Størrelse på pirke....
Fra : Jesper Lau Lindhardt

Dato : 26-02-01 11:59

Hello...
Der er en kutter-tur på Øresund på trapperne og vil i den forbindelse
gerne vide lidt om størrelsen af de pirke der (bør) bruges.
Jeg ved at det afhænger meget af strøm, vindretning osv. men findes der
ikke en tommelfinger-regel for årstiden/farvandet...??

//Jesper Lau

Fra : Henric Blomqvist

Dato : 26-02-01 13:04

De få gånger jag går ut från Helsingborg eller Landskrona efter torsk
använder jag allt från en 90 grams jigg (till jiggning) till 150 grams
färglada metalklumpar. Jag fiskar dock oftast mer eller mindre rakt ner från
den oftast överbefolkade båten, dvs inget kast mot strömmen med lättare drag
och så.
Mvh Henric

Fra : Peter Schrøder

Dato : 26-02-01 15:52

Jesper Lau Lindhardt skrev...
> [...]
> Jeg ved at det afhænger meget af strøm, vindretning osv. men findes der
> ikke en tommelfinger-regel for årstiden/farvandet...??

Næh..
Men så lille en over overflade som muligt er altid
at foretrække, især hvis du skal stå i pirkesiden.
Sejler du med en skipper der udelukkende går efter "målere"
er det nogengange helt andre ting der skal på linen.
"Fiskeri" med 500grams blystænger og kæmpe trekroge er accepterede
metoder i moderne torskefiskeri. Der er ingen grund til at skrive at det
kræver en hel del af grejet at lande en 10kg's torsk, kroget i r*ven med
en
500grams pirk i kraftig strøm.
Jeg håber ikke at min mening om den slags fiskeri skinner alt for
kraftigt
igennem?
Hvorfor er det forøvrigt ikke tilladt at fiske med høtyv på gydepladserne
efter laks? Det ville være meget nemmere end al det flue-crap.
Peter
pschATmail.dk

Fra : Stefan Lund

Dato : 28-02-01 11:09

Jeg var ude med kutter for 3 uger siden i netop dette område. Der findes
sikkert en masse regler - såvel praktiske som etiske - om hvad man
bør/kan/skal anvende af pirke. Derfor fortæller jeg blot hvad de øvrige
lystfiskere benyttede.

Lang størstedelen af os fiskede med 400-500 grams pirke. Der var ikke videre
stor strøm, men ret dybt (ca 60m). Like-it-or-not så var ham som fangede
mest, også ham som brugte største pirke - sikkert fordi han kommer først ned
til fiskene. Han benyttede 600-650g.

Det er en god ide at anbringe en gummi-nak (?) i øverste springring på
pirken. (Det er en lang enkeltkrog pakket ind i et gummi-rør) Dette skulle
efter sigende forøge dine fangst-chancer.

Håber det var til lidt hjælp. God tur.
Stefan

Fra : Alex Linaa

Dato : 28-02-01 16:04

"Stefan Lund" <sl@danskeinvest.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en god ide at anbringe en gummi-nak (?)

Det hedder en gummi-makk, og er en Norsk opfindelse (makk=orm)
Den glimrer ved at rotere når den trækkes gennem vandet, og er en ren killer
til sej.

venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Henric Blomqvist

Dato : 28-02-01 19:16

Finns en sådan att inhandla på nätet och var i så fall?
Mvh Henric

Fra : Anders og Berit

Dato : 28-02-01 19:43

Prøv evt. her. Om det ikke lige findes i web-shoppen så kan man ordre pr.
mail:

www.sportdres.dk

Anders

Fra : Alex Linaa

Dato : 01-03-01 08:07

"Henric Blomqvist" <henric@telescopesoftware.se> skrev i en meddelelse
> Finns en sådan att inhandla på nätet och var i så fall?
> Mvh Henric

Her er 2 steder hvor de forhandles:

http://www.lystfiskergrej.dk/forfangmv.htm
http://www.nofi.no/4_nofibutikken/norsk_versjon/nofi_butikken_gjeldende_tilb
ud_no.htm

Jeg har været med til at bruge disse på en Norsk fjord, fisket på håndline
med et 500 grams lod i bunden, og en gummimakk på en tavs bundet til en
dertil indrettet bøjle. Det giver varme i hænderne at få en 8 kilos sej på i
80 meters dybde

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Anders og Berit

Dato : 01-03-01 21:02

På Færøerne og Grønland var håndliner standarden hvis man ikke rådede over
en snelle. Og med en 2mm flettet nylonsnor er arbejdet fra 100 m vand mindre
end med stang og hjul.

Anders