Kan man have 2 udbydere
Fra : Kim014

Dato : 19-01-01 20:48

Kan man have 2 udbydere af internettet, og få det til at køre med post
server news server ,jeg kan ikke

hej KIM

Fra : Kim Bundgaard

Dato : 19-01-01 22:38

"Kim014" <kim014@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man have 2 udbydere af internettet, og få det til at køre med post
> server news server ,jeg kan ikke
Jo da, sagtens. Men hvad er det du ikke kan finde ud af? Opsætningen?
Hvilket mail-program bruger du???

MVH

KIM BUNDGAARD

Fra : Gerner

Dato : 19-01-01 23:06

On Fri, 19 Jan 2001 20:47:44 +0100, "Kim014" <kim014@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Kan man have 2 udbydere af internettet, og få det til at køre med post
>server news server ,jeg kan ikke

Hvorfor ikke ? Bruger du ikke "internet via modem" ?

Men gruppen til at få vejledning i at opsætte din mailer til at have 2
eller flere udbydere, er nok en eller anden software gruppe.

--
ICQ #30392174

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 20-01-01 10:33

"Kim014" <kim014@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man have 2 udbydere af internettet, og få det til at køre med post
> server news server ,jeg kan ikke

News:
Du bliver nødt til at benytte en uafhængig news server som f.eks.
sunsite.auc.dk
Du skal registrere dig gratis for at skrive indlæg

Post(pop3):
For at sende emails skal du have en smtp server som tillader at sende
uanset ISP.
Den er lidt mere kringlet, hvis ikke du har f.eks. webhotel andetsteds.
Spørg evt. i dk.edb.system.ms-windows for at høre hvordan du sætter din
egen smtp server op.

PS. Jeg syntes dit spørgsmål var præcist formuleret, og forstår ikke
helt andres svar på dit spørgsmål.

--
Peter Thomas Fischer
peter@fischer.as

Fra : Gerner

Dato : 20-01-01 14:10

On Sat, 20 Jan 2001 09:33:12 GMT, Fischer & Døssing <peter@fischer.ms>
wrote:

> [...]
>egen smtp server op.
>
>PS. Jeg syntes dit spørgsmål var præcist formuleret, og forstår ikke

ja det er ikke sådan med de msoe frelste. Agent brugere har ikke det
besvær.

--
ICQ #30392174

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 20-01-01 14:51

"Gerner" <gm@telefona.dk> skrev i en meddelelse

> ja det er ikke sådan med de msoe frelste. Agent brugere har ikke det
> besvær.

Så du påstår altså, at Agent tillader, at man poster via ISP1's smtp
server, når man kobler op via ISP2 ?
Og omvendt.
Forklar venligst.

Du siger yderligere, at Agent tillader, at man poster/læser ISP1's news
server når man kobler op via ISP2 ?
Og omvendt.
Forklar venligst.

Hvis ikke disse påstande, så må der jo være samme besvær med multiple
ISP'ere hvad enten man bruger Agent eller OE.

Forklar venligst begrebet OE frelst.
Sammenhold gerne OE besværet og multiple ISP med daglig brug af Agent
for gennemsnitsbrugeren.

FUT: dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express
--
Peter Thomas Fischer
peter@fischer.as

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-01-01 19:19

Fischer & Døssing <peter@fischer.ms> wrote:

>FUT: dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express

Hvorfor vil du diskutere Agent i den gruppe. Er du en troll?

--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 20-01-01 19:21

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor vil du diskutere Agent i den gruppe. Er du en troll?

Grundet sammenhængen med OE.

Denne gruppe er ikke egnet.

--
Peter Thomas Fischer
peter@fischer.as

Fra : Gerner Mo

Dato : 21-01-01 16:29

On Sat, 20 Jan 2001 13:50:43 GMT, Fischer & Døssing <peter@fischer.ms> wrote:

>"Gerner" <gm@telefona.dk> skrev i en meddelelse

>Så du påstår altså, at Agent tillader, at man poster via ISP1's smtp
> [...]

Du får ikke svar i den gruppe du futter til ! Ganske uinteressant for mig at
abonnere på.

Jeg på står ikke det du skriver jeg påstår. Det er din fortolkning af
spørgsmålet, som jeg ikke deler.

>Du siger yderligere, at Agent tillader, at man poster/læser ISP1's news
>server når man kobler op via ISP2 ?
>Og omvendt.
>Forklar venligst.

Det har jeg heller ikke skrevet. Lad din feljagtige fortolkning ligge.

> [...]
>
>Forklar venligst begrebet OE frelst.
>Sammenhold gerne OE besværet og multiple ISP med daglig brug af Agent

Det vil fylde en længere roman, og jeg har forlængt foreslået indsenderen at
skifte til en softwaregruppe.

Da jeg selv har 2 udbydere og bruger Agent samt ms internet via modem til at
forbinde mig med, så kan jeg roligt sige at man sagtens kan have 2 udbydere og
connecte til dem med den samme mailer, når bare man ved hvad man gør.

Jeg aner intet om msoe og hvordan man opsætter den til brug for connect til 2
udbydere eller flere.

Et lille tips til dem der ikke forstår metoden. Jeg har aldrig påstået det kan
ske samridigt.

>FUT: dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express
En temmelig uinteressant gruppe for Agent brugere.

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 21-01-01 18:29

"Gerner Mo" <gerner.mo@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Du får ikke svar i den gruppe du futter til ! Ganske uinteressant for mig
at
> abonnere på.

Læs her:
http://www.usenet.dk/netikette/gruppe.html

Og naturligvis helt generelt her:
http://www.usenet.dk

Der er noget der hedder netikette...!

--
Mvh. Søren C. Fischer

http://www.image.dk/~lmarr

Fra : Gerner Mo

Dato : 21-01-01 23:12

On Sun, 21 Jan 2001 17:28:42 GMT, "Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> wrote:

>"Gerner Mo" <gerner.mo@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Der foreligger et FORSLAG til netikette. Det er ikke noget man skal følge.
Hvis man skal, så henvis til en tekst hvor en org. har VEDTAGET, at alle skal
følge en bestemt netikette.

Hvad du læser rundt omkring er stadig kun FORSLAG og VEJLEDNINGER.
Hvis nu visse folk undlod at pådutte andre disse forslag som om de skal
følges, så var usenet en tand fredeligere.

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 22-01-01 00:04

> Hvad du læser rundt omkring er stadig kun FORSLAG og VEJLEDNINGER.
> Hvis nu visse folk undlod at pådutte andre disse forslag som om de skal
> følges, så var usenet en tand fredeligere.

Du er koblet op via Wanadoo ?

Citat dine abb-betingelser:
"Mobilix kan efter påkrav afbryde kundens forbindelse til .... overtræder
den til enhver tid gældende net-etikette"

Find det selv i dine aftalevilkår - der er ikke tale om forslag, men derimod
om nogle du ER underlagt.
Utilfreds med det? Så find en dansk ISP der ikke har en tilsvarende pasus i
deres abb-betingelser!

