AMD Palomino XP / XP Thoroughbred
Fra : Martin Persson

Dato : 16-10-02 21:46

Jeg spekulerede på hvad forskellen på de to CPU typer er? (jf subj.)

Hvad med Palomino MP?

Jeg tænker på at købe en XP af en eller anden art og har set på ASUS'
bundkort A7V333 ATX, men ville lige høre hvad i andre ville vælge?

Hvad er Firewire når man snakker bundkort?

På forhånd tak
Martin

Fra : Robert Jensen

Dato : 16-10-02 22:44

"Martin Persson" <dis-mp@get2net.dk> wrote in message
> Jeg spekulerede på hvad forskellen på de to CPU typer er? (jf subj.)
>
> Hvad med Palomino MP?
MP = 2 procesorer på et bundkort
(kun nyttigt i meget grafisk krævende programmer)

> Jeg tænker på at købe en XP af en eller anden art og har set på ASUS'
> bundkort A7V333 ATX, men ville lige høre hvad i andre ville vælge?
har det selv...det er kanon med pc2700 ddr ram
ville måske vælge det nye med kt400 chipsæt og så købe den nye xp processor
der kører 333 mhz, så man har et system der kører fuldt 333 mhz.
har selv 2100+ og det kører pefekt.

> Hvad er Firewire når man snakker bundkort?
en hutig måde at forbinde eksterne enheder på...bruges mest når man har
digitle kamerarer eller hd (ting der kræver stor båndbredte)
Det er bare en ekstra onboard ting ligesom usb 2.0, netkort og lign.

> På forhånd tak
> Martin

velbekommen

Robert

Fra : o&u

Dato : 17-10-02 08:21

On Wed, 16 Oct 2002 22:46:01 +0200, "Martin Persson"
<dis-mp@get2net.dk> wrote:

>Jeg spekulerede på hvad forskellen på de to CPU typer er? (jf subj.)

læs tråden i dk.edb.hardware.overclocking

>Hvad med Palomino MP?
>
>Jeg tænker på at købe en XP af en eller anden art og har set på ASUS'
>bundkort A7V333 ATX, men ville lige høre hvad i andre ville vælge?

Gængs board, men der er noget mere moderne med kt400 chipset.
http://www17.tomshardware.com/mainboard/02q4/021007/index.html

>Hvad er Firewire når man snakker bundkort?

Firewire er en konkurrent til usb 2.0, så hvis ikke du har noget med
firewire er usb 2.0 vel at foretrække. Bliver nok meget udbredt.

mvh

John

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 17-10-02 15:12

"Martin Persson" <dis-mp@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg spekulerede på hvad forskellen på de to CPU typer er? (jf subj.)
>
> Hvad med Palomino MP?

MP står for Multi Processing.
Palomino MP er med andre ord beregnet til at køre i dualkonstellationer med
2 CPU'er.
Ellers er den identisk med XP med tilsvarende clockfrekvens.
En MP processor kan dog også sagtens køre i et single CPU setup.
Forskellen mellem XP og MP skulle være, at MP er SMPenabled. Dvs CPU'erne
snager i hinandens cache, så der ikke startes på den samme tråd 2 gange.
Hvorvist XP'erne reelt er SMP-enabled eller ikke, vides ikke. Begge CPU'er
kan dog køre dual, men der er vist ingen, der har prøvet at benchmarke
ydelsen fra de to processorer over for hinanden.
MP er dog meget dyrere.
Det skal lige siges, at MP ikke er låst på multiplyeren; L1 broerne, mens XP
er låst.
Det er altså fra start af lettere at clocke en MP-Processor end det er med
en XP.
XP'eren kan dog låses op med lidt epoxylim, ledende maling og megen
fingersnilde.

Forskellen mellem Palomino og Thoroughbred kan du læse om i tråden: [OT?]
Palomino vs. Thoroughbred i dk.edb.hardware.overclocking

Firewire er meget brugt til Video-in altså DV-signal, hvor det er aldeles
glimrende.
Det bruges ikke til så meget andet.
USB2 er den nye standard som afløser USB1,1 og som er bagudkompatibelt med
samme.
Det er meget værd, da hastigheden er så høj at det kan bruges til externe
drev og lign.
USB2 vil blive den fremherskende standard i den kommende tid.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Michael Nielsen

Dato : 18-10-02 15:53

Martin Persson wrote:
> Jeg spekulerede på hvad forskellen på de to CPU typer er? (jf subj.)
TB er de nyeste udgave - det er det. Den skulle vist udvikle lidt mindre
varme.

> Hvad med Palomino MP?

> Jeg tænker på at købe en XP af en eller anden art og har set på ASUS'
> bundkort A7V333 ATX, men ville lige høre hvad i andre ville vælge?
Jeg har det og det kører bare derud af Lækkert MB