdrage min linie til en anden udbyder. Det sidste ADSL-regning jeg
fik var dog stadigvæk lidt over en måned forsinket.

-Peder

Fra : Tobias Nielsen

Dato : 19-10-02 00:03

"Thomas Dahl Pedersen" <tdahl@diku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilsluttes vores netværk. Jeg har kig på enten Tiscali eller Uni2, som
> udbyder, da de tillader at man deler forbindelsen.

Er du sikker på de tillader man deler forbindelsen flere lejligheder
imellem? Det er jeg nemlig ikke....

VH Tobias

Fra : John Sahl

Dato : 19-10-02 00:08

Tobias Nielsen wrote:
> Er du sikker på de tillader man deler forbindelsen flere lejligheder
> imellem? Det er jeg nemlig ikke....

Tiscali tillader det i al fald.

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
http://www.MandeZonen.dk når du er træt af

Fra : Thomas Dahl Pedersen

Dato : 19-10-02 17:38

Tobias Nielsen wrote:

> Er du sikker på de tillader man deler forbindelsen flere lejligheder
> imellem? Det er jeg nemlig ikke....

Ja, jeg har checket.

/Thomas

Fra : Henning

Dato : 20-10-02 18:05

> [...]
>ekstrabetaling på ?? kr.) en Interjak 300.
>Er der nogen der kan sige noget godt/dårligt om disse routere?

Er nogle af dem "aktive" eller kan en bruger lægge hele nettet ned,
ved at downloade fra en hurtig server?
Ellers ville det nok være bedre at lave din egen router på Linux
el.lign, hvor du kan begrænse de enkelte brugeres bøndbredde.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Thomas Dahl Pedersen

Dato : 20-10-02 20:26

Henning wrote:

> [...]
> Ellers ville det nok være bedre at lave din egen router på Linux
> el.lign, hvor du kan begrænse de enkelte brugeres bøndbredde.

Jeg forventer at alle routere vil dele båndbredden ligeligt mellem
eksisterende forbindelser, igennem den. Problemet er at folk vha. f.eks.
download accelerator og lign. programmer, der opretter flere forbindelser
til samme server, kan stjæle båndbredde fra de andre brugere. Det er dog
relativt nemt at overvåge netværket og finde ud af hvem, det er der gør det
og så ellers sende et tæskehold afsted .
Det er i øvrigt et problem man vil have, uanset hvilken forbindelse man har.
En linux-router kan løse problemet, men det er ikke helt trivielt og kræver
at der er nogle der gider sætte sig ind i det.

Thomas

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-10-02 00:28

> Jeg forventer at alle routere vil dele båndbredden ligeligt mellem
> eksisterende forbindelser, igennem den.

Det gørr den ikke.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Thomas Dahl Pedersen

Dato : 21-10-02 14:50

Martin Højriis Kristensen wrote:

> "Thomas Dahl Pedersen" <tdahl@diku.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det gørr den ikke.

Kan du uddybe det? Hvordan fordels trafikken så?
Jeg ved at andre boligforeninger har gode erfaringer med lignende løsninger.

Thomas

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-10-02 15:04

> Kan du uddybe det? Hvordan fordels trafikken så?

En alm router sender pakker videre i den rækkefølge den modtager dem og
ser ikke forskel på forskellige maskiner.
Dvs. hvis du har 5 sessioner kørende mod en hurtig server så vil du få
meget mere trafik end naboen som kun har 1 session kørende mod en
langsommere server.

> Jeg ved at andre boligforeninger har gode erfaringer med lignende
løsninger.

Hvilke løsninger?

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Thomas Dahl Pedersen

Dato : 21-10-02 16:52

> [...]

> Dvs. hvis du har 5 sessioner kørende mod en hurtig server så vil du få
> meget mere trafik end naboen som kun har 1 session kørende mod en

OK, jeg kan se problemet.

> løsninger.
>
> Hvilke løsninger?

Deling af ADSL-forbindelser. Se feks. www.svanenet.dk og www.abb11.dk.

Thomas

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-10-02 17:52

> Deling af ADSL-forbindelser. Se feks. www.svanenet.dk og www.abb11.dk.

Det kan såmænd sagtens bruges. Et kollegie jeg kender til bruger en
ganske alm. router og har så nogle "adfærdsregler".
Personligt ville jeg bruge en prioriterende router/linux-kasse.
Jeg ville desuden ikke turde stå som ansvarlig for nogetsomhelst
medmindre hver enkelt bruger har offentlig og sporbar IP

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Thomas Dahl Pedersen

Dato : 21-10-02 21:05

Martin Højriis Kristensen wrote:

> "Thomas Dahl Pedersen" <tdahl@diku.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det kan såmænd sagtens bruges. Et kollegie jeg kender til bruger en
> ganske alm. router og har så nogle "adfærdsregler".

Ja, på kollegiegaarden er de vist 300 om 2Mbit....jeg er nu glad for det
ikke er mig

> Personligt ville jeg bruge en prioriterende router/linux-kasse.

Ja, det har jeg kigget på, men vi prøver lige uden først.

> Jeg ville desuden ikke turde stå som ansvarlig for nogetsomhelst
> medmindre hver enkelt bruger har offentlig og sporbar IP

Hvad er du bange for? Jeg tror ikke lige vi kan få tildelt 200 offentlige
ip-adresser, selvom vi spørger pænt.
Hvad mener du med sporbar ipaddr? At du til hver en tid vil kunne se hvem
der har haft hvilken ip og lavet narrestreger på nettet?

/Thomas

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-10-02 21:20

> Hvad mener du med sporbar ipaddr? At du til hver en tid vil kunne se
hvem
> der har haft hvilken ip og lavet narrestreger på nettet?

Ja

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Gustaf Serve

Dato : 21-10-02 23:07

Thomas Dahl Pedersen skrev:

>Hvad er du bange for? Jeg tror ikke lige vi kan få tildelt 200 offentlige
>ip-adresser, selvom vi spørger pænt.

Det burde vel ikke være det allerstørste problem at få tildelt en /24,
hvis I kan dokumentere at jeres setup kræver det. Fx. at den service I
skal stille til rådighed for 'kunderne' (beboerne) er en fast
(offentlig) IP addresse (evt. pga. problemer med NAT).

--
Gustaf Serve