--
Mvh. Søren C. Fischer

http://www.image.dk/~lmarr

Fra : Gerner Mo

Dato : 22-01-01 14:29

On Sun, 21 Jan 2001 23:03:34 GMT, "Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> wrote:

> [...]
>"Mobilix kan efter påkrav afbryde kundens forbindelse til .... overtræder
>den til enhver tid gældende net-etikette"

Jamen kan mobilix eller du selv henvise til en GÆLDENDE netikette ?
Kan din udbyder henvise til ovenstående ?

At man skriver sådan i kundevilkår er ikke det samme som at det gælder.

>Find det selv i dine aftalevilkår - der er ikke tale om forslag, men derimod
>om nogle du ER underlagt.

Hvordan kan man pådutte folk følgende indledning til rfc 1855, som gældende
netikette ?

>RFC 1855
>
>Netiquette Guidelines
>
>Status of This Memo
>
>This memo provides information for the Internet community. This memo does
>not specify an Internet standard of any kind. Distribution of this memo is
>unlimited.

>Utilfreds med det? Så find en dansk ISP der ikke har en tilsvarende pasus i
>deres abb-betingelser!

Altså bruger de en vejledning og fortæller folk den gælder ?
Kan den holde rent juridisk tror du ?

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 22-01-01 17:10

> Altså bruger de en vejledning og fortæller folk den gælder ?
> Kan den holde rent juridisk tror du ?

Prøv om du kan find Hr. Bo Warmings email-adresse og spørg ham..
Hvis nogen ved det, må det være ham...

--
Mvh. Søren C. Fischer

http://www.image.dk/~lmarr

Fra : Gerner Mo

Dato : 22-01-01 19:05

On Mon, 22 Jan 2001 16:09:56 GMT, "Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> wrote:

>"Gerner Mo" <gerner.mo@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

>Prøv om du kan find Hr. Bo Warmings email-adresse og spørg ham..
>Hvis nogen ved det, må det være ham...

Nå, slap opfindsomheden om netikette op ? Ingen argumenter der holder vand ?

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 22-01-01 21:37

> Nå, slap opfindsomheden om netikette op ? Ingen argumenter der holder vand
?

En debat af hvad "gældende netikette" er hører ikke til i denne gruppe.
Tag diskussionen op med din ISP.
Jeg er ikke i tvivl om hvad min ISP mener - og der er en pasus i mine
abb-betingelser som svarer til det du er underlagt.

--
Mvh. Søren C. Fischer

http://www.image.dk/~lmarr

Fra : Gerner Mo

Dato : 22-01-01 22:49

On Mon, 22 Jan 2001 20:37:18 GMT, "Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> wrote:

>"Gerner Mo" <gerner.mo@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

>?
>
>En debat af hvad "gældende netikette" er hører ikke til i denne gruppe.

Såh, det drejer sig da om hvad udbydere pådutter kunderne i deres aftaler med
kunderne. Muligvis til ris&ros.
Men nu hygger vi os så godt her.
Ingen tvinger dig til at være med.

>Tag diskussionen op med din ISP.

Det har jeg gjort, bare for din skyld

>Jeg er ikke i tvivl om hvad min ISP mener - og der er en pasus i mine
>abb-betingelser som svarer til det du er underlagt.

Jamen så læg dig ned og spil død, over for sådan et misbrug.
Så er du heller ikke alene, da mange ser ud til at have fattet kærlighed til
et forslag til netikette. Måske for belejliget at henvise debatter de taber
til en ubrugelig gruppe ? Jeg bruger gerne den autoritetstro til det der
forslag til at høvle lidt på folk der poster forkert og sådan. Vejledning
kaldes det vist.

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Jan Petersen

Dato : 23-01-01 15:46

Den Mon, 22 Jan 2001 22:49:13 +0100, Gerner Mo <gerner.mo@wanadoo.dk>
skrev:

>Jeg bruger gerne den autoritetstro til det der
>forslag til at høvle lidt på folk der poster forkert og sådan. Vejledning
>kaldes det vist.

At svine folk til kaldes ikke en "vejledning. Men det er du jo nok klar
over, GVerner.
--
mvh JP

Lottokupon med ikke udbetalt milliongevinst købes. Max. pris 50.-

Fra : Gerner Mo

Dato : 23-01-01 17:07

On Tue, 23 Jan 2001 15:46:01 +0100, Jan Petersen <janpeter@post4.tele.dk>
wrote:

>At svine folk til kaldes ikke en "vejledning. Men det er du jo nok klar
>over, GVerner.

Ja, du tjener jo mange penge på at undervise usenetbrugerne i hvordan man
tilsviner folk. Du er jo ekspert i at tilsvine folk.

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Jan Petersen

Dato : 23-01-01 19:12

Den Tue, 23 Jan 2001 17:07:04 +0100, Gerner Mo <gerner.mo@wanadoo.dk>
skrev:

>Ja, du tjener jo mange penge på at undervise usenetbrugerne i hvordan man
>tilsviner folk. Du er jo ekspert i at tilsvine folk.

Bevis det, tak.

Fra : Gerner Mo

Dato : 23-01-01 20:11

On Tue, 23 Jan 2001 19:11:35 +0100, Jan Petersen <janpeter@post4.tele.dk>
wrote:

>Bevis det, tak.

Hvad ? At du tilsviner folk ? Hiv mig i retten så skal jeg forelægge tons af
beviser.

--
30392174@pager.icq.com

Fra : N/A

Dato : 22-01-01 19:04

Fra : Gerner Mo

Dato : 22-01-01 19:04

On Mon, 22 Jan 2001 13:35:32 GMT, apj@nerd.dk (Andreas Plesner Jacobsen)
wrote:

>In article <inbo6tghok37v409f6du50tnvaua5mar10@4ax.com>, Gerner Mo wrote:
>>
>[netikette]

>Ja, udbyderne vælger selv, hvem de vil handle med.

Et er at vælge selv, noget andet er at fravælge på grundlag af en betingelse i
aftalen, som er juridisk tvilvsom (mine ord).

Du må regne med at hvis den skal holde, så må de have en tekst liggende og
helst tilsendt kunderne som tillæg til aftalen (på dansk) for at kunderne ikke
kan være i tvivl om hvad der er "gældende net-etikette".

Som det er nu, skal kunderne lede efter en tekst som skulle være gældende.
Kan du henvise til en gældende net-etikette ? Altså så der ikke er tvivl om at
teksten gælder.

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Peter B. Juul

Dato : 22-01-01 19:39

Gerner Mo <gerner.mo@wanadoo.dk> writes:

> [...]
> Kan du henvise til en gældende net-etikette ? Altså så der ikke er tvivl om at

Det er jo kun svært, fordi du gør det svært.

"Opfør dig ordentligt" er sådan set alt hvad netiketten siger.
--
Peter B. Juul, o.-.o Spoilersig, The Crying Game:
The RockBear. ((^)) She's a guy.

Fra : Gerner Mo

Dato : 22-01-01 22:28

On 22 Jan 2001 19:38:38 +0100, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:

>Det er jo kun svært, fordi du gør det svært.

