IP-bestemmelse
Fra : Jimmy

Dato : 16-10-02 23:49

Hej

Findes der en database/fil man kan downloade, hvor man kan matche folks
IP'er mod og derved se, hvilket land de kommer fra?

A la en postnummer-tabel.

Mvh
Jimmy

Fra : Thygesen

Dato : 17-10-02 00:39

"Jimmy" <spoerg@efter.den> skrev
> Findes der en database/fil man kan downloade, hvor man kan matche folks
> IP'er mod og derved se, hvilket land de kommer fra?
>
> A la en postnummer-tabel.

Du kan bruge DNS lookup til dette kan du f.eks. bruge komponentet: Dynu.DNS,
Wscript.Shell eller Socket.Tcp

Ved DNS lookup får den adresse der er opsat til reverse lookup for IP
adressen:

Har vi f.eks. ip-adressen:
80.63.95.16

Så får vi adressen: 0x503f5f10.albnxx13.adsl.tele.dk

og så kan du se hvilket land personen kommer fra.

Mvh. Christoffer Thygesen

e-mail: cht@cht.dk

Fra : Jimmy

Dato : 17-10-02 10:18

"Thygesen" <cht@cht.dk> wrote in message news:aoktgu$hlt$1@sunsite.dk...
> "Jimmy" <spoerg@efter.den> skrev

> Du kan bruge DNS lookup til dette kan du f.eks. bruge komponentet:
Dynu.DNS,
> Wscript.Shell eller Socket.Tcp

Hmm - er nogle af disse komponenter indbygget i W2K?

Mvh
JImmy

Fra : Thygesen

Dato : 17-10-02 12:48

> Dynu.DNS,
>
> Hmm - er nogle af disse komponenter indbygget i W2K?

Ja, Wscript.Shell findes i W2K og Socket.TCP kan hentes gratis fra
http://tech.dimac.net (det er freeware).

Dynu DNS kan du hente på denne adresse, men det er vidst kun en trial
version, du kan få der:
http://www.dynu.com/dynudns.asp

Mvh. Christoffer Thygesen

Fra : Jimmy

Dato : 18-10-02 22:31

"Thygesen" <cht@cht.dk> wrote in message news:aom89a$8fv$1@sunsite.dk...

> Ja, Wscript.Shell findes i W2K og Socket.TCP kan hentes gratis fra
> http://tech.dimac.net (det er freeware).

Er der nogen der har en tutorial/manual til WScript.Shell?

Jeg får ingen fej når jeg kører den men heller ingen resultater.

<%
Host = "64.211.240.238"
Set WSH = Server.CreateObject ("Wscript.Shell")
WSH.Run "%ComSpec% ping "& Host
%>

Mvh
Jimmy

Fra : Jakob Andersen

Dato : 19-10-02 15:54

"Jimmy" <spoerg@efter.den> wrote
> Er der nogen der har en tutorial/manual til WScript.Shell?

<http://msdn.microsoft.com/library/en-us/script56/html/wsoriWindowsScriptHos
t.asp>

> [...]
> <%
> Host = "64.211.240.238"
> Set WSH = Server.CreateObject ("Wscript.Shell")

Det der sker i ovenstående at du udfører ping kommandoen i en commandprompt
der ikke er synlig og derfor er der ikke så meget sjov ved det, du bliver
nødt til at gemme resultatet i en tekstfil og så åbne den bagefter

Der er faktisk et eksempel på ovenstående her:

<http://www.asp101.com/articles/jason/reversedns/default.asp>

--
Jakob Andersen

Fra : Jimmy

Dato : 19-10-02 20:04

> Der er faktisk et eksempel på ovenstående her:
>
> <http://www.asp101.com/articles/jason/reversedns/default.asp>

Ja det havde jeg faktisk også prøvet, men mærkeligt nok virker det ikke.
Det genererer ingen textfil på serveren og fejler derfor når den så forsøger
at aflæse den...

Mvh
JImmy

Fra : Jakob Andersen

Dato : 20-10-02 01:01

> [...]
> Ja det havde jeg faktisk også prøvet, men mærkeligt nok virker det ikke.
> Det genererer ingen textfil på serveren og fejler derfor når den så

Og du er sikker på at IUSR_<maskinnavn> har skriverettigheder til stedet
hvor du prøver at generere filen?

--
Jakob Andersen

Fra : Jimmy

Dato : 20-10-02 08:32

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> wrote in message
> "Jimmy" <spoerg@efter.den> wrote
> forsøger
>
> Og du er sikker på at IUSR_<maskinnavn> har skriverettigheder til stedet
> hvor du prøver at generere filen?

