Router swits Hub
Fra : TS

Dato : 16-10-02 18:19

Er der en venlig sjæl der gider give en kort forklaring på hvad man bruger
en hub til
en swits og en router.

det jeg skal bruge er, så 3 pcer kan være på stofanet uafhængigt af
hinanden er det en swits jeg behøver ???
på forhånd tak
TS

Fra : Christian Rosenberg ~

Dato : 16-10-02 18:47

Hej TS

Du skal bruge en router, en der kan lave NAT (Network Address Translator)
Forklaring:
En hub:
Er "dum" den ser ikke på hvem de forskellige pakker kommer fra eller hvor de
skal hen. Det den modtager sender den ud på alle porte. Dermed kommer der en
masse unødig trafik. Da alt data på netværket bliver sendt til alle
computere. Alle kan dermed (med det rette software) læse alt hvad der
foregår på netværket.

En switch:
Er lidt mere "klog" den ved hvilke pc'er der er på netværket, den ser på
pakkerne og ser hvor de skal hen, sender dem så til den computer. Dvs.
trafik mellem comp A og comp B kun går gennem de to og så switchen. Dermed
kan de andre heller ikke læse pakkerne.

En router:
En router er lidt "klogere" Den ved hvilke computere der er på netværket og
hvis der er subnet kender den også dem (som regel). Den router pakkerne de
rigtige steder hen udfra nogle tabeller den holder. Hvis der er NAT
indbygget betyder at den oversætter adresserne på et indternt netværkm, så
det udefra ser ud som om en computer er sluttet til.
F.eks Du har en ip på nettet, men 3 comp. sluttet til. Du sender en pakke
fra comp1. ud på nettet, routeren husker på hvilken pakke du sendte så når
du får en pakke retur fra nettet, ved routeren at den skal sendes til comp1.
osv med de andre. Den oversætter fra x antal ip'er på et internt net, til 1
stk. ud af til. Du kan hermed have næsten så mange computere bag routeren
som du vil.

Det er sådan en du skal ha' da du fra stofas side kun får en ip. Uden router
ved computerne ikke hvem af dem pakken er til. 2 computere kan ikke ha' den
samme addresse på det samme netværk.

En løsning er at ha' en af computerne til at fungere som router eller du kan
nøjes med en proxy server. Den skal så bare være tændt for at de andre
computere kan komme på nettet. Du kan også købe en router.

Mit forslag er at få en ADSL forbindelse, her kan du nemlig få en router med
som du bare slutter til en hub eller en switch, så er du kørende.

MVH

Christian Dahm

---
Christian Rosenberg Dahm
Communication Networks
Dept. of Control Engineering, AAU

---

Fra : Thomas Demant

Dato : 16-10-02 19:27

> Det er sådan en du skal ha' da du fra stofas side kun får en ip. Uden
> router ved computerne ikke hvem af dem pakken er til. 2 computere kan
> ikke ha' den samme addresse på det samme netværk.
Jeg er ikke sikker, men jeg mener at man med Stofas "Familie-opkobling" får
5 IP adresser for 25 kr./mdr. og en 2-300 kr. i oprettelse, så man kun
behøver en hub eller switch.

--
Thomas

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 16-10-02 19:33

"Christian Rosenberg Dahm" <dahm@it.dk> wrote:

>En router:
>En router er lidt "klogere"

Jeg synes det virker lidt underligt at sammenligne en router og en
switch - da de ikke tjener samme formål.

> Den ved hvilke computere der er på netværket

Ikke i højere grad end en switch.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper Yde

Dato : 16-10-02 20:50

> Jeg synes det virker lidt underligt at sammenligne en router og en
> switch - da de ikke tjener samme formål.

> Ikke i højere grad end en switch.

Hvis man f.eks. har en layer 3 switch - så kan den route mellem portene
(mener jeg at kunne huske) - så lidt sammenhæng er der vist.

mvh
Jesper

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 16-10-02 21:29

"Jesper Yde" <jesper.hansen4@e-box.dk> wrote:

>Hvis man f.eks. har en layer 3 switch - så kan den route mellem portene
>(mener jeg at kunne huske) - så lidt sammenhæng er der vist.

En layer 3 switch er ikke andet end et fikst navn for en hurtig router
med mange porte.

Derudover kommenterede jeg at routeren i højere grad "ved" hvilke
maskiner der er på nettet end en switch - hvilket efter min mening
ikke giver ret meget mening.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian Rosenberg ~

Dato : 16-10-02 23:35

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> wrote in message
> En layer 3 switch er ikke andet end et fikst navn for en hurtig router
> med mange porte.

Layer 3 switch er vel en switch der fungere på lag 3 i osi modellen, altså
netværks laget. Har jeg vist lært engang... :)
DVS. den læser ip addresserne i stedet for MAC addresserne.

---

Fra : Martin Djernaes

Dato : 17-10-02 00:54

Hi,

Christian Rosenberg Dahm wrote:
> Layer 3 switch er vel en switch der fungere på lag 3 i osi modellen, altså
> netværks laget. Har jeg vist lært engang... :)
> DVS. den læser ip addresserne i stedet for MAC addresserne.

Ja det kan du have ret i, men en switch der arbejder på lag tre er en
router. Historisk set er en switch (på lag to) en marketingsbtegenlse
for en hurtig bridge. En L3 switch er en marketingsbetegenlse for en
hurtig router. I virkeligheden burde vi snakke om en hub, en bridge og
en router. En switch findes ikke "rigtigt"

Martin

Fra : Martin Djernaes

Dato : 16-10-02 19:25

Hej,

TS wrote:
> Er der en venlig sjæl der gider give en kort forklaring på hvad man bruger
> en hub til
> en swits og en router.

Selv omm jeg helt personligt syntest at sammenligningen mellem en hub.
og en switch her er for enøjet, så er her nogle gode forklaringer:
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=hub
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=switch
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=switchhub
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=router

Martin

Fra : Christian Rosenberg ~

Dato : 16-10-02 19:52

"Martin Djernaes" <djernaes@cisco.com> wrote in message
> Selv omm jeg helt personligt syntest at sammenligningen mellem en hub.
> og en switch her er for enøjet

Nu var det jo ikke en afhandling han bad om.

---

Fra : Henrik

Dato : 16-10-02 20:03

> det jeg skal bruge er, så 3 pcer kan være på stofanet uafhængigt af
> hinanden er det en swits jeg behøver ???
> på forhånd tak

Det du skal have er en router med indbygget 4port switsh som kan købes fra
en lille 500kr sedel og opefter.Jeg selv har en 3com til ca 550 som opfylder
de fleste hjemmebrugeres behov.
http://www.3com.com/prod/dk_DK_EMEA/detail.jsp?tab=features&sku=3C855-US
Men der er også mange andre firmaer der laver lign. som sikkert er lige så
gode.
Henrik

Husk at fjerne de 4 k efter @