Det skal være svært at pådutte folk at et forslag til netikette er gældende.

>"Opfør dig ordentligt" er sådan set alt hvad netiketten siger.

Men det gør kundeaftalen ikke. den henviser til en, for mig, juridisk uholdbar
tekst, som de ikke engang gør tilgængelig for dem de siger skal følge den.
(På dansk, vel at mærke, da ikke alle usenetbrugere kan udenbysk)

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-01-01 01:09

> [...]

> juridisk uholdbar tekst, som de ikke engang gør tilgængelig for dem
> de siger skal følge den. (På dansk, vel at mærke, da ikke alle

Du er vidst blevet losset ud af rigeligt med ISP'er efterhånden til at
du kunne have kørt en prøvesag på det, hvis du virkelig troede på dit
eget gejl.

Fra : Brian

Dato : 23-01-01 01:38

lol hejsa
Har I da nogensinde hørt, at nettikette skulle have medført opsigelse af
abonoment?

Brian

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 23-01-01 02:07

"Brian" <nomail@nowhere.dk> skrev i en meddelelse
> lol hejsa
> Har I da nogensinde hørt, at nettikette skulle have medført opsigelse af
> abonoment?

Har du nogen sinde hørt om Hr. B. Warming.......?

FUT: dk.admin.netikette

--
Mvh. Søren C. Fischer

http://www.image.dk/~lmarr

Fra : Jacob Albers

Dato : 23-01-01 02:21

On Tue, 23 Jan 2001 01:37:30 +0100, "Brian" <nomail@nowhere.dk> wrote:

>Har I da nogensinde hørt, at nettikette skulle have medført opsigelse af
>abonoment?

Mon ikke Bo Warming og Gerner kan tale med der ihvertfald....

Albers

Fra : Peter Brodersen

Dato : 23-01-01 05:19

On Tue, 23 Jan 2001 01:37:30 +0100, "Brian" <nomail@nowhere.dk> wrote:

>Har I da nogensinde hørt, at nettikette skulle have medført opsigelse af
>abonoment?

I hvert fald trussel af opsigelse, hvilket har ændret på folks
opførsel.

Apopros: Er den adresse virkelig din, eller ønsker du bare at Allan
skal modtage spammails?

--
- Pede
Professionel nørd

Tilhørsforhold/disclaimer: http://www.ter.dk/disclaimer/

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 23-01-01 10:08

"Brian" <nomail@nowhere.dk> skrev i en meddelelse

> Har I da nogensinde hørt, at nettikette skulle have medført opsigelse
> af abonoment?

Ja.

Jf. tråden om www.undskyldmig.dk hostet hos www.webkoncept.dk
En meget lang tråd i dk.admin.netmisbrug.
IMO, blev hostningen stoppet af netikette aspektet.
At det drejer sig om webhotel og ikke ISP abonnement er ligegyldigt,
idet det drejer sig om kundens adfærd og netikette overfor
"...overholdelse af gældende netikette..."

--
Peter Thomas Fischer
peter@fischer.as

Fra : Peter Loumann

Dato : 23-01-01 11:49

On Tue, 23 Jan 2001 09:07:42 GMT, Fischer & Døssing <peter@fischer.ms>
wrote:

>Jf. tråden om www.undskyldmig.dk [...] i dk.admin.netmisbrug.

Du mener formentlig subj.
Ubehagelig e-mail sendt fra website
begyndende med

--
hilsen pelo
http://home1.stofanet.dk/pelo/

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 23-01-01 12:29

"Peter Loumann" <pelo@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Du mener formentlig subj.
> Ubehagelig e-mail sendt fra website begyndende med

Præcis denne sag.

--
Peter Thomas Fischer
peter@fischer.as

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-01-01 11:20

"Brian" <nomail@nowhere.dk> writes:

> Har I da nogensinde hørt, at nettikette skulle have medført opsigelse af
> abonoment?

Ja. Jeg har personligt været med til at sparke 3-4 kunder ud i tidens
løb for overtrædelser.

--
Peter B. Juul, o.-.o Quoting In-duh-viduals:
The RockBear. ((^)) "Why did you remove my briefcase?"

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 23-01-01 13:11

"Brian" <nomail@nowhere.dk> writes:

> Har I da nogensinde hørt, at nettikette skulle have medført
> opsigelse af abonoment?

Nej, netiketten har ikke. Derimod har brud på netiketten adskillige
gange ført til ophør af et kundeforhold.

/Lars
--
No one can escape the transforming fire of machines. -- Kevin Kelly

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 22-01-01 19:48

> [...]

>Kan du henvise til en gældende net-etikette ? Altså så der ikke er tvivl om at

I praksis er det baseret på, at udbyderen fortæller kunden, at man
er utilfreds med kundens opførsel. I den sammenhæng kan man enten
fortælle kunden, hvad kunden "gør galt" - eller henvise kunden til
en forklarende tekst.

Fortsætter kunden sit misbrug herefter, kan udbyderen med rette og
med henvisning til abonnementsbetingelserne ophæve aftalen med
kunden.

Mvh.
   Klaus, som snakker for sig selv - ikke for World Online.

Fra : Gerner Mo

Dato : 22-01-01 22:35

On 22 Jan 2001 19:48:04 +0100, Klaus Ellegaard <klaus@ellegaard.dk> wrote:

> [...]
>er utilfreds med kundens opførsel. I den sammenhæng kan man enten
>fortælle kunden, hvad kunden "gør galt" - eller henvise kunden til

Du mener at udbyderen kan henvise til en tekst der ikke står i kundeaftalen ?
Kunden gør jo ikke noget galt i første omgang, da den tekst udbyderen henviser
til i aftalen ikke er gældende, da en netikette ikke er en "lov" for
usenetbrugerne.

>Fortsætter kunden sit misbrug herefter, kan udbyderen med rette og
>med henvisning til abonnementsbetingelserne ophæve aftalen med
>kunden.

Det kan de jo netop ikke, hvis de henviser til "gældende netikette".

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 22-01-01 22:49

Gerner Mo <gerner.mo@wanadoo.dk> writes:

>Du mener at udbyderen kan henvise til en tekst der ikke står i kundeaftalen ?

Der står formentlig, at kunden ikke må "misbruge" sin forbindelse, og
at kunden skal opføre sig, som man bør opføre sig på Internet. Det er
basalt set op til den enkelte ISP at definere, hvad god opførsel er.

Det kan ISPen så passende meddele kunden, og hvis kunden herefter
fortsætter med at overtræde retningslinierne, kan man overveje at
sanktionere kunden.

Diskussionen er imidlertid lidt irrelevant. De fleste ISPer kan opsige
deres kunders aftale på relativ kort tid uden overhovedet at give en
grund til det. Det er mig bekendt ikke en mulighed, man benytter sig
af særlig tit, men man kan altså gøre det.

>Det kan de jo netop ikke, hvis de henviser til "gældende netikette".

Hvorfor skulle de ikke kunne det?

