Kogning af instrumenter
Fra : Betina Jørgensen /LO~

Dato : 16-10-02 07:42

Hejsa

Kan man ved kogning fjerne bakterier og sygdomme fra metalinstrumenter? (
ikke nåle )
Er der væsker man udover det kan bruge?
Autoclave er pt. ikke en mulighed

Med venlig hilsen Betina

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 17-10-02 23:14

"Betina Jørgensen /LO-Skolen" skrev i news:fc.0073fb6b049173ff0073fb6b049173ff.4917408@net.dialog.dk
> Hejsa
>
> Kan man ved kogning fjerne bakterier og sygdomme fra metalinstrumenter? (
> ikke nåle )

Kogning er en udmærket metode til desinfektion af ting som tåler denne
behandling og det gør alle (næsten) metaller, de fleste plasttyper og
mange typer gummi.

> Er der væsker man udover det kan bruge?

Afspritning med IPA-sprit (Isopropylalkohol) er en mulighed, ligesom
afvaskning med en "hypoklorit opløsning" (~ klorin) anvendes.
I forbindelse med fødevareforædling må "Rodalon" ikke anvendes,
da der kan påvises rester af produktet i fødevarene, selv efter tre
renskylninger.

> Autoclave er pt. ikke en mulighed.

Det gør ikke så meget. Autoklavering sker i nogle tilfælde kun ved
70 grader, så kogningen er under alle omstændigheder bedre.
Keld Lergren Nielsen
"40 års erfaring er ofte det samme som 1 års indlæring
og 39 års gentagelser. " Poul Jørgensen

Fra : Nicolai Lang

Dato : 07-11-02 22:26

On Wed, 16 Oct 2002 08:42:14 +0200, "Betina Jørgensen /LO-Skolen"
<bettina_kock_joergensen@net.dialog.dk> wrote:

>Kan man ved kogning fjerne bakterier og sygdomme fra metalinstrumenter? (
>ikke nåle )
>Er der væsker man udover det kan bruge?
>Autoclave er pt. ikke en mulighed

Det er ikke alle patogene bakterier der slåes ihjel ved 100 grader, så
med mindre du gør det i en trykkoger er det IKKE en sterilisering.

Men det er helte sikkert bedre end ingenting.

I en dampautoklave har man normalt 2 programmer med følgende
sterilisationstider (udover dette er der vacuum faser,
stabiliseringsfaser og tørring):

134 grader i 7 minutter (til containere, stål m.m.)
121 grader i 20 minutter (til gummi m.m.)

Derudover har man plasma, kemiske væsker og giftige gasser (ikke i DK)
til de ting som ikke tåler høje temperaturer. Nogle af disse er
Formalin, Sterrad, Ethylene Oxide m.fl.

Så det beror jo på formålet. Jeg ville nok betakke mig at blive
opereret med instrumenter som "kun" var kogt, med mindre der er tale
om livsnødvendige indgreb.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com