FUNCTION
Fra : Lasse Nyberg

Dato : 16-10-02 10:39

Hej alle..

Hvordan insætter jeg et felt fra en database ud fra en
forspørgelse i en function??

Mvh
Nyberg

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-10-02 20:03

Lasse Nyberg skrev:

> Hvordan insætter jeg et felt fra en database ud fra en
> forspørgelse i en function??

Det er lidt svært at forstå hvad du mener (prøv evt. med et
eksempel).

- Skal du hente data fra en database eller skal du skrive data til
en database?

- Er din funktion defineret i asp eller Access?

Prøv med en lidt grundigere beskrivelse af hvad det er du vil.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Lasse Nyberg

Dato : 17-10-02 17:34

Hej Jens..

Jeg har en database hvor jeg har en tabel som indenholder alle info
om de aktuelle medlemmer af en klub.

Hvert medlem har et login navn (brugernavn / textfelt), til hvert
brugernavn er der knyttet et id ( sessionid / autonummer felt).

Når webmaster så skal oprette et nyt medlem skal han have det sidste
brugernavn af vide, eller (og det er her funktionen skal bruges) det
nye brugernavn, da det nemlig er forløbende, ex sidste medlem har
brugernavn 255 - næste skal have 256.

Det vil sige at jeg skal have den sidste værdi der er læret i
tabellen "brugere" felt "brugernavn" skrevet ud og lagt over i en
function som lægger 1 til og udskriver værdien i et nyt felt.
Hvordan gør man det.. nu har jeg øvlet med det de sidste par dage..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-10-02 22:48

Lasse Nyberg skrev:

> Hvert medlem har et login navn (brugernavn / textfelt), til
> hvert brugernavn er der knyttet et id ( sessionid / autonummer
> felt).

Hvad er forskellen (i anvendelse) på brugernavn og id? Har du brug
for begge?

> Når webmaster så skal oprette et nyt medlem skal han have det
> sidste brugernavn af vide, eller (og det er her funktionen
> skal bruges) det nye brugernavn, da det nemlig er forløbende,

Er det vigtigt at det er fortløbende uden huller - ellers kan man
lige så godt benytte autonummertypen til at lave et unikt
brugernavn. I de fleste tilfælde vil det være præcis et nummer
højere end det sidst brugte, men der kan komme "huller" i rækken.
Spørgsmålet er så om det betyder noget.

> Det vil sige at jeg skal have den sidste værdi der er læret i
> tabellen "brugere" felt "brugernavn" skrevet ud og lagt over i
> en function som lægger 1

Det behøver du ikke en funktion til - det er lettere at klare i ren
SQL. Forudsat at du ikke får problemer med samtidighed (hvis flere
brugere på samme tid forsøger at oprette en ny bruger) kan du finde
det nye nummer med sætningen:

SELECT Max(CInt(brugernavn)) + 1 as nytNummer FROM brugere

Det virker kun hvis alle værdier i brugernavn er tal. Hvis de er
det, burde felttypen egentlig også være tal - så får du færre
problemer med at skulle konvertere frem og tilbage mellem tekst og
tal.

PS: Kig venligst på <http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>
før du svarer på dette indlæg. Det er lettere at følge en debat
hvis alle citerer lidt af det de svarer på - og husker at svare
nedenunder citaterne (se fx dette indlæg).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Nyberg

Dato : 21-10-02 21:18

Hej Jens

Først mange tak for hjælpen og de gode hints!

> [...]
> brugernavn. I de fleste tilfælde vil det være præcis et nummer
> højere end det sidst brugte, men der kan komme "huller" i rækken.

Hvorfor jeg ikke kunne bruge autonummer i dette felt er at der er
huller i talrækken fra tidliger tabeller..

> [...]
> det, burde felttypen egentlig også være tal - så får du færre
> problemer med at skulle konvertere frem og tilbage mellem tekst og

Det var lige det der skulle til.. Nu virker det efter hensigten..
Mange tak for det.

> [...]
> hvis alle citerer lidt af det de svarer på - og husker at svare
> nedenunder citaterne (se fx dette indlæg).

Mange tak for henvisningen den har jeg taget til mig med kyshånd..

Med venlig hilsen

Lasse Nyberg

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-10-02 21:46

Lasse Nyberg skrev:

> Hvorfor jeg ikke kunne bruge autonummer i dette felt er at der
> er huller i talrækken fra tidliger tabeller..

Det har jeg forstået - men mit spørgsmål er stadig: betyder disse
huller noget? Eller sagt på en anden måde: er det vigtigt at hvis
der findes et medlem med idnummer 42 så skal der også findes et nr
41?

Det er min opfattelse at alt for mange bruger meget tid på at lave
en "nul-huller"-funktion hvor de lige så godt kunne have brugt det
indbyggede autonummer.

> Mange tak for henvisningen den har jeg taget til mig med
> kyshånd..

Velbekomme. Du har fanget ideen med at svare neden under citaterne
- og dele indlægget i flere blokke af citat + svar hvis det er
nødvendigt. Du citerer stadig mere end nødvendigt - men det kan
godt kræve lidt øvelse at finde ud af hvor lidt man egentlig
behøver citere. En god tommelfingerregel er dog at signaturen altid
bør klippes væk.

Hvis du er i tvivl om noget omkring debatteknik på usenet vil jeg
foreslå dig at spørge i gruppen <news:dk.velkommen> hvor der er
mange erfarne vejledere.