Hvad står der - hvor er det?
Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 16-10-02 11:04

På dk.binaer.historie eller direkte her
news:3dad37d2$0$32600$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk
kan du finde et lille tekststykke fra FT-1845 Haslev sogn
Jeg har flg. problem:
Hvor er den 33-årige kone og den 19-årige tjenestekarl født?
Står der Tvenelstrup, Famløse Sogn, Sorøe Amt eller måske
Tvinelstrup, Femløse, Sorøe Amt.
Hvor er det? Hvilke stednavne bruges i dag?
Hilsen
Svend Haakon

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 16-10-02 11:56

Sv. Haakon Jensen skrev:

> Hvor er den 33-årige kone og den 19-årige tjenestekarl født?
> Står der Tvenelstrup, Famløse Sogn, Sorøe Amt eller måske
> Tvinelstrup, Femløse, Sorøe Amt.

Jeg læser det som Tvenelstrup, Farnlyse Sogn.

> Hvor er det? Hvilke stednavne bruges i dag?

Tvindelstrup, Farendløse Sogn.

TT

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 16-10-02 13:35

"Thomas Thorsen" <usenet@thomasthorsen.dk> skrev i en meddelelse

| Jeg læser det som Tvenelstrup, Farnlyse Sogn.

Tak til Thomas Thorsen. Jeg tror du har fat i det rigtige, selvom Farendløse
er set stavet som Farringløse. Dog tror jeg, at det, der ser ud som nedstreg
i y, er streg over ø'et i Sorøe. Har jeg ret, er mit bud altså Tvenelstrup,
Farnløse Sogn, Sorøe Amt.
Hilsen
Svend Haakon

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 16-10-02 13:44

Sv. Haakon Jensen skrev:

> Tak til Thomas Thorsen. Jeg tror du har fat i det rigtige,
> selvom Farendløse er set stavet som Farringløse.

Det forhindrer nok ikke at det andetsteds kan være stavet Farnløse.

> Dog tror jeg, at det, der ser ud som nedstreg i y, er streg
> over ø'et i Sorøe.

Det er nok rigtigt. Det ligner heller ikke et rigtigt y.

> Har jeg ret, er mit bud altså Tvenelstrup,
> Farnløse Sogn, Sorøe Amt.

Enig.

TT

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 16-10-02 16:49

Dog tror jeg, at det, der ser ud som nedstreg
> i y, er streg over ø'et i Sorøe.

Den tanke var jeg også inde på,- men:

1: Ofte er der to prikker over ö og ikke en streg
2: Alle hans andre ø'er har slet ikke noget over (Soroe, Kjobenhavn mv)
3: ÿ får ofte to prikker over
4: Hvis det vitterligt er en "ø-streg", er den i mine øjne lidt voldsom
stor

Kan han mon have rystet på hånden, og derved kommet til at lave en
ufrivillig streg?

Jeg ved godt dette er i petitesseafdelingen, men for
mig i hvertfald stadig interessant.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 16-10-02 19:17

"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev

| Dog tror jeg, at det, der ser ud som nedstreg
|
| Den tanke var jeg også inde på,- men:
|
| 1: Ofte er der to prikker over ö og ikke en streg
De to prikker ses ikke i denne FT.

| 2: Alle hans andre ø'er har slet ikke noget over (Soroe, Kjobenhavn mv)
Stregen bruger han ikke ofte, men findes i næsten alle størrelser.

| 3: ÿ får ofte to prikker over
Ikke her. I det hele taget er det småt med gotiske tegn i feltet
"fødested".

| 4: Hvis det vitterligt er en "ø-streg", er den i mine øjne lidt voldsom
| stor
Ja, men de findes også i næsten alle størrelser.

| Kan han mon have rystet på hånden, og derved kommet til at lave en
| ufrivillig streg?
Alt kan tænkes.

Jeg føler mig efterhånden overbevist om, at der står "Tvenelstrup, Farnløse
Sogn, Sorøe Amt."
Og desuden har jeg, efterhånden som jeg er kommet længere i FT'en, ses
Farnløse flere steder, og der er der ingen tvivl.
Tak herfra, hilsen
Svend Haakon