Er kunden så utilfreds med afgørelsen, kan kunden stævne ISPen og
ad rettens vej kræve sin opkobling tilbage. Det vil så være op til
retten at vurdere, om kunden har misbrugt abonnementet eller ej.

Mvh.
   Klaus, som taler for sig selv - ikke for WOL.

Fra : Rea721

Dato : 22-01-01 22:52

"Gerner Mo" <gerner.mo@wanadoo.dk> skrev

> Det kan de jo netop ikke, hvis de henviser til "gældende netikette".

Nu er det vist ved at være godt OT.....lad os få flyttet debatten væk fra
denne gruppe, til....dk.admin.netikette

Fut sat !

--
rea721@fabel.dk (AKA) Leon Andrea. Bevar Flyvestation Værløse..
Den sidste Operative Flyvestation øst for Storebælt.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-01-01 01:00

Gerner Mo <gerner.mo@wanadoo.dk> writes:

> Du mener at udbyderen kan henvise til en tekst der ikke står i kundeaftalen ?

Selvfølgelig kan han det. Han kan også henvis til "Gældende dansk
lov".

> Kunden gør jo ikke noget galt i første omgang, da den tekst udbyderen henviser
> til i aftalen ikke er gældende, da en netikette ikke er en "lov" for
> usenetbrugerne.

Pis med dig. Udbyderen kan sætte de krav, der passer ham.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I don't see much sense in that," said Rabbit.
The RockBear. ((^)) "No," said Pooh humbly, "there isn't. But there

Fra : Gerner Mo

Dato : 23-01-01 17:03

On 23 Jan 2001 01:00:13 +0100, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:

>Selvfølgelig kan han det. Han kan også henvis til "Gældende dansk
>lov".

Der dummede du dig vist. Gældende dansk lov kan læses af enhver.
Gældende netikette kan ikke læses noget sted.

>Pis med dig. Udbyderen kan sætte de krav, der passer ham.

Nej det kan han ikke. Brugerne er beskyttet mod mod tåbelige og urimelige
krav. Det er bare uvidst hvem der kan skride ind over for den slags krav i
kundeaftaler. Og visse krav skal kunne bevises at være rimelige eller
korrekte. At henvise til "gældende netikette" er et urimeligt krav, når en
udbyder end ikke har disse regler tilgængelige for dem der siges at skulle
overholde dem.

Jeg mangler stadig at se en udbyders hjemmesider, hvor en side har
overskriften "gældende netikette", og skulle den findes, gælder den jo kun for
den udbyders kunder, hvis de samtidig har disse som krav i deres aftalevilkår.

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-01-01 18:08

> Der dummede du dig vist.

Næh.

> Gældende netikette kan ikke læses noget sted.

So what?

Der er så megen fortolkning af gældende dansk lov, at de fleste
tvivlsomme situationer kræver assistance fra fagfolk og jævnligt endda
retssager.

Fra : Gerner Mo

Dato : 23-01-01 20:18

On 23 Jan 2001 18:07:45 +0100, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:

>Næh.

Nej, det skulle forbavse mig meget hvis du indrømmede det offentlig, men
privat har du nok røde ører.

>So what?
>
>Der er så megen fortolkning af gældende dansk lov, at de fleste
>tvivlsomme situationer kræver assistance fra fagfolk og jævnligt endda
>retssager.

Skide være med fortolkninger. Argumentet var at dansk lov kan læses af enhver,
det kan "gældende netikette ikke".

Læs evt. det svar jeg fik fra mobilix angående deres pasus i kundeaftalen om
"gældende net-etikette".

Den er ret sjov, set ud fra de rfc 1855 frelste.

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-01-01 23:00

> [...]

> det kan "gældende netikette ikke".
>
> Læs evt. det svar jeg fik fra mobilix angående deres pasus i kundeaftalen om

så lad os dog for pokker trække det hele ned på det plan, hvor det
hører til.

"Netikette" er en sammentrækning af ordene "net" og "etikette" og er
en etikette, der gælder på Nettet.

At overtræde netiketten er ikke som at køre for hurtigt på
motorvejen. Det er som at klø sig i røven lige før man giver hånd. Det
er som at råbe "fisse" en gang hvert andet minut på bibliotekets
læsesal. Det er som at snakke højlydt i mobiltelefon på en restaurant.

Vis mig den politimand, der vil løfte et øjenbryn, hvis værten,
bibliotekaren eller restauratøren smider dig ud i ovenstående
situationer og beder dig blive væk.

Det er præcis det samme hele netikette-spørgsmålet handler om.

Men du har jo gentagne gange vist dig komplet og aldeles uforstående
overfor hvad almindelig etikette er (ja, jeg _har_ snakket med nogle
af de supportere, som du har generet på det groveste i telefonen), så
hvad skulle det hjælpe at tale om netikette med dig.

Man skal kravle før man kan gå.
--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Gerner Mo

Dato : 24-01-01 00:12

On 23 Jan 2001 23:00:27 +0100, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:

>så lad os dog for pokker trække det hele ned på det plan, hvor det
>hører til.
Tja, hvis det endnu en gang kan afholde dig fra at svare på fakta.

>"Netikette" er en sammentrækning af ordene "net" og "etikette" og er
>en etikette, der gælder på Nettet.

Og du tror garanteret at etikette er er en vedtaget lov for alle at følge.
Den slags er for dem der drikker kaffe med løftet lillefinger og næsen i
vejret, når de ikke drikker kaffe.

Hvordan kan det *gælde* på nettet ? Hvem har vedtaget det ?

> [...]
>af de supportere, som du har generet på det groveste i telefonen), så
>hvad skulle det hjælpe at tale om netikette med dig.

Endnu en gang løgn, som andre af dine påstande om mig.

>Man skal kravle før man kan gå.
Og du skal lære at forstå hvad der gælder eller ej.

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Peter B. Juul

Dato : 24-01-01 00:26

> Og du tror garanteret at etikette er er en vedtaget lov for alle at følge.

Nej. Jeg ved, at etikette er en pokkers masse uskrevne regler om
hvordan man gebærder sig, hvis "man" er et nogenlunde normalt menneske
uden alvorlige sociale handicaps.

> Den slags er for dem der drikker kaffe med løftet lillefinger og næsen i
> vejret, når de ikke drikker kaffe.

Din manglende forståelse af almindelig etikette (eller "god opførsel"
som det hedder på let dansk) har du demonstreret ofte nok til at jeg
ved, at det er spildte Guds ord på Balle-Lars.

> Endnu en gang løgn, som andre af dine påstande om mig.

Orv ja. Hvor mange herinde har (eller har haft) kolleger, der er
blevet forulempet af Gernerdrengen? Mere end en.

--
Peter B. Juul, o.-.o Spoilersig, The Empire Strikes Back:
The RockBear. ((^)) Darth Vader is Luke's father.

Fra : Gerner Mo

Dato : 24-01-01 16:04

On 24 Jan 2001 00:25:47 +0100, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:

>Nej. Jeg ved, at etikette er en pokkers masse uskrevne regler om
>hvordan man gebærder sig, hvis "man" er et nogenlunde normalt menneske
>uden alvorlige sociale handicaps.

