af med kartoflerne? -et lidt langt indlæg,~
Fra : PJM

Dato : 17-10-02 11:20

Min kærestes dejlige lille supertølter kom galt afsted i lørdags. Efter den
daglige ridetur, slap hun den løs i folden og så tog pokker ved bæstet. Den
fulgte med et par ryttere udenfor, glemte at se sig for og tonsede igennem
både hegn og noget skrammel, der lå i vejen. Med det resultat, at den både
fik grimme skrammer og haltede fælt bagefter. Så slemt at dyrlægen var inde
på tanken om at aflive den. Men min dejlige og godhjertede kæreste gav den
et døgn og den kom sig forbløffende i løbet af den første nat, hvor vi
sammen med en håndfuld bekymrede hestetøser sad og vågede over den i
stalden. Nu efter nogle dage er den holdt op med at have ondt af sig selv og
vil ud til de andre heste -og vi har besluttet at gå en stille tur med den i
eftermiddag og trappe lidt op efterhånden. Om et par uger er den sikkert
fit-for-fight igen og det kunne jo være den lykkelige afslutning på den
historie. Men det er ikke første gang, den har skabt vanskeligheder. I
foråret skulle jeg for første (og hidtil eneste) gang prøve at ride den -det
varede 10 sekunder, før den strøg afsted under mig på jagt efter nogle
hopper i en anden fold. Jeg blev hængende i luften lidt og faldt så ned og
slog ryggen slemt. Men hesten slog sig endnu mere i forsøget på at springe
ud af folden. Og den har flere gange i sommerens løb været tæt på at lave
ulykker -især når der har været andre heste i nærheden. I min kærestes
hænder er den blid som en kattekilling og hun vil selvfølgelig helst beholde
den. Men på et eller andet tidspunkt, må det vel ende galt. Vil det mon
hjælpe at kastrere den? Jeg skylder at fortælle, at vi taler om en 5-årig
islænderhingst, med stort potentiale og som min kæreste er blevet budt 45000
kr for. Derfor er hun i et stort dilemma -og gode råd modtages med tak.

mvh
pjm

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 17-10-02 12:20

PJM wrote:
> [...]
> hænder er den blid som en kattekilling og hun vil selvfølgelig helst beholde
> den. Men på et eller andet tidspunkt, må det vel ende galt.

Rigtig ærgelig situation, I er kommet I. Desværre er det noget svært at
give et reelt bud på, hvad problemet er.

> Vil det mon
> hjælpe at kastrere den?

Det er der en overvejende sandsynlighed for - hingste har tendens til at
være sådan. Men mange vallakker der er kastreret sent beholder en del af
"hingsteopførslen".

> Jeg skylder at fortælle, at vi taler om en 5-årig
> islænderhingst, med stort potentiale og som min kæreste er blevet budt 45000
> kr for. Derfor er hun i et stort dilemma -og gode råd modtages med tak.

Hingste skal som regel behandles en del anderledes end andre heste. De
kræver lidt flere faciliteter, og kan faktisk ikke altid så godt rides.
Det kan være, at det er det I oplever.

-dennis

Fra : Liz

Dato : 17-10-02 20:07

Det er ikke sikkert at det hjælper på problemet at kastrere hesten. Især
hvis han har fået lov at bedække. Han er trods alt fem år gammel og vil nok
stadig være hingste i hovedet hvis ikke i kroppen!! Taler af erfaring!

Mvh Liz

Fra : PJM

Dato : 17-10-02 17:35

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse
> være sådan. Men mange vallakker der er kastreret sent beholder en del af
> "hingsteopførslen".

Ja, og i så fald vil det jo være både spild og en skam at gøre det. Min
kæreste er også bange for, at den mister noget af "gejsten".

> Hingste skal som regel behandles en del anderledes end andre heste. De
> kræver lidt flere faciliteter, og kan faktisk ikke altid så godt rides.
> Det kan være, at det er det I oplever.

Som sagt er der ingen problemer i at ride den for min kæreste -et par af
hendes veninder rører den også på skift uden problemer og er ellevilde med
den . Det er de der "svipture" vi gerne vil sætte en stopper for. Og
løsningen skal jo holdes op i mod både hestens skønne temperament og
arbejdsglæde -og selvfølgelig også dens værdi i kroner og ører. Så alle gode
råd er fortsat velkomne.

mvh
pjm

Fra : Kenneth

Dato : 17-10-02 20:41

"PJM" <doink@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
45000
> kr for. Derfor er hun i et stort dilemma -og gode råd modtages med tak.

