150W Psu er det nok?
Fra : Ukendt

Dato : 17-10-02 11:10

Hejsa...

Er en 150W psu nok til at trække en VIA eden 800Mhz mobo og en 60gb Maxtor
fluid hd?

/jkv

Fra : Peter Holm

Dato : 17-10-02 11:48

<jkv> wrote in message news:3dae8c65$0$1026$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Hejsa...
>
> Er en 150W psu nok til at trække en VIA eden 800Mhz mobo og en 60gb Maxtor
> fluid hd?
>
> /jkv

Hvis det er en maskine helt uden CD-drev, blæsere, RAM, grafikkkort, lyd
osv, så tror jeg såmen det er rigeligt. Skal maskinen derimod belastes i
stød, hvor de mange elementer pludselig skal arbejde sammen, så tror jeg det
kniber.

Peter
(min 1200 duron med 2 hd's kommer aldrig over 165W ved stabil kørsel)

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-02 11:50

> [...]
> osv, så tror jeg såmen det er rigeligt. Skal maskinen derimod belastes i
> stød, hvor de mange elementer pludselig skal arbejde sammen, så tror jeg

Der er grafik, lyd, net kort onboard +1 PCI netkort +cpu blæser...

/jkv

Fra : Robert Jensen

Dato : 17-10-02 11:54

SNIP

> Peter
> (min 1200 duron med 2 hd's kommer aldrig over 165W ved stabil kørsel)

Hvordan måler du det ?
har nemlig problemer med at min psu er for lille (300W) men har endnu ikke
stødt på noget der rent faktisk måler det

mvh

Robert

Fra : Esben

Dato : 17-10-02 12:00

"Robert Jensen" <fjerndette_svend_dellepude@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:aom4re$lmh$1@sunsite.dk...
> [...]
ikke
> stødt på noget der rent faktisk måler det

Du kan låne en elmåler hos din lokale elforsyner - men selvom du fx kun
måler pc'en til at bruge 190 watt, så kan PSU'en på 300 watt stadig være
underdimensioneret.

--
Esben

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 17-10-02 13:51

Min kører med en 54 watts strømforsyning uden problemer

Rune

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-02 17:47

"Rune Friis Jørgensen" <rfj@friis-partnere.dk> skrev..."

> Min kører med en 54 watts strømforsyning uden problemer

Erhm, hvor finder man sån' en fætter !? 54 watt lyder meget lille og kold :)

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 17-10-02 17:53

Det er den også!

Det er et MOREX kabinet

http://www.procase.com.tw/2677.htm

Strømforsyningen er af samme slags som til bærbare -> ingen blæsere, og
kabinetblæseren er ikke nødvendig (især ikke hvis kabinettet står lodret og
du har en kølig harddisk)

Rune

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-10-02 19:32

"Rune Friis Jørgensen" <rfj@friis-partnere.dk> wrote in message

> [...]
>
> Strømforsyningen er af samme slags som til bærbare -> ingen blæsere, og
> kabinetblæseren er ikke nødvendig (især ikke hvis kabinettet står lodret

Hmm spændende...

Men der står Output 12V DC

Laver den ikke 5V DC ? eller hvad med strøm til bundkortet??

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-02 18:10

> Min kører med en 54 watts strømforsyning uden problemer

Ok, kan den virkelig godt trække en helt normalt størrelse harddisk?

/jkv

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 17-10-02 18:12

Der er en 120 GB Maxtor disk i. Den bruger (i idle) 3,75 watt.

Rune

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-02 18:45

> Der er en 120 GB Maxtor disk i. Den bruger (i idle) 3,75 watt.

Ok, det lyder da spændende ;) Er det en PSU fra en gammel bærbar? hvordan
har du kablet den til mobo og HD?

/jkv

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 18-10-02 00:29

Det kan skam købes færdigsamlet!

Lad mig henvise til http://www.mini-itx.com/store/ hvor man kan købe Morex
kabinetter, EPIA motherboards etc.

Der sidder en lille konverter inde i kabinettet ved siden af motherboardet
der laver 12 V DC om til ATX-strøm.

Rune

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-02 00:58

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> skrev..."

> Det kan skam købes færdigsamlet!
>
> Lad mig henvise til http://www.mini-itx.com/store/ hvor man kan købe Morex
> kabinetter, EPIA motherboards etc.

Jeps det ser spændende ud, og eftersom priserne er angivet i £ må man gå ud
fra at produkterne afsendes fra UK, altså inden for EU, hvilket betyder at
man slipper for at betale told og moms...

Dog synes jeg at det er TEMMELIG dyrt, men ok hvis det skal være småt og
lydsvagt skal man måske hoste lidt op for det :)

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 19-10-02 13:08

Hvordan kan du synes at 150 £ (1.800 kr.) er dyrt for kabinet, motherboard
og CPU.
Jeg ser tit at folk er villige til at betale 300-400 kr. for en støjsvag
køler til processoren. DET ER DYRT!
Læg lidt ram (512MB =500 kr.) og en harddisk (80 GB = 1000 kr.) oveni, og du
har et komplet system der er fuldstændigt lydløst for 3.500,-

Ja, det er bevidst at jeg tager priserne inkl. moms, da Englænderne måske
nok kan sælge uden moms, men der vil blive lagt importmoms på inden du
modtager varen, og du vil modtage et girokort fra Told- og Skat.

Endvidere har jeg rundet lidt op for at give plads til fragt.

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-02 13:28

> [...]

du
> har et komplet system der er fuldstændigt lydløst for 3.500,-

Morex Cubid 2688R £69,33
Teac CD224E Slimline CDROM £54.05

Dvs. noget med (123,38*11,8252) = 1458,99 DKR

De to ting synes jeg er dyrt - HD, RAM, osv. ved man jo hvad koster - ITX
kortet er jo derimod billigt i mine øjne :)

> Ja, det er bevidst at jeg tager priserne inkl. moms, da Englænderne måske
> nok kan sælge uden moms, men der vil blive lagt importmoms på inden du
> modtager varen, og du vil modtage et girokort fra Told- og Skat.

Selvfølgelig skal man betale den engelske moms (VAT) - sådan er det jo altid
når man handler i EU - men man er netop fri for at skulle betale dansk moms
af produkter + forsendelse på denne måde :) Desuden er den engelse VAT
væsentlig mindre end den danske moms.

mvh

Peter Farsinsen