Igen det der uskrevne.
Jeg mener etik er mere et spørgsmål om moral end noget andet.

>Din manglende forståelse af almindelig etikette (eller "god opførsel"
>som det hedder på let dansk) har du demonstreret ofte nok til at jeg
>ved, at det er spildte Guds ord på Balle-Lars.

Og din etik er bedre end min, tænk om.

>Orv ja. Hvor mange herinde har (eller har haft) kolleger, der er
>blevet forulempet af Gernerdrengen? Mere end en.

Og at sende den slags løgn ud i en nyhedsgruppe, er etisk forsvarligt ?

Moralsk set er det under en massemorders moral.

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 24-01-01 16:17

Gerner Mo <gerner.mo@wanadoo.dk> writes:
> Og at sende den slags løgn ud i en nyhedsgruppe, er etisk forsvarligt ?
>
> Moralsk set er det under en massemorders moral.

HAHAHA! Tak Gerner. Du er en stor komiker. Dog bliver det svært at
tage nogetsomhelst du siger seriøst efter den indsigt.
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Fra : N/A

Dato : 24-01-01 17:18

Fra : Peter B. Juul

Dato : 24-01-01 17:18

apj@nerd.dk (Andreas Plesner Jacobsen) writes:

> Jeg har da efterhånden hørt op til flere historier om dig...

Joeh, men det er jo historier som jeg har digtet og spredt uden
grund. Det har ikke noget at gøre med Gerner.

--
Peter B. Juul, o.-.o Spoilersig, The Abyss:
The RockBear. ((^)) They survive.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 24-01-01 17:18

> Igen det der uskrevne.
> Jeg mener etik er mere et spørgsmål om moral end noget andet.

Jeg snakker ikke om etik, men om etikette.

I øvrigt er etik de regler, som man mener, at folk bør overholde og
moral er evnen til at overholde bemeldte etiske regler.

Men disse ting har intet med hinanden at gøre.

> Og din etik er bedre end min, tænk om.

Jeg kender ikke din etik, og derfor kan jeg hverken udtale dig om din
etik eller din moral fra din vinkel.

> Og at sende den slags løgn ud i en nyhedsgruppe, er etisk forsvarligt ?

Nå ja. Løgn. Det er jo det det er. Hvilket alternativt univers bebor
du for tiden?

Fra : tjah@lphunde.dk

Dato : 25-01-01 00:17

On 24 Jan 2001 17:17:36 +0100, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Nå ja. Løgn. Det er jo det det er. Hvilket alternativt univers bebor
>du for tiden?

Det er vel mere et spørgsmål om at tage sine piller til tiden.
--
MVH
Bruno Christensen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-01-01 00:25

tjah@lphunde.dk writes:

> Det er vel mere et spørgsmål om at tage sine piller til tiden.

Så længe han kun tager sine egne...

--
Peter B. Juul, o.-.o "And how are you?" said Winnie-the-Pooh.
The RockBear. ((^)) Eeyore shook his head from side to side.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 25-01-01 08:51

<tjah@lphunde.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vel mere et spørgsmål om at tage sine piller til tiden.

Ellers er jeg sikker på, at et par laksativ piller vil få systemet til
at indhente det forsømte.

FUT: ?
--
Peter Thomas Fischer
peter@fischer.as

Fra : Stefan Holm

Dato : 24-01-01 07:10

> Endnu en gang løgn, som andre af dine påstande om mig.

Var det da Verner, der generede supporterne?

--
"Tidsfluer kan lide en pil.
Frugt flyver som en banan."

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 24-01-01 10:44

> [...]
> vejret, når de ikke drikker kaffe.
>
> Hvordan kan det *gælde* på nettet ? Hvem har vedtaget det ?

Du har da skrevet under på, at du vil følge abb-betingelserne hos Wanadoo ik
??
Find en udbyder hvor du ikke skal skrive under, eller som har betingelser du
kan li.

Og lad os SÅ få flyttet denne debat til dér hvor den hører hjemme:
dk.admin.netikette

--
Mvh. Søren C. Fischer

http://www.image.dk/~lmarr

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 23-01-01 19:30

wrote:

> Der dummede du dig vist. Gældende dansk lov kan læses af enhver.
> Gældende netikette kan ikke læses noget sted.

Jeg kan tale for min ISP (TDC) som har følgende liggende på nettet:
http://www.opasia.dk/kundeservice/abonnement/abonnement.shtml
Søg selv på ordet netikette.

WOL har følgende på deres website:
--------
Er der nogle generelle regler for opførsel på USENET?

Ja, den hedder "Netiketten" og er egentlig en samling uskrevne regler. Nogle
af reglerne er dog skrevet ned <http://www.usenet.dk/netikette/>, men de er
ikke udtømmende.

I netiketten findes også information om, hvordan man rent teknisk bør skrive
sine indlæg.

---------

Og man kunne sikkert finde tilsvarende for de øvrige danske ISP'er...

--
Mvh. Søren C. Fischer

http://www.image.dk/~lmarr

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 23-01-01 19:34

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> skrev i en meddelelse

> Og man kunne sikkert finde tilsvarende for de øvrige danske ISP'er...

Ups - glemte lige Hr. Gerner Mo's ISP (Mobilix):
[citat] "Mobilix kan herudover efter påkrav hæve aftalen, hvis kunden gør
sig skyldig i spild eller misbrug af de i forbindelse med nettet
tilstedeværende ressourcer, forstyrrer nettets funktion, anvender anstødelig
eller ulovlig e-mailadresse, subdomæne eller lignende, overtræder den til
enhver tid gældende net-etikette, herunder generer andre brugere af
internettet via sin adfærd. " [citat slut]

--
Mvh. Søren C. Fischer

http://www.image.dk/~lmarr

Fra : Gerner Mo

Dato : 23-01-01 20:35

On Tue, 23 Jan 2001 18:30:28 GMT, "Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> wrote:

> [...]
>kundeaftalen ?

>Jeg kan tale for min ISP (TDC) som har følgende liggende på nettet:

Så spildte jeg tid på det gas fra dem.

>F. Kunden gentagne gange og groft overtræder den til enhver tid gældende Netikette (de uskrevne regler for god skik på Internettet).

USKREVNE regler ????????? Hvordan kan de overtrædes ?

Søgning på "netikette" gav ingen hits på temaet "gældende netikette", kun en
masse "vejledning", samt nogele sider der var udgået.
(Dokument ikke fundet (fejl 404))

> [...]
>Er der nogle generelle regler for opførsel på USENET?
>
>Ja, den hedder "Netiketten" og er egentlig en samling uskrevne regler. Nogle

Og drejer sig om en "vejledning" og henviser i sidste ende til rfc 1855
*forslaget*

> [...]
>sine indlæg.
>
>---------
>
>Og man kunne sikkert finde tilsvarende for de øvrige danske ISP'er...

Ja, temmelig sikkert, men de er stadig en henvisning til rfc 1855 *forslaget*.