Hm, I har vist fået jer lidt af et problem der. Ud fra hans adfærd at dømme
vil jeg tro, at han allerede ved så meget om, hvad man 'bruger hopper til',
at en kastration ikke vil ændre særligt meget.

Jeg vil foreslå, at I får fat i bogen 'At danse med heste', af Klaus
Ferdinand Hempfling. Hans metoder indenfor at etablere et dominansforhold
til hesten udvirker på det nærmeste mirakler, og for det meste kan
hingste-unoder afhjælpes med, at hesten er klar over, hvem der bestemmer.

Udover Hempfling kan man naturligvis også anbefale Monty Roberts, men det er
ikke særligt nemt at få fat i hans instruktions-materiale her i Danmark.

Held og lykke - krydser fingre for I ikke får brug for dyrlægen

Fra : Liz

Dato : 17-10-02 21:07

Kan også anbefale Fra Rytter Til Hest af Gitte Naldal, men bedste er at tage
på kursus, fx med Jasmin Scrause, se www.naturalhorse.dk Hun er bare
eminent god og er også dansker, trods navnet! Hvis der er nogen der kan
noget med heste, så er det hende.

Mvh Liz

Fra : PJM

Dato : 18-10-02 01:39

"Liz" <lizb@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på kursus, fx med Jasmin Scrause, se www.naturalhorse.dk Hun er bare
> eminent god og er også dansker, trods navnet! Hvis der er nogen der kan

Tak for tippet -det skal prøves.

mvh
pjm

Fra : Winther

Dato : 17-10-02 22:31

> [...]
45000
> kr for. Derfor er hun i et stort dilemma -og gode råd modtages med tak.

Sælg ham. Det bliver ikke nemmere med tiden at holde ham på fold, og driften
efter hopper er åbenbart så stor, at han er ligeglad med hegn og det hele.
Jeg går ud fra, at i har et ordentlig hegn til ham. Kastration tvivler jeg
på hjælper. Jeg har tre gående som alle er kastreret det første forår. De to
af dem er meget hingstet og bedækker også hvis de går sammen med en hoppe,
der er i brunst, og især én af dem er værre hingstet end de fleste hingste
jeg har mødt. Så jeg tvivler på, at det hjælper. Jeg ville sælge den, før
den får en skade der gør den ubrugelig....

Vh. Winther

Fra : PJM

Dato : 18-10-02 01:57

"Winther" <Falk-petersen@removethisadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg har mødt. Så jeg tvivler på, at det hjælper. Jeg ville sælge den, før
> den får en skade der gør den ubrugelig....

Nu er det jo faktisk sin sag bare lige at sælge sin ven, der 99% af tiden
opfører sig eksemplarisk. I første omgang vil vi følge Liz's råd og modtage
en form for "terapi". Og så skal vi have kigget på hegnet omkring folden,
hvor han går. Det er et 1.5m højt bræddehegn -lige med undtagelse af ca 10 m
i et hjørne, hvor der kun er trådhegn. Det bliver lavet om nu i weekenden.

mvh
pjm

Fra : Nina Svanholm

Dato : 18-10-02 09:25

> [...]
> i et hjørne, hvor der kun er trådhegn. Det bliver lavet om nu i weekenden.

Hejsa

Det er noget af et problem i har fået der........jeg kan på det varmeste
anbefale Poda hegns Hippolux hegn (håber det staves sådan) Det er godt nok
lidt dyrt, men det beskytter hesten når den prøver at drøne igennem på den
måde at det er så stærkt at det li´som "kaster" hesten tilbage i folden uden
at det skærer sig ind i ben osv.og det går ikke i stykker-hegnet altså. Jeg
har selv haft sådan et hegn, og det gav mig virkelig en tryghed ved at lade
hestene være på fold uden at man skulle gå og holde øje med dem hele tiden.
Håber i finder en løsning, det ville da være synd og skam at skulle skille
sig af med ham.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : PJM

Dato : 18-10-02 11:02

"Nina Svanholm" <hammer@telefona.dk> skrev i en meddelelse

> Håber i finder en løsning, det ville da være synd og skam at skulle
skille
> sig af med ham.

