Formatering af dato
Fra : Peter Kjær

Dato : 17-10-02 12:18

Hejsa,

Sider lige og leger med min først ASP side opbygget fra grunden, men er
løbet ind i et formateringsproblem med dato.

I min access database står den som DD-MM-ÅÅÅÅ men resultatet på min asp side
viser MM-DD-ÅÅÅÅ (kan ses på www.dacor.dk/test.asp)

Hvordan ændre jeg denne formatering ?

Koden er :
strSQL = "Select * from Log order by Dato Desc"

Set rs = Conn.Execute(strSQL)

Do

Response.Write rs("Dato") & " " & rs("Tid") & "<br>"

rs.MoveNext

Loop While Not rs.EOF

--
Mvh,

Peter Kjær
www.air365.dk - Dykkerklubben for alle certifikater.
www.dacor.dk - Min hjemmeside om dykning og UV-fotografering

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-10-02 12:45

On Thu, 17 Oct 2002 13:17:39 +0200, "Peter Kjær"
<PeterFJERNES@dacor.dk> wrote:

> [...]
>løbet ind i et formateringsproblem med dato.
>
>I min access database står den som DD-MM-ÅÅÅÅ men resultatet på min asp side

Du er røget ind i et udbredt problem: Dato/tid og ASP
Ofte hjælper det at sætte Locale-ID i toppen af dine ASP-sider:
<% Session.LCID = 1030 %>
- hvis det altså er dansk, du ønsker.

Dernæst skal du for forståelsens skyld være opmærksom på, at den måde
dine dato/tid-værdier er formatteret i Access *ingen* indflydelse har
på, hvordan de vises i ASP.

Det er *værdierne* og ikke formatet, der hentes fra databasen!

Det samme gælder den modsatte vej: Sørg for at det er *værdier* du
håndterer, og ikke formater, når du indsætter i/opdaterer databasen.

Derudover lige et par kommentarer til din kode (som dog ikke har noget
med dit problem at gøre):

>Koden er :
>strSQL = "Select * from Log order by Dato Desc"

Det er generelt en dårlig idé at bruge "SELECT * ...", brug i stedet:
"SELECT field1, field2, field3 ..."
- altså nævn alle feltnavne, så er det nemmere at styre i koden og der
er også lidt performance at hente.

>Do

Her ville jeg sætte:
Do While Not rs.EOF
- og så fjerne betingelsen i bunden. Ellers går den jo ind i loopen
første gang, selv om der måske ikke er nogen poster i dit recordset.

>Response.Write rs("Dato") & " " & rs("Tid") & "<br>"

Hvorfor har du Dato og tid i hver sit felt?

Kommentarerne er bare ment som lidt "finpudsning", som måske kan spare
dig for problemer senere

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Peter Kjær

Dato : 17-10-02 16:19

> Du er røget ind i et udbredt problem: Dato/tid og ASP
> Ofte hjælper det at sætte Locale-ID i toppen af dine ASP-sider:
> <% Session.LCID = 1030 %>
> - hvis det altså er dansk, du ønsker.

Cool¨...lige hvad jeg stod og manglede

Tak for hjælpen

Fra : Jørgen Müller

Dato : 18-10-02 19:03

Hej

Du kan også bruge:

Response.Write FormatDateTime(rs("Dato"),2)

--
Med Venlig Hilsen

Jørgen Müller