Mobilix er den eneste der henviser "gældende net-etikette" til fundsatserne.

Nja, ikke rigtigt, jeg har læst tekster der nævner nyhedsgrupper og
fundsatser, men de roder rundt i begreberne og i sidste ende er det blot en
fordanskning af udvalgte tekster fra rfc 1855.

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 24-01-01 00:42

Gerner Mo <gerner.mo@wanadoo.dk> writes:

> USKREVNE regler ????????? Hvordan kan de overtrædes ?

På samme måde som skrevene regler overtrædes.

De fleste regler der regulerer social omgang mellem mennesker er
uskrevne. Heldigvis har de fleste ikke noget problem med at forstå
dem alligevel.

/Lars
--
No one can escape the transforming fire of machines. -- Kevin Kelly

Fra : Peter Brodersen

Dato : 24-01-01 05:05

On Tue, 23 Jan 2001 20:35:27 +0100, Gerner Mo <gerner.mo@wanadoo.dk>
wrote:

>USKREVNE regler ????????? Hvordan kan de overtrædes ?

Ganske let. Glem din fiksering på ordet "netikette". Andre udbydere
har regler i stil med "Kunden skal opføre sig ordentligt". Heller ikke
dette er nedskrevet, hvad det dækker over.

Men som du vist ikke har forstået - praktisk talt alle udbydere har
som en del af abonnementsbetingelserne en paragraf med at udbyderen
kan opsige aftalen med 14 dages varsel (eller en måned eller...). Det
er en del af de betingelser, som kunden selv vælger at acceptere, og
selvfølgelig bør respektere.

Fra : N/A

Dato : 23-01-01 20:06

Fra : Gerner Mo

Dato : 23-01-01 20:06

On Tue, 23 Jan 2001 16:19:12 GMT, apj@nerd.dk (Andreas Plesner Jacobsen)
wrote:

>Du _vil_ ikke forstå det?
>Udbyderen kan lodse dig ud, hvis han har en dårlig dag...der skal ingen
>grund til.

Så en kundeaftale om brugen af deres service er ikke noget værd ?
Har begge parter ikke *pligt* til at overholde skriftlige aftaler ?

Selvfølgelig vil det komme til et retsligt opgør, hvis 1 af parterne ikke
overholder aftalen.

En kunde kan af princip ikke overholde kravet på at holde sig til "gældende
netikette", når den ikke er defineret.

Dog har jeg fået følgende definering fra min udbyder.
Prøv at udrede den.

>mobilix> Kære Gerner.
>mobilix>
>mobilix> På usenet findes for alle grupper en fundats (netikette) som beskriver
>mobilix> reglerne for den pågældende gruppe. Fundatsen kan altid finds i
>mobilix> hovedgruppen. Fx findes reglerne for de danske grupper i dk.admin og
>mobilix> dk.admin.netikette.
>mobilix>
>mobilix> Som hoved gælder det alle steder, at man ikke må sende spammails eller
>mobilix> genere andre.

Fundsatsen for en gruppe er altså gældende net-etikette.
Men henvisningen til fundsatser er nok en misforståelse.

Er alle enige i mobilix defination på gældende netikette ?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-01-01 22:55

Gerner Mo <gerner.mo@wanadoo.dk> writes:

> En kunde kan af princip ikke overholde kravet på at holde sig til "gældende
> netikette", når den ikke er defineret.

Så må du jo finde dig en anden udbyder, ikke?

Hvis du ikke kan lide de aftaler du kan få hos wanadoo, så må du finde
en aftale, du kan lide. Det bliver nok svært.

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 24-01-01 00:36

Gerner Mo <gerner.mo@wanadoo.dk> writes:

> En kunde kan af princip ikke overholde kravet på at holde sig til
> "gældende netikette", når den ikke er defineret.

Jamen, det er skam defineret, det er bare ikke skrevet ned. Det vil
kræve bevisførelse lidt mere kompliceret, hvis det skulle komme til en
retssag (læs: det vil kræve ekspertudsagn), men det kan lade sig gøre.

Hvis du ikke bryder dig om de betingelser du har fået, kan du vælge
ikke at acceptere dem.

/Lars
--
No one can escape the transforming fire of machines. -- Kevin Kelly

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 24-01-01 08:46

"Lars P. Fischer" <fischer@suk.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du ikke bryder dig om de betingelser du har fået, kan du vælge
> ikke at acceptere dem.

Og lad os alle bede til, at Gerner efterprøver sin teorier hurtigst og
grundigst muligt hos alle danske ISP'ere.

--
Peter Thomas Fischer
peter@fischer.as

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-01-01 09:44

Wed, 24 Jan 2001 07:45:57 GMT, skrev Fischer & Døssing
<peter@fischer.ms>:

>Og lad os alle bede til, at Gerner efterprøver sin teorier hurtigst og
>grundigst muligt hos alle danske ISP'ere.

Amen!

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk
med hjælp og tips til din hjemmeside -

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 24-01-01 16:48

Fischer & Døssing <peter@fischer.ms> writes:

> Og lad os alle bede til, at Gerner efterprøver sin teorier hurtigst og
> grundigst muligt hos alle danske ISP'ere.

Jeg har hørt et rygte[1] om, at det plejer at være ISPerne der vælger
ikke at acceptere Gerner.

/Lars

[1] Som naturligvis kun er netop et rygte og ikke noget jeg på nogen
måde kan bakke op med fakta eller på anden måde har grund til at
mene jeg faktisk ved noget om.
--
No one can escape the transforming fire of machines. -- Kevin Kelly

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 24-01-01 16:00

"Lars P. Fischer" <fischer@suk.dk> writes:
> [1] Som naturligvis kun er netop et rygte og ikke noget jeg på nogen
> måde kan bakke op med fakta eller på anden måde har grund til at
> mene jeg faktisk ved noget om.

Ej da, Lars har fået Corporatus Legalitis!
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Fra : Peter B. Juul

Dato : 24-01-01 17:15

"Lars P. Fischer" <fischer@suk.dk> writes:

> [1] Som naturligvis kun er netop et rygte og ikke noget jeg på nogen
> måde kan bakke op med fakta eller på anden måde har grund til at
> mene jeg faktisk ved noget om.

Pas du bare på, at du ikke bliver sagsøgt for unjurier.

Fra : Brian

Dato : 23-01-01 01:40

taknisk set kan der være noget om snakken!!! Der skulle bare have stået
noget med "tilbørlig opførsel", så kan de jo selv bøje reglerne. Han ville
nok vinde en prøvesag. *ggg*

Brian

Fra : Allan Olesen

Dato : 24-01-01 00:38

apj@nerd.dk (Andreas Plesner Jacobsen) wrote:

>Ja, udbyderne vælger selv, hvem de vil handle med.

Øh, den omtalte problemstilling opstår vel først senere - altså efter
de _har_ valgt at handle med personen?