Hmmmm! Nogle gange har jeg leget lidt med tanken om, hvordan han vil tage
sig ud på en tallerken sammen med en bagt kartoffel og grøn salat. Nej, min
kæreste vil næppe af med ham -hun har haft ham i 3 år og efter weekendens
uheld er hun vist blevet så glad for kræet, at jeg næsten frygter, den skal
flytte ind i stuen en dag. Nu prøver vi med lidt prof -hjælp og får sammen
med dem, der har folden, hegnet lavet, så den ihvertfald ikke risikerer det
samme igen. Et helt nyt hegn bliver det næppe til -folden er ret stor og
ikke vores. Iøvrigt er han kommet sig så meget, at han nok får lov at traske
lidt omkring udenfor her i weekenden, hvor vi har tid til at holde lidt øje
med ham. Indrømmet -jeg er sgu også blevet lidt ekstra pjattet med den glade
lille fætter i den seneste uges tid .

mvh
pjm

Fra : Nina Svanholm

Dato : 18-10-02 14:07

> Hmmmm! Nogle gange har jeg leget lidt med tanken om, hvordan han vil tage
> sig ud på en tallerken sammen med en bagt kartoffel og grøn salat.

- Det er vist godt at han ikke kan læse (eller høre hvad du tænker)

Nu prøver vi med lidt prof -hjælp og får sammen
> med dem, der har folden, hegnet lavet, så den ihvertfald ikke risikerer
det
> samme igen.

- Det lyder som en god ide´!

Et helt nyt hegn bliver det næppe til -folden er ret stor og
> ikke vores.

- Nå, okay. Jeg kan godt forstå at i så ikke lige sætter et nyt hegn op på
en anden mands mark.

Indrømmet -jeg er sgu også blevet lidt ekstra pjattet med den glade
> lille fætter i den seneste uges tid .

*GRINE* sådan er det altså bare med de små uldtotter

Håber vi hører mere til jeres lille vildbasse!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : PJM

Dato : 19-10-02 13:47

> Indrømmet -jeg er sgu også blevet lidt ekstra pjattet med den glade
>
> *GRINE* sådan er det altså bare med de små uldtotter

Ja -især når man oplever, at omgangen med disse er helt anderledes end i den
mere "etablerede" hesteverden!

> Håber vi hører mere til jeres lille vildbasse!

Det kan i jo gøre allerede nu. Et par dage med trasketure rundt om i
terrænet har givet ham en forventning om at få en rytter på ryggen, men det
må nu vente, til han ikke længere har sår tilbage rundt omkring på kroppen.
Vi har også i samarbejde med nogle "kollegaer" aftalt at "provokere ham
lidt", for at se, hvordan han reagerer, når vi står med ham og de andre
rider forbi udenfor. I formiddag var der ingen problemer, hegnet er
repareret og vi gentager forsøget og trapper lidt op i løbet af weekenden.
Men lige nu står den altså på familiekomsammen -og mon ikke også at
"vildbassen" har godt af at slippe væk fra alt for omklamrende
menneskehænder en nats tid? Han er iøvrigt ikke uoveråget...

mvh
pjm

Fra : Heidi Falch

Dato : 18-10-02 18:07

PJM <doink@hotmail.com> skrev:

<snip en lang historie/forklaring>

Hingste er og bliver mere "stride" end hopper/vallakker. Vi har hos
os pt. 6 stk. 1 på 14, 1 på 6, en 5 års, en 3 års, en 2 års og en fra

sidste sommer.
Ham på 14 har intet imod at der går damer med på ridebanen, når han
rides, men andre hingste?! Af en eller anden grund kan han *bestemt*
ikke lidt ham på 5, som godt ved, hvad damer er til (bare ikke helt
ved, *hvornår* de er til det...), og brummer af både damer, vallakker

og andre hingste, når han møder dem/rider forbi dem på banen. Faktisk

gjorde han (ham på 14) på et tidspunkt hvad han kunne for at bide den

anden, på trods af at de begge have ryttere på ryggen - han var da
bare *så* ligeglad, for der var jo en anden hingst på HANS
territorie.

Pt. har vi kun een hoppe - shetlænder - der er i brunst, og den
eneste, der reagerer på hende er faktisk Blossi - den på 5, men han
gør til gengæld også i stor stil. Og han kan også godt finde på at
skide højt og flot på den person, der måtte sidde på ryggen af ham -
i lighed med andre nytilredne heste. Det er blot voldsommere, når han

gør det.

Men det der gør dem "stride" er vel også det folk, der rider hingste,

godt kan lide - der er "mere lys i pæren", mere temperament.

