Dato
Fra : Flemming Jensen

Dato : 16-10-02 19:23

Hej igen.

Jeg har det lidt skidt med at skrive så mange indlæg så hurtigt efter
hinanden, men jeg er meget tæt på at være færdig med det forum jeg er ved at
lave, så nu skal det altså være færdigt.

I min Access database har jeg feltet Dato defineret som Standarddatoformat,
hvilket vil sige, f.eks. 13-10-2002 14:57:53.

Det er bare alt for langt. Vil meget gerne nøjes med 13-10-02 14:57, men jeg
kan simpelthen ikke finde ud af hvordan. Har prøvet selv at definerer
formatet for dato feltet i Access, men når jeg henter det på siden, bliver
det stadig 13-10-2002 14:57:53, altså det lange format.

Så kom jeg til at tænkte på at, det egentlig ikke gør noget at feltet er
langt i databasen, hvis man på en eller anden måde kan tvinge den til kun at
skrive de første 5 tegn, så springe 6 tegn over og igen skrive de næste 5
tegn, på selve siden. Måske er det muligt at lave en funktion der kan
omdanne det format i databasen til det jeg gerne vil have ud på siden?
Hvordan skal sådan en funktion se ud?

Kan noget a la det lade sig gøre?

Tak endnu en gang

__
Flemming Jensen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-10-02 21:45

"Flemming Jensen" <CyberOrc@tiscali.dk> wrote
> [...]
at
> lave, så nu skal det altså være færdigt.

Det gør skam ikke spor, gruppen er her jo netop til spørgsmål

> [...]
>
> Måske er det muligt at lave en funktion der kan
> omdanne det format i databasen til det jeg gerne vil have ud på siden?

<%= FormatDateTime("13-10-2002 14:57:53", 2) & " " &
FormatDateTime("13-10-2002 14:57:53", 4) %>

Dokumentation:
<http://msdn.microsoft.com/library/en-us/script56/html/vsfctformatdatetime.a
sp>

--
Jakob Andersen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 17-10-02 04:02

Jakob Andersen skrev:

> <%= FormatDateTime("13-10-2002 14:57:53", 2) & " " &
> FormatDateTime("13-10-2002 14:57:53", 4) %>
>
> Dokumentation:

<http://msdn.microsoft.com/library/en-us/script56/html/vsfctformatdatetime.a

Når jeg bruger den kode får jeg: 13-10-2002 14:57, men vil gerne have at
2002 bare bliver til 02. Muligt?

Tak

__
Flemming Jensen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 17-10-02 12:13

Er der ingen der har et forslag? Vil gerne finde ud af det startest muligt
=) Jeg er sikker på der er nogle af jer, som har haft samme problem. Man må
da kunne lave en funktion, hvor man kan sende f.eks. 13-06-2002 13:13:54 ind
og så få 13-06-02 13:13 ud. Må da kunne lade sig gøre på en eller anden
måde.

Tak

__
Flemming Jensen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-10-02 12:25

On Thu, 17 Oct 2002 13:13:29 +0200, "Flemming Jensen"
<CyberOrc@tiscali.dk> wrote:

>Er der ingen der har et forslag?

Jeg har sendt et svar 6 minutter før dit. Kan du se det?

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Flemming Jensen

Dato : 17-10-02 12:33

Jørn Andersen skrev:

> Jeg har sendt et svar 6 minutter før dit. Kan du se det?

=) Jeg svarede også på dit svar for et par minutter siden, så ja, jeg så
det, men det har du måske ikke set =) Ikke altid den opdater, som jeg gerne
vil have den til.

__
Flemming Jensen

Fra : Bjørn Fossen

Dato : 17-10-02 12:39

"Flemming Jensen" <CyberOrc@tiscali.dk> skrev i melding
> [...]

ind
> og så få 13-06-02 13:13 ud. Må da kunne lade sig gøre på en eller anden

Hva med:
Dim Gammeldato, Nydato
Gammeldato = "13-06-2002 13:13:54"
Nydato = Mid(Gammeldato, 1, 6) & Mid(Gammeldato, 9, 8)

Mvh
Bjørn

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-10-02 12:50

On Thu, 17 Oct 2002 11:39:02 GMT, "Bjørn Fossen" <bjorn@fossen.cc>
wrote:

>Hva med:
>Dim Gammeldato, Nydato
>Gammeldato = "13-06-2002 13:13:54"
>Nydato = Mid(Gammeldato, 1, 6) & Mid(Gammeldato, 9, 8)

Fikst
(Man skal dog lige være opmærksom på, at den bevarer foranstilleder
nuller.)

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Flemming Jensen

Dato : 17-10-02 13:02

Jørn Andersen skrev:

> (Man skal dog lige være opmærksom på, at den bevarer foranstilleder
> nuller.)

Ikk' forstået. Betyder det at 01-02-02 forbliver ens og ikke bliver til
1-2-02 ?

__
Flemming Jensen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-10-02 13:23

Ja.
--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Flemming Jensen

Dato : 17-10-02 13:35

Jørn Andersen skrev:

> Ja.