Det er ikke fordi, jeg er uenig med dig, men din argumentation er
noget uheldig.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 22-01-01 08:47

<soren@fischer.as> wrote:

> [...]
> Hvis nu visse folk undlod at pådutte andre disse forslag som om de
> skal følges, så var usenet en tand fredeligere.

Aarrrghhh...

--
Peter Thomas Fischer
peter@fischer.as

Fra : Gerner Mo

Dato : 22-01-01 14:32

On Mon, 22 Jan 2001 07:46:59 GMT, Fischer & Døssing <peter@fischer.ms> wrote:

>"Gerner Mo" <gerner.mo@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

>Aarrrghhh...

Ja, det er rigtigt, når sandheden kommer frem, så kvæles løgnerne.

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 22-01-01 15:33

> Ja, det er rigtigt, når sandheden kommer frem, så kvæles løgnerne.

Det er nemlig rigtigt

--
Peter Thomas Fischer
peter@fischer.as

Fra : Rea721

Dato : 22-01-01 17:19

"Gerner Mo" <gerner.mo@wanadoo.dk> skrev

> Ja, det er rigtigt, når sandheden kommer frem, så kvæles løgnerne.

Hmm...det passer da ikke..... har du da Indernæt fra..."Den anden side"???

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 22-01-01 18:56

"Rea721" <rea721@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> "Gerner Mo" <gerner.mo@wanadoo.dk> skrev

> Hmm...det passer da ikke..... har du da Indernæt fra..."Den anden
> side"???

LOL

--
Peter Thomas Fischer
peter@fischer.as

Fra : Gerner Mo

Dato : 22-01-01 22:51

On Mon, 22 Jan 2001 17:56:04 GMT, Fischer & Døssing <peter@fischer.ms> wrote:

>"Rea721" <rea721@fabel.dk> skrev i en meddelelse

>LOL

Jah, når de små leger kastes der med mudder.
ROFL.

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Claus Schmidt

Dato : 21-01-01 16:29

"Fischer & Døssing" skrev
> "Gerner" skrev
(...)
> Hvis ikke disse påstande, så må der jo være samme besvær med multiple
> ISP'ere hvad enten man bruger Agent eller OE.

Når jeg kobler op via TeleDanmark (og OE), så kan
jeg godt hente, skrive og sende emails via min
konto hos CyberCity.

Når jeg kobler op via min konto hos CyberCity, så
kan jeg ikke hente mine TDC-emails.

Dette har intet med typen af emailklient at gøre,
men afhænger af konfigureringen hos ISPen.

> FUT: dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express

-er derfor ikke fulgt, beklager.

--
[claus]
-som også godt forstod det opr. spgsm.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 21-01-01 16:57

On Sun, 21 Jan 2001 16:28:56 +0100, Claus Schmidt wrote:
> [...]
>jeg godt hente, skrive og sende emails via min
>konto hos CyberCity.
>
>Når jeg kobler op via min konto hos CyberCity, så

Hvis du ikke kan det, så er det fordi CyberCity blokerer
adgang til tcp/110 (pop3 porten) i deres routere, du kan
hente mail fra din TDK pop3 account fra hele verden, men
du kan ikke sende mail via TDK medmindre du kobler op via
TDK, eller bruger asmtp.mail.dk, og bruger authenticated SMTP.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Claus Schmidt

Dato : 21-01-01 17:17

"Jesper Skriver" skrev
> On Sun, 21 Jan 2001 16:28:56 +0100, Claus Schmidt wrote:
(...)

>... du kan
> hente mail fra din TDK pop3 account fra hele verden,

-skrivefejl. Du har ret. Der skulle have stået "sende".
Jeg får den der besked om at relaying er noget hø

> .. bruger asmtp.mail.dk, og bruger authenticated SMTP.

-takker! Her er jeg dog helt blank. Kan du pointe
mig til en forklaring et sted, bortset fra kvindeservice
og d.e.i.s.m+n ?

--
[claus]

Fra : Jesper Skriver

Dato : 21-01-01 18:32

On Sun, 21 Jan 2001 17:16:58 +0100, Claus Schmidt wrote:
> [...]
>
>-takker! Her er jeg dog helt blank. Kan du pointe
>mig til en forklaring et sted, bortset fra kvindeservice

sunsite.dk/RFC eller RTFM

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Claus Schmidt

Dato : 22-01-01 01:06

"Jesper Skriver" skrev

> sunsite.dk/RFC eller RTFM

Siden du omtalte begrebet med største
selvfølgelighed havde jeg håbet på et
mere letfordøjeligt svar, men tak alligevel.

--
[claus]

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 21-01-01 18:45

http://sunsite.dk/RFC/rfc/rfc2554.html

http://www.opasia.dk/kundeservice/email/opsaetn_roaming.shtml

--
Lars Kyndi Laursen
Ikke-repræsenterende som altid

Maximus Decimus Meridius: At my signal, unleash hell.

Fra : Claus Schmidt

Dato : 22-01-01 01:26

"Lars Kyndi Laursen" skrev
> On 21 jan 2001 Claus Schmidt uttered some barely human sounds which I was
> able to translate into <94f23j$t3u$1@news.inet.tele.dk>:

> http://www.opasia.dk/kundeservice/email/opsaetn_roaming.shtml

/kUndeservice/ Eminent side. Takker
mange mange gange og undskylder
stavefejl.

Jeg ville aldrig have gættet at det havde
noget med roaming at gøre, da jeg slet
ikke kender alle ISP-fagudtrykkene, men
jeg lærer hurtigt, så det kommer nok en
dag - forståelsen tager længere tid

--
[claus]

Fra : Simon Skals

Dato : 22-01-01 07:13

It seems Claus Schmidt wrote:
>Når jeg kobler op via TeleDanmark (og OE), så kan
>jeg godt hente, skrive og sende emails via min
>konto hos CyberCity.

Sende? Næppe...

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Claus Schmidt

Dato : 22-01-01 14:48

"Simon Skals" skrev

> Sende? Næppe...

Efter at have været årsag til al denne undren
foretog jeg lige en lille test hvor jeg prøvede
at sende post på kryds og tværs mellem mine
3 hjemme-emailkonti.

Selvfølgelig har du ret Simon. Det er den tredje
konto, som er oprettet i tilknytning til et web-
hotel som virker uanset hvad, og selvfølgelig
også skal gøre det.

Jeg tør ikke at spørge dig om CC også tilbyder
en "roaming"-service (som jeg har fundet ud af
at det hedder), men vil i stedet tage et kig eller 17
på cybercity.dk.

Gennem de sidste par måneder har jeg prøvet
at danne mig et indtryk af/overblik over tingenes
tilstand i denne her ISP-jungle, hvilket også er
grunden til at i har set mit navn dukke op her
nogle gange. Jeg må indrømme at der stadig
er meget jeg ikke ved, men ingen har jo sagt
at det skulle være nemt.

Jeg har koblet mig op hjemmefra med et
standard-modem og kan derfor sammenligne
udbydere på hjemmme-brugerens præmisser.
Og hvilken forskel! Det er *slet*ikke* samme
problemstillinger som når man sidder på en
fast firmalinje bag sin corporate firewall og
har en flok velkvalificerede problemløsere til
rådighed ved mindste besvær.