Ja det er jeg.
Jeg skriver i samme mappe, som jeg lægger andre text-filer og
Access-databaser...

Featuren er vel slået fra på serveren, men det er bare mærkeligt den ikke
melder om en fejl.

Mvh
JImmy

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-10-02 00:53

On Thu, 17 Oct 2002 00:49:00 +0200, "Jimmy" <spoerg@efter.den> wrote:

>Findes der en database/fil man kan downloade, hvor man kan matche folks
>IP'er mod og derved se, hvilket land de kommer fra?
>
>A la en postnummer-tabel.

Nej. Generelt kan man ikke ud fra IP-nummer sige noget kvalificeret
om, hvor folk kommer fra geografisk.

Selvfølgelig kan man sige med en rimelig sandsynlighed, at de fleste
IP-numre under fx CyberCity's eller TDC Internet's net er placeret i
Danmark. Men man kan sagtens forestille sig, at større selskaber har
alle deres internationale afdelinger placeret som en del af samme net.

Så selv om du kan stykke nogle del-billeder sammen, så vil du aldrig
kunne opbygge en "telefonbog" eller "postnummer-tabel".

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-10-02 01:02

On Thu, 17 Oct 2002 01:52:44 +0200, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
wrote:

>Så selv om du kan stykke nogle del-billeder sammen, så vil du aldrig
>kunne opbygge en "telefonbog" eller "postnummer-tabel".

Se desuden:

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Thygesen

Dato : 17-10-02 07:59

> Se desuden:

Man kan i stedet undersøge hvilket sprog browseren bruger. Det gøres med
følgende kode:

Request.ServerVariables("HTTP_ACCEPT_LANGUAGE")

Mvh. Christoffer Thygesen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-10-02 09:12

Som svar på skriblerier forfattet af Thygesen

> Request.ServerVariables("HTTP_ACCEPT_LANGUAGE")

Det ved jeg snart ikke - jeg kører fx konsekvent med US/English
En dansk/amerikaner overthere kunne fx køre med dansk

Men det ville da være udmærket at bruge denne indstilling i forb med
internaliosering af ens website

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-10-02 22:19

Thygesen skrev:

> Man kan i stedet undersøge hvilket sprog browseren bruger.
> Det gøres med følgende kode:
>
> Request.ServerVariables("HTTP_ACCEPT_LANGUAGE")

Det er ikke det sprog browseren er skrevet i/til (altså sproget i
menuerne), men derimod det sprog brugeren vælger som
førsteprioritet til websider. Netop derfor er det et glimrende valg
til at bestemme hvilken sprogversion man vil præsentere en bruger
for. Så vidt jeg ved er det den eneste indstilling man som bruger
frit kan konfigurere. MS bruger netop denne funktion til at vælge
sprog på WindowsUpdate.

En ulempe er dog at mange brugere ikke selv har valgt indstillingen
i deres browser (hvis de aldrig har opdaget den står den
sandsynligvis til engelsk hvis man benytter en engelsk
browserversion.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : sonny kristensen

Dato : 17-10-02 10:59

Jimmy wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> Findes der en database/fil man kan downloade, hvor man kan matche folks
> IP'er mod og derved se, hvilket land de kommer fra?

det vil blive nemmere med den nye IP ver.6 der bliver IP nemelig delt op
ligsom post nummer til forkellige lande men der går lidt tid før at det er
opgraderet over hele verden til at køre med den nye version...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-10-02 12:12

On Thu, 17 Oct 2002 09:59:06 +0000 (UTC), sonny kristensen
<syreballon@ofir.dk> wrote:

>det vil blive nemmere med den nye IP ver.6 der bliver IP nemelig delt op
>ligsom post nummer til forkellige lande men der går lidt tid før at det er
>opgraderet over hele verden til at køre med den nye version...

Det lyder "interessant" - betyder det, at hvis man har en
organisation, som dækker flere lande, så kan man ikke ligge i samme
subnet?
(Vi er vist efterhånden Off-topic, så derfor XFUT til dk.edb.netvaerk
- hvilket betyder, at denne posting x-postes til dk.edb.netvaerk, og
at svar til denne ryger derover.)

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-10-02 23:08

On Thu, 17 Oct 2002 13:12:17 +0200, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
wrote:

> Det lyder "interessant" - betyder det, at hvis man har en
> organisation, som dækker flere lande, så kan man ikke ligge i
> samme subnet?

Hvis man har en organisation, der dækker flere lande, så er man
slet ikke interesseret i at de forskellige lokationer er i samme
subnet. Men det er et spørgsmål om netværksdesign, ikke om IPv4
vs IPv6.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/