Så er det jo bare dejligt, for det er sådan jeg vil have det =)

__
Flemming Jensen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 17-10-02 13:00

Bjørn Fossen skrev:

> Hva med:
> Dim Gammeldato, Nydato
> Gammeldato = "13-06-2002 13:13:54"
> Nydato = Mid(Gammeldato, 1, 6) & Mid(Gammeldato, 9, 8)

Mange tak. Det var endnu bedre. På den måde kan jeg gøre det hele med en
linie:

strDato = Mid(rs("Dato"), 1, 6) & Mid(rs("Dato"), 9, 8)

Nu mangler jeg bare forståelsen. Hvad gør Mid(variable,konstant,konstant) ?
=)

Tak
__
Flemming Jensen

Fra : Bjørn Fossen

Dato : 17-10-02 13:09

> [...]
>
> strDato = Mid(rs("Dato"), 1, 6) & Mid(rs("Dato"), 9, 8)
>
> Nu mangler jeg bare forståelsen. Hvad gør Mid(variable,konstant,konstant)
?

I flg boken:
Returns a specified number of characters from a string.
Mid(string, start[, length])

Mvh
Bjørn

Fra : Flemming Jensen

Dato : 17-10-02 13:12

Bjørn Fossen skrev:

> I flg boken:
> Returns a specified number of characters from a string.
> Mid(string, start[, length])

Selvfølgelig. Kunne jeg egentlig godt selv have regnet ud. Men tak fordi du
ville finde det til mig. Næste gang skal jeg nok selv slå det op, og lade
være med at spørge =)

__
Flemming Jensen

Fra : Bjørn Fossen

Dato : 17-10-02 13:21

> [...]
>
> strDato = Mid(rs("Dato"), 1, 6) & Mid(rs("Dato"), 9, 8)
>
> Nu mangler jeg bare forståelsen. Hvad gør Mid(variable,konstant,konstant)

Kan anbefale at du laster ned Microsoft Windows Script 5.6 Documentation
http://download.microsoft.com/download/winscript56/Install/5.6/W982KMeXP/EN-
US/scrdoc56en.exe.
Den er et fint hjelpemiddel når man jobber med blant annet ASP.

Mvh
Bjørn

Fra : Flemming Jensen

Dato : 17-10-02 13:39

Bjørn Fossen skrev:

> [...]
US/scrdoc56en.exe.
> Den er et fint hjelpemiddel når man jobber med blant annet ASP.

Jov tak. Har lige installeret det. Den virker meget nyttig.

__
Flemming Jensen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-10-02 12:07

On Thu, 17 Oct 2002 05:02:19 +0200, "Flemming Jensen"
<CyberOrc@tiscali.dk> wrote:

> [...]
<snip>

>Når jeg bruger den kode får jeg: 13-10-2002 14:57, men vil gerne have at
>2002 bare bliver til 02. Muligt?

Det må være pga. en lidt speciel dato-indstilling på din server. Hvis
du vil uden om indstillingerne, kan du bruge:

strDate = Right("00" & Day(MyDate), 2) & "-" & _
Right("00" & Month(MyDate), 2) & "-" & _
Right(Year(MyDate), 2) & " " & _
Right("00" & Hour(MyDate), 2) & ":" & _
Right("00" & Minute(MyDate), 2)

- dette giver foranstillede nuller til alle værdier. Formentlig vil du
kun have foranstillede nuller ved timer/minutter, men ikke ved
dag/måned - så prøv med:

strDate = Day(MyDate) & "-" & _
Month(MyDate) & "-" & _
Right(Year(MyDate), 2) & " " & _
Right("00" & Hour(MyDate), 2) & ":" & _
Right("00" & Minute(MyDate), 2)

Det kan måske virke lidt "Klumpe-Dumpe" at gøre det på denne måde, men
du er i hvert fald så uafhængig af din servers dato-indstillinger.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Flemming Jensen

Dato : 17-10-02 12:25

Jørn Andersen skrev:

> Det må være pga. en lidt speciel dato-indstilling på din server. Hvis
> du vil uden om indstillingerne, kan du bruge:

Tror mere det er Access der driller, eller mig der ikke har forståelsen i
orden for dato delen endnu.

> strDate = Day(MyDate) & "-" & _
> Month(MyDate) & "-" & _
> Right(Year(MyDate), 2) & " " & _
> Right("00" & Hour(MyDate), 2) & ":" & _
> Right("00" & Minute(MyDate), 2)

Mange tak. Det var lige præcis sådan noget jeg tænkte på.

> Det kan måske virke lidt "Klumpe-Dumpe" at gøre det på denne måde, men
> du er i hvert fald så uafhængig af din servers dato-indstillinger.

Hvis jeg laver det om til en funktion og smider den i en af include filerne,
er det vel egentlig okay. Men det ville være "klumpe-dumpe", hvis jeg skulle
skrive koden i hver situation.

__
Flemming Jensen