Jaja, det vidste jeg jo godt, men et er søkort at forstå,
osv.

Nok sentimentalitet for nu... Når man er alm.
standard-privatkunde er der med hensyn til
*pengepungen* forskelle, som gør at det kan
være en god ide at have flere udbydere samtidig.

Der er også forskelle i tjenester, som kan
tilskynde til brug af flere udbydere på samme
tid. Jeg må dog konstatere, at med hensyn
til tjenesterne, så er det de berømte
marginaler, som adskiller de forskellige ISPer,
men når marginalerne er vigtige, så forstår
man også hvorfor der er forskel på priserne.

Altså, f.eks.; alle kan levere forbindelsen, men
stabile forbindelser er en anden snak. Alle kan
levere email, men at sende og modtage når
og hvor man vil er en anden snak. Alle har NG,
men antal, filtrering, retention, etc. osv...

Og så er der det, som jo var udgangspunktet
for denne tråd; forstår de kundernes behov?

Hvis der er kunder som kan se en fordel i
at have flere udbydere, så er de jo nok også
villige til at betale det, det koster og hvis der
er noget bedre end kunder, så er det vel
betalende kunder (?!)

Man kan vel sammenfatte det under over-
skriften fleksibilitet. Der er nogle gange
behov for en type ydelser, nogle gange en
anden type. Jeg har som kunde nogle
behov som CC opfylder og andre som
TDC opfylder og det er meget naturligt
for mig at kunne bruge begge.

Problemstillingen minder lidt om de der
websites, som kun har links der åbner i
en frame inden for samme site, eller
åbner nye vinduer, så de holder på
kunden lidt længere. Man bliver sq så
træt af dem efterhånden.

Der ville heller ikke være meget sjov
ved en telia-telefon, som ikke kunne
ringe til sonofon-abonnenter, eller et
TV som kun kunne vise TV3 og et andet
som kun kunne vise TvDanmark ....

Jeg forstår at der er en problemstilling
som handler om spam og relaying. Jeg
forstår også at man ikke bare kan bruge
megamangepenge på et ordentligt news-
feed og så stille det gratis til rådighed,
jeg forstår at jeg er en lille kunde som
ikke har krav på gigantservice, jeg *er*
i det hele taget meget forstående, men
jeg er først og fremmest kunde.

Derfor er det da også lige før jeg jubler
når jeg ser at en ISP giver mulighed for
at man kan benytte sin emailkonto hos
samme, via en opkobling hos en anden.

Det er da sådan noget som gør livet lidt
lettere for sådan en som mig, og som gør
at jeg bliver mere villig til at betale lidt ekstra
for dette selskabs produkter.

En lang smøre om et mindre problem,
men forhåbentlig var der lidt at reflektere
over. Jeg takker for tålmodigheden.

--
[claus]
-der stadig udtaler sig som tilfreds privatkunde

Fra : Gerner Mo

Dato : 22-01-01 18:54

On Mon, 22 Jan 2001 14:47:39 +0100, "Claus Schmidt" <no@no.no> wrote:

>Hvis der er kunder som kan se en fordel i
>at have flere udbydere, så er de jo nok også
>villige til at betale det, det koster og hvis der
>er noget bedre end kunder, så er det vel
>betalende kunder (?!)

Mange udbydere har gratis internet konto.
Det eneste de "tjener ?" på er minutpriser.
Og deri ligger konkurrancen.

Om deres internettilbud er stabilt er ikke så vigtigt.

Hos telefona skal man vente i halve og hele timer før deres newsserver er klar
til at modtage meddelelser til nyhedsgrupperne.

Mobilix har lige haft en længere tid med store huller i newsserveren, så det
var helt tilfældigt om en meddelelse kom frem til nyhedsgrupperne eller ej.
Jeg har mistanke til at hullerne ikke er helt stoppet eller om der blot(?) er
nogle kæmpeforsinkelser.

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Peter Brodersen

Dato : 23-01-01 00:26

On Mon, 22 Jan 2001 18:53:40 +0100, Gerner Mo <gerner.mo@wanadoo.dk>
wrote:

>Det eneste de "tjener ?" på er minutpriser.
>Og deri ligger konkurrancen.
>
>Om deres internettilbud er stabilt er ikke så vigtigt.

Men hvis en udbyder er mere stabil end den anden, så går kunderne fra
den anden til den første. Og bruger online-minutter.

Fra : Claus Schmidt

Dato : 23-01-01 23:16

"Gerner Mo" skrev

> Det eneste de "tjener ?" på er minutpriser.

Jep. Og den er forskellig fra udbyder til
udbyder. Derfor kan der være økonomi
i at skifte mellem flere, afhængigt af de
konkrete behov og forskellene i pris.

Det jeg påstår, er at hvis man ikke er helt
ligeglad med økonomien, så vil man se
på hvad man får for sine penge og så bruge
den udbyder der giver mest værdi for pengene.

Hvis to produkter er ens bør man jo vælge det
billigste, men når de ikke er det, må man gøre
op med sig selv om forskellene er så store
at man er villig til at betale mere for dem.

Det er en individuel afvejning, så når du skriver:

> Om deres internettilbud er stabilt er ikke så vigtigt.

-kan jeg kun sige at jeg ikke har samme holdning,
men at jeg ikke kan se noget galt i at du har den.

Jeg har kun meget sjældent oplevet at forbindelsen
er røget uventet, mens jeg har benyttet de to før-
nævnte udbydere. Det sætter jeg stor pris på, uden
at jeg af den grund vil til at reklamere for noget
firma.

Uden at jeg tilsvarende vil "svine nogen til"
har jeg familie og venner som har oplevet noget
andet med andre udbydere. Pointen er ikke
navnene, men at jeg er indstillet på at betale
mere (pr. minut eller whatever) bl.a. for dette.

Mht telefona og mobilix' news-servere, så
er dette et andet område, hvor jeg bedst kan
lide at der er nogenlunde styr på tingene.

Men det er igen individuelt - mange www-brugere
ved jo ikke engang at news eksisterer, så de er
formentlig ligeglade.

--
[claus]

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 22-01-01 08:47

"Claus Schmidt" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan jeg ikke hente mine TDC-emails.
>
> Dette har intet med typen af emailklient at gøre,
> men afhænger af konfigureringen hos ISPen.

Jeg har åbenbart ikke udtrykt mig klart nok.

Min pointe var at man ikke kunne benytte ISP1's smtp server når man
koblede op via ISP2.
Og omvendt.
Med ISP menes i denne sammenhæng smtp servere fra TD@, Telia, CC, Wol,
Mobilix.
Derfor skulle man konstant ligge og omkonfiguere emailklient når man
skiftede udbyder og ønskede at sende emails via smtp serveren.
Dermed samme "problematik" hvad enten man benyttede Agent eller OE.
Altså er Agent ikke smartere til at håndtere dette end OE.

--
Peter Thomas Fischer
peter@fischer.as