Start af fortune ved login
Fra : Rudi Hansen

Dato : 26-02-01 13:08

Hvor skal man ligge kaldet af programmet fortune ved indlogning i RedHat
7.0.
Jeg har prøvet at ligge det i brugerens .bashrc og det virker da også, men
så skal det ligges ind per bruger,
er der ikke et sted man kan lægge det hvor det gælder for alle brugere,
uanset hvilken shell de bruger?

Fra : Peter Makholm

Dato : 26-02-01 14:22

"Rudi Hansen" <Rudi.Hansen@axdata.com> writes:

> er der ikke et sted man kan lægge det hvor det gælder for alle brugere,
> uanset hvilken shell de bruger?

Lad mig indlede med at sige:

ONDT, ONDT, ONDT!!!

Kan du holde nallerne fra brugernes opsætning, med mindre det er
kritisk for at bruge din maskine!

Og så til det seriøse svar:

Nej, der er ingen opstartsfil, som alle shell bruger. Men da det er et
begrænsede antal shell, der kan bruges som login-shell (cat
/etc/shells) burde det være nogenlunde overkommeligt at sætte det op
for hver shell. På min maskine ville det være nok at gøre det i
/etc/bashrc og /etc/zshrc.

Du ville kunne indsætte en ". /etc/shellrc" i begge disse filer, og så
oprette en /etc/shellrc med de ting du ville have alle til at køre. Du
skal så bare være opmærksom at du ikke kan bruge noget som helst
scripting ud over at lave en flad liste at komandoer, der skal udføres.

--
Peter

Fra : Allan Jensen

Dato : 26-02-01 14:35

Den Mon, 26 Feb 2001 13:21:44 skrev Peter Makholm <peter@makholm.net>:

> Kan du holde nallerne fra brugernes opsætning, med mindre det er
> kritisk for at bruge din maskine!

Enig

> Nej, der er ingen opstartsfil, som alle shell bruger.

/etc/profile?

Allan

Fra : Peter Makholm

Dato : 26-02-01 14:46

aj@no-svendts-spam.dk (Allan Jensen) writes:

> /etc/profile?

Nope!

Jeg tror bare at bash sourcer den. Jeg ved der er programmer der
opfatter den som ren opsætning af formen "VAR=VALUE". csh tror jeg
slet ikke rører den og vil slet ikke fatte det, hvis man bare prøver
at source den.

Alt i alt, lad være med at satsen på at /etc/profile bliver brugt til
noget.

--
Peter

Fra : Allan Jensen

Dato : 26-02-01 15:06

Den Mon, 26 Feb 2001 13:46:22 skrev Peter Makholm <peter@makholm.net>:

> Nope!
>
> Jeg tror bare at bash sourcer den. Jeg ved der er programmer der
> opfatter den som ren opsætning af formen "VAR=VALUE".

Er det ikke /etc/environment?

> csh tror jeg slet ikke rører den og vil slet ikke fatte det, hvis man
> bare prøver at source den.

OK. Kender ikke csh.

> Alt i alt, lad være med at satsen på at /etc/profile bliver brugt til
> noget.

Hm. Det har nu ellers altid virket for mig, men jeg har også holdt mig
til sh/bash/ksh.

Allan

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 26-02-01 14:51

> /etc/profile?

Nej.

Fra : Rudi Hansen

Dato : 26-02-01 18:09

> Lad mig indlede med at sige:
>
> ONDT, ONDT, ONDT!!!

Ok, så har jeg prøvet at lægge kommandoen ind i .bashrc i brugernes login
script.
Men problemet med det er bare at hvis brugeren afvikler et eller andet
script, så bliver .bashrc åbentbart kørt for så bliver der også udskrevet en
fortune.

Her er .bachrc
-------------------
# .bashrc

# User specific aliases and functions

# Source global definitions
if [ -f /etc/bashrc ]; then
. /etc/bashrc
fi
/usr/games/fortune

Fra : Peter Makholm

Dato : 26-02-01 18:49

"Rudi Hansen" <Rudi.Hansen@birkeland.dk> writes:

> Men problemet med det er bare at hvis brugeren afvikler et eller andet
> script, så bliver .bashrc åbentbart kørt for så bliver der også udskrevet en
> fortune.

Det er ikke min erfaring:

xyzzy% echo "fortune" >> .bashrc
xyzzy% bash
New England Life, of course. Why do you ask?
brother@xyzzy$ exit
xyzzy% cat > footest
#!/bin/bash

echo "footest!!"
xyzzy% chmod a+x footest
xyzzy% ./footest
footest!!
xyzzy%

Det ville da også være i modstrid man manualsiden. Prøv at læs
manualsiden, specielt afsnittet, der hedder INVOCATIONS. Der står
præcis hvad du behøver.

--
Peter

Fra : Rudi Hansen

Dato : 27-02-01 09:11

> Det er ikke min erfaring:
Ok.

> xyzzy% ./footest
> footest!!
> xyzzy%
Når jeg gør det samme får jeg dette ved afvikling af footest.

[rsh@birke3 rsh]$ ./footest
It is difficult to legislate morality in the absence of moral legislators.
footest!
[rsh@birke3 rsh]$

> Det ville da også være i modstrid man manualsiden. Prøv at læs
> manualsiden, specielt afsnittet, der hedder INVOCATIONS. Der står
> præcis hvad du behøver.
Er det manualsiden til fortune du mener for der er det ikke noget
INVOCATIONS afsnit.

Fra : Peter Makholm

Dato : 27-02-01 09:27

"Rudi Hansen" <Rudi.Hansen@axdata.com> writes:

> Er det manualsiden til fortune du mener for der er det ikke noget
> INVOCATIONS afsnit.

Nej, til bash.

--
Peter

Fra : frank damgaard

Dato : 01-03-01 09:20

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> [...]

> /etc/shells) burde det være nogenlunde overkommeligt at sætte det op
> for hver shell. På min maskine ville det være nok at gøre det i

se evt. http://www.sslug.dk/foredrag/shell/
som er foredragsnoter om bash/zsh/tcsh
Der er et afsnit om opsætningsfiler.

Og i øvrigt kan man blot læse manualsiderne til de pågældende shell
og se hvilke opstartsfiler der anvendes.
Specielt zsh er afhængig af hvordan den er oversat og har mange
opsætningsfiler...

--
Frank Damgaard