Nårh - men tilbage til dit problem

Har I nogen ide om, *hvorfor* pokker tog ved ham? Gik der damer i
brunst i nærheden eller lign?

Din uheldige oplevelse i foråret kunne meget vel skyldes, at damerne
udenfor folden var i brunst, og så tager instinkterne altså over.
Måske det også har været tilfældet i løbet af sommeren?

Måske det kunne hjælpe at have hesten et sted, hvor der er andre
hingste, som han evt. kan gå sammen med og få "afreageret" - du
skriver ikke noget om, hvad han evt. går sammen med pt. - og hvor der

var folk, som var vant til hingste-unoder, der kunne hjælpe til hvis
det blev nødvendigt.

Hmm, undskyld, hvis det blev lidt rodet, jeg sidder og hop-fryser, og

er på vej i bad efter en lang dag ude i stalden

--
Knus,

Trolden

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-10-02 18:30

In article <3db03fa9$0$3384$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Heidi Falch wrote:
> PJM <doink@hotmail.com> skrev:

<snip>

> Men det der gør dem "stride" er vel også det folk, der rider hingste,
>
> godt kan lide - der er "mere lys i pæren", mere temperament.

Helt klart, jeg foretrækker så afgjort hingste, men jeg mener godt
at der kan være forskel på dem, og at man kan nå langt med opdragelse.

> Hmm, undskyld, hvis det blev lidt rodet, jeg sidder og hop-fryser, og

"og hop, og passerede trolden 140, helt vildt, hun er nu den nye
dfdh-mester i hop-frysning. Tillykke her fra"

JonB

Fra : PJM

Dato : 19-10-02 12:55

"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> skrev i en meddelelse
> Nårh - men tilbage til dit problem
>
> Har I nogen ide om, *hvorfor* pokker tog ved ham? Gik der damer i
> brunst i nærheden eller lign?

Denne gang virkede det vist mest som om han bare ville ud og "lege med".

> Din uheldige oplevelse i foråret kunne meget vel skyldes, at damerne
> udenfor folden var i brunst, og så tager instinkterne altså over.

Ja -det tør siges, og det VAR sikkert grunden. Masser af dejlige dameheste
og 75 kg ikke fastspændt ballast afklaredes på et par mikrosekunder.

> Måske det også har været tilfældet i løbet af sommeren?

Måske -vi er ikke helt sikre, da vi ikke var til stede mere end den ene
gang.

> [...]
> skriver ikke noget om, hvad han evt. går sammen med pt. - og hvor der
> var folk, som var vant til hingste-unoder, der kunne hjælpe til hvis

Jo, der er andre heste -er ikke helt sikker på hvilke, for der bliver
skiftet lidt ud af og til. Måske skulle hun flytte den et sted hen, hvor
forholdene er lidt mere rolige. Det er også en af de ting, der kommer på
banen i løbet af weekenden, sammen med de andre, der har deres heste der.

> Hmm, undskyld, hvis det blev lidt rodet, jeg sidder og hop-fryser, og
> er på vej i bad efter en lang dag ude i stalden

Håber du har fået varmen nu . Og selv knus .

mvh
pjm

Fra : PJM

Dato : 08-11-02 22:37

"PJM" <doink@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Min kærestes dejlige lille supertølter kom galt afsted i lørdags.

Kun lige for at fortælle, at han er på toppen igen og slet ikke til at køre
træt. Det er som om, han vil vise, at han kan indhendte næsten en måneds
sygefravær. I dag skiftedes vi til at tølte og gallopere rundt på ham i
næsten 3 timer med kun få korte pauser. Jeg fik ondt i røven, min kæreste
fik ondt af hesten. Og hesten fik ondt af sig selv: "Øv, er vi allerede
færdig?". Der var helt klart masser af energi tilbage i ham, men det gemmer
vi nu til her i weekenden, hvor den står på et par lange ture ude i
omgivelserne. Jeg elsker sgu den krikke nu -og jeg elsker endnu mere min
kæreste, fordi hun gav den chancen for at komme sig i stedet for at lade den
slå ned og hæve forsikringen.

mvh
pjm

Fra : PJM

Dato : 08-11-02 23:05

> Jeg elsker sgu den krikke nu -og jeg elsker endnu mere min
> kæreste, fordi hun gav den chancen for at komme sig i stedet for at lade
den
> slå ned og hæve forsikringen.

Glemte lige at tilføje, at mine egne kartofler ville have været i alvorlig
fare, hvis jeg havde forventet andet af hende).

mvh
pjm