Idiotsikker dualboot setup?
Fra : Stig Mogensen

Dato : 15-10-02 21:41

Jeg har en ekstra HD sat i(primær slave), partitioneret til to 10gb drev, i
FAT32. Primær master er en SuSE 8.0, med LILO som boot manager.
Det ene 10gb drev, skal nu have windows 98 lagt ind. Faren for at MBR
overskrives er faretruende, og en evt reperationsprocedure tør jeg ikke
helt stole på.

Derfor, kan jeg ikke trække stikket ud på min primær master, og installere
Windows(derved overskrives MBR ikke). I windows slettes boot.ini(er der
andet der er overflødigt?) manuelt, og den lukkes. Stikket sættes til
LinuxHDen, og LILO booter som før. Derefter konfigureres LILO manuelt, og
alt virker som det skal?

Er jeg for optimistisk?

/Stig

--
SuSE Linux 8.0 Prof. & KDE 3.0.2 på
GeForce2 MX-200, Asus p4s333

Fra : Kent Friis

Dato : 15-10-02 22:09

Den Tue, 15 Oct 2002 22:40:42 +0200 skrev Stig Mogensen:
> [...]
>andet der er overflødigt?) manuelt, og den lukkes. Stikket sættes til
>LinuxHDen, og LILO booter som før. Derefter konfigureres LILO manuelt, og

Egentlig ikke. Du bliver dog sandsynligvis (afhængig af BIOS) nødt til
at flytte Windows-drevet til primary master imens du installerer
windows, men det ville du blive nødt til alligevel, for windows kan
kun installere på den første disk.

Når du så har fået installeret windows, og diskene tilbage, skal du
lige have fortalt LILO at den skal bilde windows ind at den kører fra
den første disk, eller du skal pille i windows bootsektor.

LILO-versionen er den nemmeste, den anden løsning kræver brug af
en hex-editor til at rette bootsektoren på disken. Min lilo.conf
indeholder flg:

other = /dev/hdd1
label = win
map-drive = 0x80
to = 0x81
map-drive = 0x81
to = 0x80
unsafe

Den sidste linie er SVJH kun med fordi jeg har windowsdisken i en
harddiskskuffe, så det er ikke altid den er tilstede. Med "unsafe"
gør LILO bare som der bliver sagt, ellers checker den at disken
rent faktisk findes.

0x80 og 0x81 er BIOS-speak for den første (0x80) og anden (0x81)
harddisk. 0x80 er altid den disk som MBR loades fra, så hvis du kan
vælge hvilken harddisk BIOS skal boote maskinen fra, så får den
0x80.

Mvh
Kent
--
Motion: andet ord for "ondt i fødderne".

Fra : Stig Mogensen

Dato : 15-10-02 22:25

Min lilo.conf
> [...]
> harddisk. 0x80 er altid den disk som MBR loades fra, så hvis du kan
> vælge hvilken harddisk BIOS skal boote maskinen fra, så får den

Meget informativt! Tak !
Jeg vil naturligvis stadig bruge LILO, som jeg ikke piller mere ved, end at
den kan finde min Windows. Du dualbooter med XP?
De referencer jeg har fundet på dualboot(linux/w98) med LILO, nævner nemlig
at jeg skal tilføje;

other=/dev/hdb1
label=dos
table=/dev/hdb

Hvor jeg jo så har Linux kørende på hda1 - hda4.

/Stig

Fra : Kent Friis

Dato : 15-10-02 22:32

Den Tue, 15 Oct 2002 23:24:40 +0200 skrev Stig Mogensen:
>Min lilo.conf

>Meget informativt! Tak !
>Jeg vil naturligvis stadig bruge LILO, som jeg ikke piller mere ved, end at
>den kan finde min Windows. Du dualbooter med XP?

Nej, win98. Jeg ved ikke om WinXP kan give problemer, det kommer
an på hvor meget den retter sig efter BIOS. Men så længe du kun
piller i lilo.conf bør der ikke ske noget med XP-partitionen, så det
er bare at prøve...

Tricket med at ændre i boot-sektoren ville jeg nok ikke forsøge med
en XP.

>De referencer jeg har fundet på dualboot(linux/w98) med LILO, nævner nemlig
> [...]

other=/dev/hdb1 er (linux-) devicen XP ligger på. hdb1 er den første
primære partition på primary slave, så den skulle være god nok.
label=dos (eller win) er bare hvad du skal skrive ved LILO Boot: for
at starte den.

table=/dev/hdb er en ældre option, som kun skal bruges ved LILO ikke
selv kan finde partitions-tabellen. Den tror jeg ikke umiddelbart du
får brug for (LILO er blevet meget bedre til at finde ud af tingene
efterhånden). Du kan jo prøve at putte den på, hvis det ikke virker
uden.

Mvh
Kent
--
The frozen north will hatch a flightless bird,
who will spread his wings and dominate the earth

Fra : Stig Mogensen

Dato : 16-10-02 11:10

Og lige en sidste tanke inden jeg går igang.
Hvis jeg fjerner min Linx HD, og installerer W98 på den anden, og så sætter
Linux HDen på igen. Er det så helt uproblemetisk, at jeg jo så må have 2
MBR, én på hver sin HD ?

/Stig

--
SuSE Linux 8.0 Prof. & KDE 3.0.2 på
GeForce2 MX-200, Asus p4s333

Fra : Kent Friis

Dato : 16-10-02 11:34

Den Wed, 16 Oct 2002 12:10:17 +0200 skrev Stig Mogensen:
> [...]
>Linux HDen på igen. Er det så helt uproblemetisk, at jeg jo så må have 2

BIOS tager den på primary master, altså den der indeholder LILO. Og
derfra overtager LILO opgaven.

Mvh
Kent
--
Indlæringskurven til Linux er stejl, til tider lodret... Men for katten
hvor er udsigten på toppen dog fantastisk